torsdag 27 oktober 2011

Resans slut närmar sig




Resans slut närmar sig

Just nu så befinner vi oss i Omans huvudstad Muscat. Jag sitter i vår
 hytt med nästan helt fördragna gardiner. Det är den varmaste dagen
hittills på kryssningen c:a 35 grader i skuggan om man nu har tur att
hitta en sådan.

Muskat har c:a 30.000 invånare men hela Guvermentet har c:a 800.000
invånare. Landet Oman har drygt 2,5 miljoner invånare och staden
Salalah som var vår förra angöringshamn (för två dagar sedan) har
171.000 invånare. Från Salalh till Muscat så var det 1130 km.
D.v.s. inget litet land.

      Stora hamnar

Man förundras över de stora hamnarna här, speciellt Salalahs som
ligger på traden från fjärran Östern till Afrika och Europa.


Man blir inte så lite imponerad när man i nästan varje hamn stöter på Fartyg fråm Maersk rederiet. Här i Salalah så fanns det tre stycken. Det är dock inte alla fartygen som är målade i Maerskfärgerna men märket finns på skorstenarna och i namnet. 



Dubai och Abu Dhabi nästa
Imorgon, Fredag, så anländer vi till Dubai vid 15-tiden. Här ligger vi
ett dygn innan vi ger oss iväg till fartygets hemmahamn,
de närmaste 6 månaderna, Abu Dhabi.

Här lämnar vi vår hem!! för att med buss återvända till Dubai
för att inkvartera oss i dagrum. Vårt flyg till Sverige avgår på
den mysiga tidpunkten kl 2 lokal tid på natten mellan
söndag och måndag. 

Men innan vi ger oss av så skall vår trevliga och samstämda grupp
ut med en arabisk båt (Dhow) för en god bit mat som en avslut på
en härlig kryssning.

Vi har därmed avverkat inte mindre än 8600 kilometer till havs.

Vår utmärkte reseledare Erica Leveld informerar om Oman och slutdestinationerna
Dubai/Abu Dhabi.  
Andrea Doria har återuppstått??

Jag gnuggade ögonen extra i morse när jag slog upp gardinen och
spanade ut över Muscats hamn. Alldeles bredvid oss låg ett
marinfartyg med det legendariska namnet Andrea Doria.
Många kommer nog ihåg det Italienska kryssningsfartyget som
sjönk efter krock utanför New York (1955) med MS Stockholm.

Med Andrea Doria följde 55 människor i djupet och ombord på
Stockholm dog 5 personer. 

Nu fanns Andrea Doria här framför mig.


Förklaringen var enkel. Fartyget var Italienskt på besök och namnet var naturligtvis för att hedra den riktiga Andrea Doria.

Pirater eller?

Det har varit mycket snack om söndagens händelse (se tidigare bloggar).
Klart är det att det rörde sig om Pirater. Detta har en av säkerhets-
vakterna berättat för en i vår grupp. Han berättade också att man sköt
ett varningsskott i luften, att han också var en av fyra i en
 inhyrd vaktstyrka.

Var gruppen steg på ville han dock inte avslöja. Rederiet förnekar
 att det rörde sig om pirater utan menade att det var oskyldiga fiskare.

Detta hör till sakens natur eftersom man är rädd att det skulle
skrämma folk att kryssa på dessa breddgrader i framtiden.

Själv tycker jag att detta är fel att förneka utan tvärtom så
visade man att man hade en fin beredskap och hanterade hela
situationen på ett utomordentligt sätt. Ingen torde vara orolig
i framtiden att kryssa med MSC av denna orsak.

Kul var det för mig att få överlämna mitt fotot till fartyget
för utvärdering.

Malmöfartyg 

Jag i min iver trodde att det stod Malmö i aktern på det fartyg som vi
mötte strax efter Piraterna. Jag har en läsare, Anton, som kom med förklaringen.
Fartyget var registrerat på Marschall Öarna och dess huvudstad heter
Majuro lätt förväxlat med Malmö på ett foto taget en bit ifrån.
Tack för informationen Anton

Avslutningsvis så hoppas jag att Ni har förståelse för ett och annat
slarvfel (skönhetsfel). Det måste gå snabbt för det är inte gratis
 precis  att koppla upp sig på nätet till havs.

Nästa blogg dröjer till vi är hemma igen men då kan vi i gengäld
berätta om Dubai och Abu Dhabi.

Bästa Hälsningar

Kenneth o Anne-Marie

Inga kommentarer: