fredag 1 maj 2009

MFF Fågel eller Fisk?
















MFF Fågel eller Fisk?

Just nu spekuleras det i våra tidningar, var står MFF egenligen? Som Malmöbo så hoppas man naturligtvis att det blir en topplacering samtidigt så börjar man ana en viss oro. Förra matchen på Swedbank Stadion blev en stor besvikelse för MFF fansen. Jag är själv ingen fanatiker utan tycker om när det spelas bra fotboll. Däremot så är besöket i den nya arenan något av en höjdpunkt. MFF har en fantastisk supporterklubb som verkligen stöttar laget och höjer stämningen även efter en medioker insats.

Jag har i tidigare blogg liknat nya Stadion vid en bunker, det står jag fortfarande för. Däremot så tror jag få arenor är trivsammare och mysigare än vår nya här i Malmö. Gräsmattan tycks vara rent underbar och man ser inte att det spelats någon fotboll här för den är lika fin efter som före en match.

Var jag inte gillar däremot är den enögdhet som Malmöpubliken visar upp. En frispark mot MFF orsakar visselorkaner oavsett hur solklar denna är. Spelarna verkar också gnälliga och måste nog ta sig i kragen framöver för med gnäll kommer man ingen vart.

Matchen innehöll en straffsituation som ingen såg utöver min kamera. Gefle protesterade inte, vilket man inte gjorde någon gång under matchen hur mycket
förfördelade man än blev, snyggt det gillar jag.

Betr. den uteblivna straffen så kan jag bara föreställa sig hur publiken skulle reagera om domaren blåst. Själv retar jag mig på att man inte dömde straff för då hade jag säkert tjänat en och annan krona på min bild.

Ja vadå säger man när man ser bilden, den bevisar väl inget? Bilden är tagen med ett teleobjektiv och bollen är säkert flera decimeter fråm MFF spelarens hand.
Tror Ni då. Kolla nästa bild så ser man att Gefle blev berövad en solklar straff.

Fortfarande inte övertygade? Kolla nästa bild då!

Svaret på bloggens rubrik, Fågel eller Fisk? kan mycket väl bli Guldfisk eller Silverfisk!!!


Idag 1:a Maj

Det blev sent igår kväll. Besökte goda vänner ute i Klagshamn och bjöds på god och riklig mat och r i k l i g t med goda drycker.

Buss dit och buss hem. Jag fasar ofta för detta med bussen, fast det visar sig att när det inte fungerat så är det som regel jag själv som klantat till det. Denna gång hade jag en ledsagare med i form av hustrun. Då fungerade allt perfekt. Var hemma vid två tiden på natten. Den buss som vi åkte hem med fylldes efterhand med ungdomar på väg ut!!! Tänk vad tiden förändrats, nu åker ungdomarna ut när det är dags för en annan att lägga sig.

Fast jag vågar nog garantera att jag är lite piggare nu än dessa ungdomar som säker i de flesta fall fortfarande sover kl 10 på förmiddagen.

För övrigt så skötte alla sig jättefint på och utanför bussarna vilket ger hopp inför framtiden. Jag är nyfiken på om man skött sig bättre beträffande nedskräpning i parkerna, jag har känslan av att så är fallet. Skall ta en liten prommenad för att med egna ögon konstatera detta.

Färjekrock?

Nej då ingen fara. Finnlines färjor, Malmö - Travemünde seglar förbi ett antal gånger/dag. Denna dag som tyvärr var något disig möttes dessa och det blev några kul bilder varav jag gärna delger Er läsare av min blogg en.

Skånska Pärlor

Den förra helgen så tog vi ut BOB (Miatan) och körde en sväng till Skånes mitt.

En av de vackraste platser (av många) är Söderåsen och trakten runtom, då framförallt Skäralid och Kopparhatten. Denna vackra plats är en av Skånes tre Nationalparker. de övriga två är Dalby Hage och Stenshuvud.

Det blev en liten picknic men här finns gott om bord och stolar så våra nyinköpta stolar (se tidigare blogg) kom tyvärr inte till användning.


F.d. Krigsflygskolan i Ljungbyhed är ännu en av pärlorna i dessa trakter. Hela området är mycket välbevarat och består bl.a. av många vackra byggnader. Inte ens vi Skåningar besöker numera denna plats, vilket är synd.



Och varför inte avrunda utflykten med en bit mat på anrika Spångens Gästgivaregård?



Ännu ett tips, Johanna Museet utanför Skurup inviger idag en utställning om Skånes Musikikon Harry Arnold. Kolla gärna museets hemsida: www.johannamuseet.se

Förresten så har undertecknad föreslagit just Harry Arnold som namn på ett av de nya Pågatågen som snart kommer i trafik. Ett bra förslag tycker jag.

Till slut så kolla gärna in min sidoblogg som nästan bara innehåller foton och har Ni en bild som Ni gillar så skicka gärna den till mig så kanske den kommer in.


Vännen

Kenneth

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
http://www.kestravel.se/
Mail: keam@bredband.net

foton: Kenneth Svensson

Ps. Onsdagen den 6 maj: Öppen repetition kl 20 på restaurang Torso Twisted med Amiralens Storband.
Fri entré






Inga kommentarer: