måndag 20 juli 2009

Några timmar på en station.













Fotobloggen just nu: Ensios bilder från sin kryssning: 

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/



Några timmar på en station


Något som jag gillar är att befinna mig någonstans dit människor vallfärdar. T.ex. en flygplats eller en järnvägsstation vilket också går bra.

Idag var jag på Malmö C en station i kaos. Varför? Jo en stor ombyggnad pågår inför starten av Citytunnelns öppnande nästa år i november.




Men inte bara därför utan spårarbeten pågår mellan Malmö och Lund. Ett spår är avstängt och dubbelspårstrafiken är just nu enkelspår.






Luttrade människor väntandes på nästan alla perronger. Ett och annat tåg anländer och försvinner snart igen. Tåg inställda, tåg som är försenade. Ja här finns på en och samma dag alla scenario som man hittar på en station under ett helt år.



Malmö C kommer att bli jätteläcker när den står klar, den saken är det ingen tvekan om. Men just nu kämpar alla d.v.s. SJ, Banverket, Skånetrafiken för att bringa ordning på oredan.



Den nya tillbyggnaden påminner om Terminal 3 på Kastrup, säkert ingen tillfällighet.


Skitigt men detta är inget nytt.



Att tåg sällan tvättas är inget nytt. Det spelar ingen roll om det är Skånetrafiken, (Arriva) SJ eller Öresundstågen (DSB First). Det är lika över hela linjen.

Smutsiga tåg är man ju van vid. Så skall det tydligen vara. Likaså spår mm. Detta har jag haft upp i min blogg tidigare vid besök i Ystad.




Massor med papper, påsar, sönderslagna flaskor och tusentals fimpar täcker spårområdet

Jag har nästan börjat att acceptera detta. Är det bara bussbranschen som bryr sig. Jag tänker då på alla nätter och dagar också när man städat och tvättat sin buss för att den skall vara fräsch och fin inför nästa körning.

SJ:s Stolthet X2000

Mitt i allt kaos så vile jag åtminstone få en ny bild på SJ:s paradtåg X2000.
Det annonserade från flera tavlor att X2000 skulle anlända från Stockholm. Flera tåg väntades och ständigt nya ankomsttider informerades på tavlorna och högtalarna som till och från hördes. Förseningar på nästan alla tåg.

På plattform 6B annonserades ett X2000 tåg och detta föreföll att i stort sett vara på tid. Spänningen steg till oanade höjder när plötsligt tavlan släcktes.

Va nu då? Jo i horisonten började man skymta ett tåg men inget X2000. Tavlan på spår 6A tändes och informerade om ett nalkandes X2000 från Stockholm.

In rullade ett SJ märkt f.d. Öresundståg med Skyltning Stockholm via Hässleholm och Alvesta! Antiklimax.

Jag tycker att Öresundstågen är utmärkta till de kortare stäckor de är avsedda för. En resa från Göteborg för några år sedan var inte speciellt kul. Hur är det då att åka dryga 63 mil från och till Stockholm?


Ps! En förklaring till strulet på Malmö C samt att det kördes ett Öresundståg som ersättning för X2000 kom från vännen Staffan Sävenfjord. Det lär vara en nerriven elledning i Hässleholmstrakten och detta gjorde att man fick göra en rad nödlösningar. Tack Staffan. Sammanfattningsvis


Jag är glad att jag inte är en pendlare. Dessa har ett rent h....e här nere just nu.


De pluspoäng tågen skaffat sig rinner snabbt iväg. Att arbeta på annan ort med dryga resor som följd är inte kul och dessutom så går mycket tid åt att vänta och resa.

Vill Ni uppleva en trevlig tågresa så gå in på min youtube sida för här får Ni uppleva en tågresa som jag gillar.


www.youtube.com/malmoearena


Glöm inte att slå på ljudet för det spelas en underbar låt.

Vill Ni se ovanstående foton i förstoring så klicka på bilderna.



Besök gärna
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/


http://www.kestravel.se/ Ljud på även här.

Sedan bläddra gärna tillbaka till tidigare bloggar för här kanske också finns lite matnyttigt.

Vännen
Kenneth




foton: Kenneth Svensson


















1 kommentar:

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Kenneth!

Anledningen till att det var extra förvirrat på Malmö central i dag var att ett tåg rev ned kontaktledningen söder om Hässleholm och sedan blev det något som med en lätt underdrift kan betecknas som totalt kaos.
Ansvaret för att Pågatågen tvättas ligger för övrigt hos Arriva, som opererar dessa tåg. De verkar inte ta alltför hårt på detta ansvar.

Hälsningar Staffan