torsdag 28 maj 2009

PUH! Kom undan med blotta förskräckelsen...















Puh! Jag kom undan med blotta förskräckelsen...

Idag (torsdag) var jag i Köpenhamn och guidade för ett trevligt Halmstadsgäng. Ett företag som heter Kents. Totalt så var det c:a 40 personer som jag fått
förtroende att visa mitt Köpenhamn.

Det var bara det att jag hade en felaktig notering i min almanacka, d.v.s. att turen skulle vara som igår. Jag satt i min bil vid Svågertorp och väntade på en signal att man snart var där. Inget hände och jag började undra var är min grupp?
När klockan närmade sig 11 så slog jag en signal till transportören Swebus i Halmstad och frågade om man visste var bussen befann sig?

Det är inte förrän imorgon fick jag till svar och kallsvetten bröt ut med en gång.
Herregud, jag har bokat bord och mat för 40 personer kl 13. En riktig rysare.

Jag ringde direkt till Café Petersborg och med darrande stämma förklarade jag misstaget. Det var krögare Kasper själv som svarade och hans lugnande ord glömmer jag aldrig.

"Ta det lugnt Kenneth, världen går inte under för det" sa han. "Vi flyttar allt-sammans till imorgon". "Jamen kved jag vad göra idag"? "Det fixar sig".

Tänk vilken krögare, jag kan lova att det skulle kostat mig en rejäl slant var annanstans som helst.

Idag var hela gänget där med inbjuden gäst d.v.s. handbollslegenden Magnus Andersson f.d. Drott numera tränare för handbollsklubben FC Köpenhamn



Handbollslegendaren Magnus Andersson framför en av sina favoritkrogar, Café Petersborg.

Tack Kasper, den rikliga Smörrebrödsplattan har aldrig smakat bättre än idag

Sedan kan jag berätta att denna , en av Köpenhamns äldsta krogar är också en av de trivsammaste och man erhöll välförtjänt Årets Pölse år 1991, d.v.s. ett hedersutnämnande av Gammel Danskens Vänner. Prisbilden är mycket bra, Kasper kämpar hårt för att hålla tillbaka prisbilden utan att snåla på anrättningarna.

Povl, en av Kasper Cettis "alltid" glada medarbetare


På en av vägarna hänger en devis med texten "Du tycker förmodligen inte att Du fått det bemötande Du förtjänar - och det skall Du vara glad för!" Bredgade 76 är adressen.
http://www.cafe-petersborg.dk/

Med Radio Malmöhus och Skånemästarna.

Senaste dagarna har varit fyllda med riktigt trevliga arrangemang. För någon vecka sedan ringde Gun Bergbring som jag nästan lyssnar på dagligen. "Jag har hört att Du är duktig på Köpenhamn" sa hon. Givetvis så blir man både stolt och smickrad över att få höra sådana ord från en radiolegend.

Det var Skånemästarna som skulle bjudas ut på en tur ut i det blå. Givetvis så tackade jag ja till denna trevliga förfrågan som innebar en god Lunch på Vellinge Gästis, en rundtur i Köpenhamn som för dagen arrangerade Köpenhamns Maraton. Nästan 11000 löpare och en ansenlig mängd publik försökte proppa till gatorna. Som tur var var jag väl förberedd och kunde dirigera bussen längs andra gator.

Som grädde på moset så avslutades Köpenhamnsdagen med att avnjuta sista föreställningen av FantomenDen ny Teater (invigd 1908!). Bara detta en otrolig upplevelse. Beträffande Skånemästarna så var det en fantastisk samling kunnande som jag hade äran att visa Köpenhamn för, men även flera Radio Malmöhus profiler följde med vilket inte gjorde saken sämre. Tack Gun för förtroendet.

Ridån faller för absolut sista och bästa? föreställningen av Fantomen. Tänk att få uppleva detta.

Båttur med Laxen

Befinner man sig i Ängelholm som jag gjorde i måndags tillsammans med en grupp från Burlövs församling så får man inte missa den trevliga båtturen längs Rönne Å till Skälderviken. Inte heller det fina Järnvägsmuseet som är en filial till Gävles . Nytt här (för mig) är en spännande tågsimulator. Detta museum är mycket trevligt att besöka och de som byggt upp museet kan känna sig stolta för man har gjort ett fantastiskt jobb.


En båttur med Laxen är ett måste när man besöker Ängelholm. I bakgrunden Skälderviken.

Min vän Christer

Min vän Christer ringde häromdagen och lät lätt upphetsad. "Kenneth, vet Du vad Davis Cup matchen mellan Sverige och Israel kostade oss skattebetalare?" frågade han. Jo 1,7 miljoner får Malmö betala men polisens insats kostade minst 17 miljoner. Vad tycker du om detta? "Fördjävligt" svarade jag med automatik för det gör man ju oavsett om det kostar en eller hundra miljoner.

Christer var med all rätt också upprörd över att Malmö vill vara med i Köpen-hamns ansökan om OS. Hur kommer det att bli ifall Israeliska tävlande som ex.vis löpare, fotbollslag, simmare mm kommer att tävla i Malmö?

Har Reepalu redan glömt vad som hände för några månader sedan och hans inställning till att tennismatcherna inte skulle genomföras inför publik. Det skulle ju i så fall innebära att så fort som en Israelisk idrottare skall tävla i Malmö så får publiken lämna Arenan...

Christer lätt förklädd med tanke på ämnets känslighet.


Mina filmer på You Tube


Sven Zetterberg enligt min uppfattning Sveriges bästa bluesartist, Joe Spinachi får ursäkta han och hans Combo är också fantastiska att lyssna på.

Ett smakprov på Sven Zetterberg kan Ni få om ni går in på www.youtube.com/MalmoeArena

Inspelningen är gjord på Fasching i Stockholm 2006.



På samma adress hittar Ni ochså fin Jazz med Swinging Bones, lyssna på dessa när man spelar "jag har bott vid en landsväg"

På nästan samma adress:

www.Youtube.com/Arenamalmoe

kan Ni lyssna på ett annat bluesband, malmöbandet Azoka som bildades på 1960 talet och som fortfarande är still going strong


Min sidoblogg.

Jag har sedan en tid tillbaka en sidoblogg med nästan bara foton. Tanken med denna är att ni som gillar att fotografera skall skicka in bilder för att få dessa publicerade. Det flitigaste gästen är Ensio som jag berättat om tidigare. Han skickar in fantastiska bilder i parti och minut. Ensio var i Malmö för några dagar sedan varför vi bjöd hem honom till 13 våningen på Lorensborg. "Ta med Dig Din kamera" sa vi till honom. Det blev flitigt fotograferande och under helgen så skall Ni få lite prov på Ensio foton, igen, för redan nu så finns Ensiofoton på denna sida.

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Till slut, Missa inte vårens sista öppna repetition med Amiralens Storband på restaurang Torso Twisted onsdagen den 3 juni kl 20. Fri entré.

Mer om Amiralens Storband och Harry Arnold på http://www.kestravel.se/

Bästa Hälsningar

Kenneth

foton: Kenneth Svensson

mail: keam@bredband.net

Inga kommentarer: