lördag 14 juli 2012

Bilen som kunde räddat SAAB


Bilen som kunde räddat SAAB


Jag har nyss fyllt, d.v.s. fyllt år. Plötsligt en gammal man. Vad göra när man
fyller jämnt? Stanna hemma och tro att det kommer en massa människor?
Tänk om det inte kommer någon eller bara några tappra. Nej den risken
tar jag inte. 


Ut och resa. Normalt söderut men denna gång ville jag hedra vårt fina 
land med att köra norrut. 


Linköping - Stockholm - Helsingfors - Torshälla - Vänersborg/Trollhättan. 


En Helsingforskryssning tillsammans med vännerna Kristina och Bengt
från Torshälla. Ni som följt min blogg känner vid det här laget våra
Sörmlandsvänner. 


Jag har material till att göra flera bloggar just nu men koncentrerar
mig på Vänersborg/Trollhättan och återkommer inom kort med en hel
del andra intressanta bloggar.


Vänersborg/Trollhättan


Två fina städer som jag bara nuddat vid tidigare. Två nätter
 i idyllen Vänersborg. Strand Hotell 700 kr/dygn. Ett utmärkt
hotell med mycket trevlig personal. Förresten så mötte vi bara 
glada och vänliga människor här och förresten var vi än befann
 oss på resan. Ett undantag, våra vänner Kristina och Bengt
 som uppskattar att trycka dit mig i ett Pokerliknande 
kortspel, Ruffel heter det visst. 

SAAB


En av anledningarna till att vi valde att besöka Trollhättan 
var bl.a. SAAB Museet men här finns också mycket annat
spännande och intressant.



Efter att vi passerat den jättelika bron över Göta Älv så svängde vi direkt
till vänster. Några jättelika industribyggnader tornade upp sig efter
någon kilometer. Volvo Flygmotor och därefter SAAB. Allt verkade öde
och tomt. På Volvo Flygmotor så misstänker jag att man hade semester-
stängt medan SAAB praktiskt taget låg helt öde.


Den jättelika anläggningen sedd från Göta Älv
Alldeles bredvid så finns Volvo Flygmotors fabrik.
När man kommer till SAAB:s jättelika område så känns det ända in
i märgen. Ett hundratal nya bilar innanför staketet väntar på sista
smörjelsen. Huvudporten är och förblir stängd liksom även de andra
portarna. Den jättelika busshållplatsen utanför som dagligen 
transporterat hundratals kanske tusen bilbyggare är helt tom.


Här och var innanför staketet fanns en handfull nya bilar
En stängd och övergiven huvudport

Efter en dyster upptäcktsfärd runt SAAB så kändes det som man 

befann sig i DDR efter murens fall 1989.

Är detta verkligen Sverige 2012? Det Sverige som Reinfeldt och Co
framhåller som ett av Europas främsta länder sett ur
ekonomisk synvinkel.
Regeringens stora svek


När det blev klart att GM skulle avyttra SAAB så uttalade sig vår
regering att Sverige borde tillverka bilar som folk efterfrågar
(gällde såväl SAAB som Volvo som också fick en känga),
(Maud Olofssons värsta svammel) så det finns det ingen anledning
 att rädda SAAB eller Svensk Bilindustri överhuvudtaget. 


Reinfeldt tyckte att det var ointressant att ta en sväng till 
Trollhättan för att sätta sig in i den svåra situationen. 


I vilket annat Europeiskt land skulle dess regering agerat
så oförskämt och ointressant som vår egen?  Man gav inte
SAAB en ärlig chans. 


Utan den Svenska regeringens fulla stöd (det var först 
långt om länge man vaknade till) så var det mer eller
mindre kört. Ointresset från vår statsminister lyste
 igenom hela tiden. Han hade nog bara BMW i
sina tankar. Jag tror att vår statsminister får svårt
att överleva nästa val p.g.a. sitt ointresse för 
Svensk industri och därmed att skapa jobb. 


SAAB hade mycket i röret som det heter. GM hade stretat
emot SAAB:s intentioner och tog död på alla försök att få 
fart på SAAB med nya modeller mm. Man får inte glömma att
SAABs 9,3 och 9,5 modeller var i starkt behov av förnyelse.


Men GM intresserade sig i Europa endast för Opel som
nu är på fallrepet.


Vår infrastruktur var ett stort hinder för SAAB:s utveckling.
Förra regeringen tog då tillbaka utlovade pengar från hela
 landet  (inte minst Skåne) för att bygga ut den viktiga 
vägen Trollhättan-Göteborg. 


Vi i Skåne skrek högt men insåg att detta trots allt var
för landets bästa.


E45 mellan Trollhättan och Göteborg är en enda stor arbetsplats
 Detta enorma vägbygge är bland de värsta jag upplevt. 
C:a 50 km smalt, knixigt, massor med vägmaskiner mm. 
Trots allt bra men SAAB lär väl knappast få någon större
glädje att detta för det lär dröja åtskilliga år innan arbetet
är klart. Lever SAAB då?.


Fler frågor


SAAB är räddat, nu skall man börja tillverka el-bilar. Bra,
men räddar detta verkligen SAAB? Denna tillverkning ligger 
långt fram i tiden. Kan SAAB verkligen överleva innan denna
produktion är igång?


Det finns några obesvarade frågor som tycks vara mycket
känsliga. Varför valde konkursförvaltarna denna lösning?


Ett betydligt högre bud (kanske två) förelåg men kring
detta är det fullkomligt tyst.  


Enda svaret är att man som konkursförvaltare "inte behöver 
svara på denna typ av frågor". 


Fan trot...


Vad säger fordringsägarna? 


Jag är förvånad över att inga journalister börjar att 
intressera sig för dessa frågor. Varför?


SAAB Museum


Detta är bevarat inför framtiden. Ideella krafter ställer upp. 
Själv så hade jag en trevlig pratstund med Göran Jönsson
 som bl.a. representerade SAAB veteranerna.
www.saabveteranernatrollhattan.com






Info från SAAB Klubben

Kolla bara på vägarna
Det rullar nästan 400 000 SAAB bilar på våra vägar.
Har Du ögonen öppna, så ser Du detta när Du är ute
på vägarna och blir säkert liksom jag både 
glad och ledsen 








Härnäst så kommer rapport från övriga destinationer på Sverigeresan
(= Kenneth 70 år)


Vännen Kenneth


Se även nedanstående länk
http://www.kennethsvardag.blogspot.se/2012/06/en-gladjedag.html


Bildspel klicka på någon bild


foto: Undertecknad

Inga kommentarer: