onsdag 13 februari 2013

Påven, Zlatan och jag?

Foto från TV-rutan

Påven, Zlatan och jag

Vi har en gemensam nämnare, vilken?

Vi har samtliga varit på den tyska tidningsdraken Die Welts
förstasida. 

Att påven varit på första sidan är en självklarhet, att Zlatan 
också varit där är ingen större överraskning men att lilla jag 
också varit omskriven på första sidan, det är en jättegrej
(åtminstone för mig).

Så här ligger det till 

År 2000 invigdes Öresundsbron. Jag och Anne-Marie hade ett litet
 bussreseföretag (KES Travel) och en mycket läcker Mercedesbuss.


Vår fina Mercedesbuss  som hade en mycket lyxig inredning.
(Byggd av Karosseriverken i Backaryd)

Bland våra kunder fanns bl.a. ett företag som heter 

Ehrenberg Marketing & Kommunikation 

vilka bjudit hit ett antal (10-15) tyska journalister för att de 
skulle få uppleva och givetvis skriva om den nya 
Öresundsförbindelsen.

Jag rattade bussen och som alla andra så var jag mycket stolt över
den nya förbindelsen. Min entusiasm smittade av sig på de tyska
journalisterna när jag berättade om hur glad jag var över den nya
bron (förbindelsen). Min tyska är inte vad den borde vara men 
ändå blev även journalisterna entusiastiska och tydligen nöjda
av vad mannen bakom ratten förkunnade.
I ovanstående länk kan man läsa artikeln.

Tidningen ovan har inte med min text utan är bara
med för att illustrera tidningens framsida

En av journalisterna (Jürgen Herdin) arbetade för den 
kända Berlintidningen Die Welt.

Ehrenbergs representant i Malmö, Fredrik Erlandsson, berättade i
 efterhand för mig att Redaktionsledningen inte tyckte att ursprungs-
 artikeln var bra utan bad att han skulle göra om denna och ha en
annan vinkling. 

Därför hamnade jag i rampljuset och på första sidan av tidningen
(reportaget publicerades den 29.9.2000).

Alla, inte minst jag, var förtjusta över den fina uppmärksamhet
och PR Öresundsbron fick, inte minst då vår kund, Ehrenbergs.  

Allra viktigaste för oss var att deras uppdragsgivare var nöjda.     

Figurerade 
i Die Welt 1969?

Die Welt har troligtvis även tidigare skrivit om undertecknad. 
Det var på den tiden när jag flög och blev jagad och beskjuten
 över Östtyskt territorium av ryska Migplan

Men det är en annan historia. 

Bästa Hälsningar
Kenneth


                          


Inga kommentarer: