Några rader om de nya
bussarna i Malmö
Det stora samtalsämnet i våra storstäder är Spårvagn eller Buss.
Lund t.e.x. tycks mer eller mindre låst fast sig vid spårvagn.
Debatten Buss/Spårvagn har pågått i flera år och själv har
jag bloggat ett antal gånger där jag lyft fram bussen som ett
billigare alternativ än spårvagn.
Att Malmö förr eller senare måste investera i ett modernare
sätt att ta sig fram i förhållande till den vanliga kollektiv-
trafiken är nog de flesta överens om.
Känslomässigt Spårvagn
Jag liksom de flesta så gillar jag att åka Spårvagn. De är
tysta, går mjukt. Spårvagnar bromsar mjukt d.v.s. om det
nu inte handlar om en katastrofinbromsning.
Det kostar vad det smakar
Stockholm investerar stora summor i sin satsning på Spårvagnar.
Malmös bussar av märket Van Hool är 24 meter långa och man har
fått levererat 15 stycken som trafikerar linje 5 från Stenkällan till
Västra Hamnen (tidigare Bussar är 15 - 18 meter långa).
Västra Hamnen (tidigare Bussar är 15 - 18 meter långa).
Normalt så kanske jag skulle provåkt bussarna direkt vid introduktionen
för c:a 1 månad sedan men av olika orsaker så blev det inte av förrän
idag. Kanske bara bra att den första tidens ev barnsjukdomar fått
verka i lugn och ro.
Start Västra Hamnen
Den första bussen steg vi på vid ändhållplatsen i Västra Hamnen
strax före klockan 12.
Det var endast ett fåtal passagerare som steg på där men vid
Malmö Central fylldes bussen så tillsvidare att 75% (uppskattat)
av sittplatserna blev upptagna.
Bussen smög iväg nästan ljudlöst, det enda som märktes var ett
irriterande ljud, någonstans från, som hördes när bussen svängde.
strax före klockan 12.
Det var endast ett fåtal passagerare som steg på där men vid
Malmö Central fylldes bussen så tillsvidare att 75% (uppskattat)
av sittplatserna blev upptagna.
Bussen smög iväg nästan ljudlöst, det enda som märktes var ett
irriterande ljud, någonstans från, som hördes när bussen svängde.
Displayer informerade tydligt allt man behövde veta. Dessutom så
visades det TV 4 Nyheter på skärmen bredvid.
visades det TV 4 Nyheter på skärmen bredvid.
Vid varje ingång fanns en biljettdisplay som var enkel att använda
utan att fråga föraren. Om man önskade biljett till Köpenhamn så
skulle man däremot kontakta föraren.
I denna långa buss så var det en kvinnlig förare av utländskt ursprung.
Hon körde både mjukt och säkert och som passagerare var detta en
riktigt behaglig tur.
Att alla passagerare trivdes kunde man inte ta fel på.
Det var en härlig rymd i bussen med bra Luftkonditionering, stora
fönster och sköna (något hårda) stolar.
En hel del kritik har riktats mot installationen och upphandlingen
av hela systemet d.v.s. allt ifrån att iordningställa gator till
övriga kostnader. Malmö kommun har fått mycket kritik över att hela
projektet har blivit c:a 35 miljoner dyrare än vad som budgeterats.
Detta tycker jag inte är alltför uppseendeväckande, om man
betänker att bara en enda spårvagn kostar från 22 - 32 miljoner.
Det måste vara mycket svårt att beräkna vissa kostnader och
skulle man backa för detta så hade man inte vågat ge sig på
något nytt överhuvudtaget.
Utfaller detta med bussarna bra så kanske man kan spara en
massa miljarder i framtiden i Malmö. Man räknar med att det
kostar c:a 200 000 kronor/meter spårväg, d.v.s. c:a 4 miljarder
för att bygga för spårväg i Malmö som då skulle stå klar år 2021.
Man skall då tänka på att bussar utvecklas hela tiden och både
när det gäller miljö och ekonomi så kan det bara bli bättre.
Givetvis så är bussen framtiden till rimligare kostnader.
Åter till turen
Bussen fylldes med passagerare vid Malmö C har jag ju redan nämnt.
Resenärer med barnvagn och stora väskor hade det svårt.
Detta med barnvagnar har man läst om vid flera tillfällen och detta
måste man lösa annars så riskerar man tyvärr att en del sviker
Superbussarna, vilket knappt är meningen.
Detta blir säkert inte svårt eller speciellt dyrt men man måste ta
bort en stolsrad vid någon ingång för att få plats till ytterligare
någon barnvagn, alt bagage.
Vi steg av vid Konserthuset, hade gärna åkt vidare men det
knirrande, eller vad man kan kalla det för, d.v.s. oljudet var
riktigt enerverande.
Åter till Västra Hamnen
Det var bara att ge sig över Amiralsgatan och strax därpå
så kom vår buss.
Åter en välfylld buss men ändå gott om plats. Hade detta handlat om
de vanliga dubbelledade bussarna så hade det varit ont om sitt-
platser.
Inga knirkande eller andra konstiga ljud utan en nästan ljudlös buss
precis som det skall vara.
Slutligen till alla negativa Malmöbor
Vänta ett år, då kommer Ni att älska dessa bussar samtidigt som
Ni/vi kommer att spara en massa pengar i framtiden.
Men jag älskar fortfarande spårvagnar
Ha det så bra i sommaren
Kenneth
Foton Undertecknad
Ps I. Mer fakta kan Ni googla fram.
Ps II. Missa inte mina filmer från Kryssningen.
(se tidigare bloggar)
www.youtube.com/malmoearena
Ps III. Skall nämna att det är Nobina som kör bussarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar