måndag 4 mars 2013

Ett steg före, igen!

Veckan som gick i Skånska Dagbladet.
Steget före igen!

Ibland undrar man. Var hittar tidningarna sina nyheter?

TT eller andra nyhetsbyråer, eget snokande, andra tidningar
eller kanske också i div. bloggar.

Själv har jag bloggat om en hel del som jag har snokat
upp eller med hjälp av Google. 

Den nedsläckta reklamskylten vid en av Malmös infarter retade
mig i flera månader. Men trots att jag bloggade om denna ett
flertal gånger tog ingen notis om detta förrän jag fick in en
blänkare i Kvällsposten, då blev det fart direkt.

Nedsläckt i flera månader så behövdes det flera bloggar och en insändare i
Kvällsposten för att man skulle vakna, ursvagt Malmö.


Åter till Skånskan
Beträffande artikeln i Skånskan förra veckan så hade jag i min
blogg den 6 januari ett foto och några rader om det fullständigt
nedklottrade tåget (f.d. Pågatåg) som skämmer ut hela Malmö C.


Samma tåg sett från motsatta sidan.

Fler tåg, Begravningståg?
    
Jag har i flera år funderat över om de som bestämmer över hur tågen
 skall målas är färgblinda eller saknar känsla för design.

Eller vad tycks om detta exempel? 

Säkert mycket intressant som begravningståg. Finns det inte något
som kan lyfta upp den dystra svarta färgen?


Åter till Malmö C

För övrigt så tycker jag att det blir allt finare och bättre vid Malmö C.

Nu får t.o.m. de som väljer att åka buss till Göteborg, Köpenhamn
Oslo mm bara några meter för att ta sig till bussen.

Något trångt men inga problem med duktiga chaufförer.
Helena Edström Linjeansvarig för Swebus Express i Malmö.


Helena visar stolt upp den fina tidtabellstavlan.
SAS f.d. Svävarterminal c:a 250 meter från Malmö C har använts som
terminal för långfärdsbussarna på senare år. Nu är den igenbommad. 


Det verkar dock som att några bussföretag kommer att använda 
terminalen för sina turistbussar i väntan på bättre alternativ 
i centrala Malmö. Vid centralen så finns det begränsad plats och 
dessa platser är för bussar i Linjetrafik. 

Malmö C idag

Så här vackert har det aldrig tidigare varit runt Malmö C.
Mer tåg

Vännen Gert Anderberg (Eslöv) skickad några läckra foton som han
själv tagit på sin modelljärnväg. 


Det läckra fotot på bilden föreställer ett D-lok som slutade sin 
"bana" 1971. Idag finns loken på Museum.

Själv har jag ingen modelljärnväg men ett vackert lok pryder en
av mina hyllor här hemma.



Detta är det vackraste el-loket som trafikerat de tyska järnvägarna 
enligt tågentusiaster. Loket har benämningen E03 och var god för
200 km/tim.

Till slut Sebastian

Ni gamla Kvällsposten läsare kommer nog ihåg Yngve Sebastian.
Sebastian var i likhet med Tage Danielsson en sådan som kunde
blicka in i framtiden. 

Han var dessutom liksom jag gul (IFK Malmö).

Hans teckningar var och är fortfarande obetalbara. Själv äger jag
några böcker från 80-talet med Sebastians teckningar.

Nu gör jag säkert något olagligt när jag publicerar Sebastians 
teckningar men dessa skall inte ligga i någon hylla och damma
för då kommer inte folk att upptäcka Sebastian som var en av 
flera orsaker till Kvällspostens popularitet.


Yngve Sebastian 1985

Bästa Hälsningar
Kenneth (f.d. Jan, se förra bloggen)


foton: Kenneth Svensson
Gert Anderberg

För större foton peka


Inga kommentarer: