söndag 22 juli 2012

Lilla Sverigerundan

Älgsafari på Hunneberg, foto Anne-Marie

Lilla Sverigerundan

I min förra blogg som handlade om SAAB så utlovade jag 
att jag skulle berätta om vår lilla runda i Sydsverige. 

Första natten övernattade vi i Linköping på City Hotell
och Vandrarhem (pris 690:-) Detta är ett riktigt hotell
som ligger mitt i staden. Fina rum med toa och dusch
frukostbuffén helt ok. Parkering 40:-/dygn.

Flygvapenmuseet  


När man är i Linköping så är det ett måste att besöka dess
Flygvapenmuseum som uppgraderats på senare år med en
permanent utställning som handlar om DC 3:an som blev
nedskjuten över Östersjön 1952. Detta är nog ett av de 
finaste i musieväg som vi har i Sverige idag. 
Vasa museet är givetvis nr 1.   


Så såg det ut i DC 3:an till vardags 
(klicka på bilden så blir den större)
Delar av vraket, tyvärr svårfotograferat eftersom det inte gick att använda blixt
p.g.a. att monterns glas slog tillbaka blixtskenet.

SAAB hedrades med att finnas med på ett hörn. Som bekant så var ju
SAAB Automobil och SAAB Flygindustri ett gemensamt företag på den
gamla "goda" tiden.



 Samtliga flygplan som tillverkats av SAAB flygindustri finns i Museet.  

Gamla godingar, SAAB 93 och SAAB Safir, skolflygplan i mitten av 1900-talet 
Tre stora utställningshallar med glänsande golv och flygplan. Tillika hemmiljöer från
kalla krigets dagar. Till detta ett Bibliotek och en Caféteria.


Även barnen hade fullt upp på museet.




Forts. på Lilla 
Sverigerundan om några dagar


Då bl.a. om Hunneberg, Vänersborg och Trollhättan och även 
Hesingfors trots att denna fina stad inte ligger i Sverige,
men det visste ni nog redan. 


Skånetrafiken igen


Ni som följer min blogg vet att jag skrivit mycket om Skånetrafiken.
Tyvärr så har det nästan uteslutande varit negativt. Jag skall inte
strö salt i såren utan hänvisa till dagens Sydsvenskan där mycket
av min kritik bekräftas genom en insändare från bl.a. berörda tåg-
operatörer mm.
  
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/skanetrafikens-misslyckanden


Klicka på länken ovan så kan Ni läsa dagens insändare.
Se även min blogg från den 4 Juli i år.




Bästa Hälsningar


Kenneth

Inga kommentarer: