söndag 5 juli 2009

1 års Jubileum















Kenneths Vardag 1 år

OBS! Just nu Pers foton på fotobloggen
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com


Ett år och 52 bloggar, hur firar man det? Dom flesta tycker nog att det är inget att fira. "Lägg ner skiten" hör jag allt oftare. Men jag kämpar emot så gott det går och fortsätter väl lite till.

Varför fortsätta? Jo det finns så mycket positivt man vill vara med och dela med andra. Det finns också motsatsen och detta känns också bra att få ge uttryck för.

Först och främst tackar jag Berndt i Göteborg som är min mentor och den som fick mig att dra igång. http://www.ojohan.blogspot.com/

Sedan så vill jag också rikta ett tack till Staffan Sävenfjord i Borås http://www.savenfjord.blogspot.com/ som gör livet lite trevligare med sin blogg. När det gäller Staffan så har han sagt att han smittades av min blogg, kul Staffan.

Både Berndt och Staffan är mycket flitiga och jag har ständigt dåligt samvete för att jag är dålig på uppdatering.

Jag vill också tipsa om en sida för Er som är intresserade av vad som bl.a. händer i Busssbranschen d.v.s. Ulo Maasings blogg. Ulo har tidigare varit ägare och redaktör för tidningen Res- och Trafikforum. Idag skriver Ulo intressanta artiklar
i den oberoende bussbranschtidningen Bussbranschen. www.maasing.wordpress.com
www.busstidningen.se


Fina dagar i Karlshamn.

Sedan senast så har vi bl.a. varit i Karlshamn och träffat vännerna Ingrid och Lennart. Vi var ute och bilade tillsammans i Rhen- och Moseldalen för några år sedan. Då var även Maggan, syster till Lennart, med liksom nu i Karlshamn.


Ingrid och Lennart bjöd verkligen på sig själva och vi njöt verkligen i deras eget paradis uppe i Karlshamns vackra backar.

Vi hade en och halv dag tillsammans och åt och drack mycket gott. Vi tittade lite på den lilla staden, c:a 18000 invånare enligt Wikipedia. Här finns en blandning av nytt och gammalt och det kanske mest imponerade var nog den stora hamnen.
En av landet 5 största också enligt Wikipedia. Detta är en djuphamn varför även stora fartyg anländer hit.

Ett antal kända personer kommer från Karlshamn, Alice Tegnér och Git Gay för att nämna några.

Det var härifrån som många tog förväl för att söka lyckan i Amerika. Bl.a. Wilhelm Mobergs Kristina och Karl-Oskar som också man kan beskåda i form av en underbar staty.



Axel Olssons vackra staty berörde mig djupt. Karl-Oskar ser framåt medan Kristina står och blickar tillbaka mot tryggheten. Jag har bara upplevt en staty tidigare som berört mig på samma sätt d.v.s. den som står alldeles vid Brandenburger Tor i Berlin förställande en kvinna som står vänd mot den taggtrådsförsedda muren mellan Väst och Öst och vädjar att få återförenas med de sina.

Motellet

På vägen till och från Karlshamn passerar man en liten ort som heter Linderöd. Denna lilla by är känd från alla sina bankrån vilket utmynnade i att här inte längre finns något Bank- eller Postkontor i byn.



För mig är det dock Sveriges första Motell som jag minns bäst och som sedan många år tillbaka står och förfaller.


Fotot på min vän Christer!

I min blogg den 28 maj* fanns en bild av en lätt förklädd vän till mig, Christer. Många (en om jag skall hålla mig till sanningen) har undrat hur ser Christer ut utan förklädnad. Med Christers tillstånd så publicerar jag exklusivt denna bild.


Därmed lämnar vi denna sympatiske!! person. Christer skall ha beröm för att han accepterade att låta sig fotograferas och likaså godkände publiceringen.


* Bilden av en "lätt" förklädd Christer ser Du längre ner på sidan som publicerades den 28 maj.







Malmöarenorna.

Vi har idag tre stora och förnämliga Arenor i Malmö. Vackrast är utan tvekan Malmös "gamla" Fotbollstadion. Nya Swedbank Stadion lär knappast få några skönhetspris och Malmö Arena (Percys Arena) tillhör väl inte heller de allra vackraste i sitt slag.

Vänta nu! För några dagar sedan passerade jag denna jättearena och nu såg jag något jag aldrig tidigare upptäckt. Hela fasaden var klätt i koppar och nu sken solen på arenan och nu visade den upp en helt ny fasad.

Sitt första elddop fick nya Malmö Stadion (fick ej heta Swedbank Stadion under U-21 EM) i samband med U-21 EM. Finalen som spelades i Malmö var nog stadens största händelse i sportsammanhang sedan VM i fotboll 1958 när den gamla Stadion stod klar

Den tyska spelarbussen anländer till fotbollsarenan inför EM-finalen mot Italien (1-0)


Sveriges bästa storband?

Bohus Big Band var på besök och höll en bejublad konsert (fri entré) i Pildamms-teatern i Malmö. Det var första gången jag lyssnade på bandet live och jag erkänner att jag blev mycket imponerad. Bandet är ett rent proffessionelt storband som turnerar inte bara i Sverige utan har praktiskt taget hela världen som arbetsfält. Västra Götalands landsting är med och betalar kalaset.

Bohusläns Big Band bjöd på en bejublad men kort konsert, 1 tim 15 minuter dock ingen paus. http://www.bohuslanbigband.com/


Det negativa

Med tanke på min ettårsdag som bloggare hade jag tänkt att vara snäll och positiv men det höll tyvärr inte bloggen ut.

Vad är det då som inte var är bra? En biltur längs Sydkusten utmynnade i att vi gjorde ett stopp i Smygehamn. Här finns en ypperlig fiskbutik med en hel del läckerheter att äta på plats eller att ta med hem.


Men hamnen, en stinkande bassäng av gammal rutten tång. Hit vallfärdar turister från hela landet samt även från närliggande länder.

Trelleborgs kommun som Smygehamn ligger i är delvis förlåtna för man har verkligen försökt att komma till rätta med problemet men det håller bara en kort tid sedan ser det likadant ut igen.
Nu måste man nog öppna STORA BÖRSEN och gör något riktigt drastiskt för så här kan det bara inte vara!


Jernhusen

D.v.s. de som förvaltar järnvägsbyggnaderna i vårt land är nog en av de sämre till att hålla rent. Ikväll, en liten tur till Malmö C som förvisso är en stor arbetsplats men detta förlåter inte allt skräp på spåren och plattformarna.

För fasiken detta är många turisters första kontakt med Sverige. Dåligt med papperskorgar och de få som finns är överfulla. Jag har sett många exempel på detta bl.a. i Ystad där Kvällsposten tog in en insändare med foto från mig och först därefter så blev där fint.
Om c:a en vecka skall jag ner till Malmö C igen och då ha kameran med så får vi se om det har hänt något positivt till dess.


Till slut, Teckningen...

Eftersom texten är mycket svårläst så kommer den här:

"Hvad er det nu han hedet den tyske han der gemmer alla mine ting"? "Han heder Alzheimers morfar".

Vännen Kenneth

foton: Kenneth Svensson

Nedan andra bra www adresser:

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

http://www.kestravel.se/

www.youtube.com/malmoearena

(På youtube kan Ni se bl.a en del musik men även lite annat smått och gott som jag filmat)










Inga kommentarer: