onsdag 27 februari 2013

Efter 70 år ett nytt namn



Efter 70 år ett nytt namn

Jan Gunnar Kenneth Svensson står det i mitt pass. Kenneth är mitt
tilltalsnamn, det vet ju alla mina vänner. t.o.m. Anne-Marie.

Detta ända till för några år sedan då man införde att det första
namnet i passet var det som skulle användas vid inresa till
USA.

Nåväl man åker ju inte till USA speciellt ofta nu för tiden så
varför bry sig.

Men skall man flyga vart som helst numera eller åka på kryssning
så måste man skriva det första namnet. Detta har vållat mig en
hel del problem. 

Massor med plan men var är vårt KLM plan?

Första gången det krisade till sig på allvar var när jag (med Anne-Marie,
Margarethe och Bertil Palm) skulle checka in på Schiphol efter en kryssning
och stod i den våldsamt långa kön till incheckningsdisken där det också
kantades av bemannade incheckningsautomater. En KLM anställd
undrade om han kunde hjälpa oss, vilket vi givetvis inte tackade nej till.  

Han fick bokningsnumret och mitt pass. Efter att dragit passet i automaten
så fick jag (vi) besked om att vårt plan var inställt.

Vad göra? frågade vi och blev hänvisade till KLM informationen. Märkligt nog
så stod flighten på skärmarna, vilket vi påtalade, men fick beskedet att den
tas inte bort utan det kommer en notering om detta så småningom.

 Goda råd dyra

Vad göra? Hur ta sig hem? Tåg? Hyrbil? Vi får ta ett snack med
 informationen. Det var bara det att det var packat med folk och 
vår kölapp var sådär c:a 70 nummer från att nå disken som endast
var bemannad med två personer och det gick sakta.

Jag ringde hem till vännen Bertil Book och undrade om han kunde
kolla om planet fanns på Kastrups information, skulle det vara
inställt så borde informationen finnas där.

En kort stund senare ringde Bertil och sa att det verkar helt Ok,
inga noteringar.

Det var c:a tre timmar innan avgång så det var bara att vänta in
vårt nummer vid informationsdisken (lokalen).

Kön gick efterhand allt snabbare med fler bemanningar och snart
var det vår tur. Jag förklarade problemet för damen bakom disken
och sträckte fram passet. Det tog c:a en minut så hade jag (vi)
våra boardingpass till vår flight som inte alls var inställd. 

Äntligen på rätt sida i avgångsterminalen
Problemet var att jag använt Kenneth och inte Jan varför det
blev som det blev.

Sedan har det fortsatt

Namnet Jan dyker upp mer och mer upp i alla möjliga sammanhang,
det kommer räkningar, bekräftelser och allt annat konstigt. 

När jag skall legimitera mig så måste jag nästan alltid påpeka att
 mitt tilltalsnamn är Kenneth.

En s.k. Web check-in på en kryssning kan vara nästan omöjlig att
göra innan jag kommer på att jag heter Jan och inte Kenneth, först
när jag skriver Jan Svensson så säger det bara tjoff.

Vad är det för fel på Jan?  

 Inget, Jan är ett fint namn och jag känner många Janar och dom
är trevliga och sympatiska människor allihop. 


Men att efter drygt 70 år äntligen lyckats få till en snygg Kenneth
namnteckning så känns detta nu helt bortkastat.

Och vad säger Svenska Kennethklubben som jag är ständig medlem i?

Finns det en Janklubb? Hur skall då namnet Jan stavas för det är mycket
noga i Kenneth-klubben (två N och TH annars kan Du glömma denna). 
    

Det vete gudarna

Bästa Hälsningar
Jan 
(Kenneth)



För de som följer min blogg så känner man säkert igen incidenten
i Amsterdam (Juli 2011) men denna tål att upprepas.   

Ps, Tänk på detta med namnet i passen.

 Första namn är viktigt och skall användas vid allt fler tillfällen.

Tänk också på att ge barnet första namnet
som tilltalsnamn vid dopet, detta underlättar i framtiden.



Inga kommentarer: