fredag 9 januari 2015

2015 års första blogg





En tur till Landskrona
gav en historisk återblick

TRETTONDEDAG JUL och solen sken och sikten var oändlig. 
Efter alla helger så ville vi ut och köra en sväng. 


Vi valde att ta en tur till Landskrona via kusten d.v.s. den 
vackra vägen via Barsebäck - Häljarp.

I lugnt tempo, denna dag verkade inga andra heller ha speciellt 
bråttom utan njöt bara av den fina naturen längs Öresund. 

Givetvis så tog vi oss till det spännande Citadellet för en skön 
promenad. Brrr vad kallt det var. Solen lurade oss men jag
 kände mig tvungen att plocka fram min Olympus Pen-kamera
som jag haft i två år och nästan inte använt.

Ljuset var perfekt och det fanns gott om motiv.






Jag skulle kunna skriva hur mycket positivt som helst om denna stad.
Här är mycket grönt, det finns ett varv som har fullt upp med att
reparera fartyg, här finns färjor till Ven och idyllen Borstahusen är
ett måste. I Landskrona finns ett antal framgångsrika företag  
bl.a. Thorn Lighting, Haldex Brake, Borgwarner, Parajett, DSV 
Transport och här finns också en fin och vackert belägen Golfbana.

Men det finns tyvärr också sådant som man saknar, Gläntans Café som
var alla bussgruppers favoritställe, klassiska Landskrona BOIS som måste 
upp i seriesystemet, Thulinfältet där t.o.m. jag landat och startat ett antal
ggr med Malmö Flygklubbs Piper P 28 SE-EYH och Strandpaviljongen (se 
fotot  ovan) där t.o.m. Basiebandet, det riktiga med Count Basie, gett en konsert.

Och 4 kilometer från Landskrona ligger Säby!!!

SÄBY Vadåå?
         
Nu skall Ni få höra. Jag har bott i Säby i det fina Stationshuset.
Min moder var nämligen stins här 1943 - 1947
 (med viss reservation för årtalen).

Jag föddes 1942 i Båstad, fast egentligen i Ängelholm där närmsta
BB fanns. Ärligt talat så hade det varit trevligare med Båstad som
födelseort i passet. Fast Ängelholm är också en jättefin stad.   

Av Båstad mindes jag inte så mycket för ganska omgående flyttade 
vi till SÄBY. Pappa hade fått jobb på varvet och Mamma anställdes 
av Järnvägen som stationsvakt (på den tiden kallades alla för 
stinsar för detta var lättare att uttala).



Ja efter Landskrona så ville jag ta en liten omväg hem till Malmö och 
varför då inte via Säby, en ort som få känner till.



Säbys vackra station blev uppförd i början av 1900-talet och den som 
ritade stationen var Arkitekten Folke Zetterwall. Denna stationen anses
 ha ett historiskt värde och får inte rivas.

Min nyfikenhet hade nu väckts på allvar och jag började Googla på 
Säby Station.

Mina egna minnen från dessa år var nästan helt bortsuddade, vilket
inte känns så pinsamt med tanke på hur lätt jag glömmer vad som
hänt i förra veckan eller t.o.m. för några dagar sedan.

Jag kom ihåg att det fanns en jämnårig flicka som kallades för Britten
(Britt, 6 månader äldre än jag). Hon var min första förälskelse. 
Det skall börjas i tid, eftersom jag var hela tre år.



 Familjen Kronqvist med Britt och hennes bror Bosse bodde också i den 
stora stationsbyggnaden. 

Roland Knutsson

Men bäst av allt var att jag fick kontakt med en person som heter
Roland Knutsson. Hans moder Elsa tog över när mamma och pappa
 flyttade till Malmö (1946 alt. 1947). 

Tack vare en intensiv brevväxling på mailen med Roland, som köpte
denna vackra byggnad när SJ lade ner linjen 1961, så börjar pussel-
bitarna att falla på plats. 

Roland har många fina idéer om vad som skall hända med 
byggnaden, så man får hoppas att han kan förverkliga denna dröm. 

Roland förser mig med en massa spännande information och nu
poppar det upp en hel del intressanta händelser i mitt minne. 
   
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=107075

Kolla länken ovan för där finns en del mycket intressant information 
om Säby.   

Stig Lundin

Ett annat intressant namn dök också upp, Stig Lundin, järnvägshistoriker.

Stig har en hemsida med hela Sveriges järnvägsnät, tidtabeller, 
stinsar och allt av intresse för Järnvägsintresserade. 

http://www.stiglundin.se/

Detta är en fantastisk samling av data mm som Stig byggt upp och
som kommer att bli ovärderlig i framtiden.

När jag letade upp Säby så saknades ett namn när det gällde
stinsarna där, nämligen Eva Svensson (1942 - 1946?). 


Enligt denna uppställning så ersatte Elsa Knutsson, d.v.s. Rolands 
moder, min mamma. 

Notera att både min moder och Elsa kom från Båstad, varför man
undrar om våra mammor kände varandra från den tiden. 

Just nu så letar jag febrilt efter gamla foton och fortsätter att 
nysta med hjälp av Roland. 

Nu förstår Ni säkert varför Landskrona ligger mig så varmt 
om hjärtat.


Vännen Kenneth 

Ett tack till Roland Knutsson och Stig Lundin vars
hjälp med denna återblick är obetalbar.


Inga kommentarer: