lördag 16 maj 2009

Hur hinna med allt?
















Hur hinna med allt?

Mitt stora problem just nu, att prioritera... Maj månad innebär en hel rad trevliga uppgifter, men samtidigt också mycket arbete och även vissa problem.

Vad skall man prioritera? Jo först och främst så måste jag tänka på alla åtagan-den som jag lovat, framförallt i form av att lägga upp och genomföra trevliga dagsutflykter för grupper av olika slag. Trots att jag slutat för ett år sedan så känner jag att jag ändå har ett visst ansvar och min telefon alt. mailbox snurrar
jämt.

Det gäller bl.a. PRO-föreningar, Kyrkans utflykter, Bostadsrättsföreningar m.fl. Företag, plus lite smått och gott med Polen och Tyskland.

Sedan så har jag också lite fotograferingsuppdrag, krönika om musik (tidn. Stand By) och krönikorna i tidningen Bussbranschen och naturligtvis min Blogg som kanske får mest stryk i dessa tider.

Men jag skall inte klaga, detta jag sysslar med är jättekul och samtidigt hedrande, för många som uppnått min ålder, d.v.s. pensionsåldern så är det tvärt slut.

Kloka Ord

En god vän sa till mig en gång "Kenneth Du skall vara glad så länge telefonen ringer, en vacker dag så tar detta slut". Eller som jag läste om Musiklegenden
Harry Arnold, otroligt firad under 50 och 60 talet. När han gick bort 1971 (endast 51 år gammal) så stod där i en tidningsnotis "han kände sig obehövd".

Smaka på det. Vad bittert...

Sedan så vill man givetvis också ut i naturen med sin lilla sportbil, Bob. Det är nu som tiden är inne för att få valuta för denna stora investering.

Man får inte missa utflykterna med Bob i det vårfagra Skåne.

Nu gäller Skåne och inte Köpenhamn.

Förförra året så var det Köpenhamn och Själland för nästan hela slanten. Jag tror att jag var i Köpenhamn bortåt 50 gånger, dels bakom ratten men framförallt som guide/reseledare. Förra året blev det betydligt färre turer, c:a 20 (tror jag) och i år rena katastrofen för Danmark, max 10 utflykter för grupper dit.

Då skall man veta att detta gäller hela bussresebranschen. Förlorare är bl.a. Öresundsbron som kanske har sig själv att skylla med sina höga priser för bussar även om bussen går tom.

Vinnare är istället Skåne och kanske då framförallt Österlen, inget mig emot. Anledningen till sveket av Köpenhamn är naturligtvis den dyra Danska Kronan vilket gör många danska näringsidkare bekymrade.

Det har t.o.m. gått så långt att man från en del håll räknar en svensk krona mot en dansk.

When in Europe don´t miss Skurup

Har Ni vägarna förbi Skurup så är Johannamuseet ett måste http://www.johannamuseet.se/

Alla vill ut i Maj

Bussbolagen har bråda tider under maj månad. Då skall alla ut och röra på sig.
I Malmö har det dessutom pågått en kongress för läkemedelsindustrin vilket inneburit att c:a 2000 människor skulle förflyttas varje dag, dels på förmiddagen och senare på eftermiddagen. Massor med bussar även på kvällarna till och från olika restauranger mm. I onsdagskväll så fylldes 17 bussar för transport till Tivoli i Köpenhamn.

Jättebra för bussbranschen men ännu bättre om man kunde sprida ut utflykterna och resorna under en längre period.

Vårkonsert

Amiralens Storband som bildades i sin nuvarande form 1971 (samma år som Harry Arnold avled) har ända sedan dess bjudit in publiken på gratiskonsert i Malmö.
I år för 38:e gången i följd, fantastiskt.

Själv är jag stolt hedersmedlem i bandet, en av tre i fint sällskap med Elon Arenhill och Bengt Sjöberg (f.d. mångårig gitarrist i bandet).


Dr Jekyll och Mr Hyde, d.v.s. bandets unga trummis, Anders Hassgård, som till vardags är en lugn och perfekt kugge i Malmö Symfoniorkester och där emellan en trummis i Amiralens Storband där han verkar vara ilsken på sina trummor, åtminstone låter det så ibland... Häftigt.


Konserten visade att bandet trots den höga medelåldern fortfarande hållet hög klass. En mycket bra genomförd konsert med ett varierande och välkomponerat låturval.

Min vän Staffan Sävenfjord Borås var med en kväll på restaurang Torso Twisted och lyssnade på en öppen repetition. Gå gärna in på hans förnämliga blogg och läs vad Staffan tyckte.

http://www.savenfjord.blogspot.com/

En levande Legend

Detta skrevs i en annan mycket populär blogg om undertecknad av min vän Berndt i Göteborg. Nu kallar sig Berndt "Sveriges roligaste man" vilket ju förklarar en del.

Min hustru Anne-Marie rättade att det borde istället stå "en död legend" vad hon nu menade med detta?

Hur som helst Berndts blogg är oftast mycket vederhäftig med få undantag!!

Läs den och ha roligt. http://www.ojohan.blogspot.com/

Tidningsfjäsk!

Nu måste jag tyvärr sluta för denna gång. Jag skall dammsuga, spela in tape till vännerna Kerstin och Olle i Australien (läste Ni det Kerstin och Olle?), redigera min senaste (sista?) krönika till den exellenta tidningen Bussbranschen, den bästa av de två branschtidningar som existerar i Sverige.

När Ni ändå är på gång varför inte kolla chefredaktören Bjarne Wilmarsgårds blogg med en massa intressanta insiders från branschen.

http://www.busstidningen.se/

Tidningen med de ledande Bussjournalisterna i landet, d.v.s. även ovan nämnda Staffan Sävenfjord ingår i medarbetarstaben.


Vännen

Kenneth
(Som också fotade)


http://www.kestravel.se/

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

http://www.amiralensstorband.se/









Inga kommentarer: