måndag 27 augusti 2012

Du gillar mat, va?

En god tysk specialitet, Currywurst
Du gillar mat, va?

En av läsarna av bloggen skrev dessa rader efter en av mina bloggar 
som bl.a. handlade om Danska smörrebröd. Tja vad svarar man på
en sådan fråga när man är en glad skåning och 100 kilo ++?

När man dessutom har en av världens snabbaste badrumsvågar, 
0 - 100 på en sekund.

Nu pratar vi inte mer om det

Nu tänkte jag berätta om veckan som gick. En vecka som var 
händelselös eller?

Här ser Du tre foton som jag tog med min nya Leica V-40 lux. 
Läs mer om kameran längre ner på bloggen. 

Tre foton som jag tog från 13:e våningen på Lorensborg

Gatuskylten kunde man läsa perfekt, vilket jag tycker är otroligt.














Plötsligt dyker det upp en Ambulans med tjutande sirener, in på min gata.
Vad hände sen?

Som sagt, Ambulansen körde in på Hallingsgatan medan jag själv 
drog mig tillbaka i hemmets ljuva vrå för att läsa Kvällsposten
(som plötsligt blivit riktigt läsvärd av någon anledning).

Jag väntade på städhjälp som vi beställt och som skulle komma 
vilken minut som helst. Ni vet det där med Rutavdrag som vi
bestämt att prova.

Det plingade på dörren och jag gick för att öppna och släppa
in städhjälpen.

Jag öppnade med att säga "Välkommen" och med ett stort leende
som snart stelnade till. Utanför stod två Ambulansmän (kvinnor
riktigt snygga) i gröna kläder. Den ena hade en stor sådan där 
första eller sista hjälpen väska och mellan kvinnorna stod en bår!

Jag bara gapade? "Är det du som ringt efter en ambulans" sa
 den ena Ambulansmannen (kvinnan). Nej stammade jag samtidigt
som jag tänkte på gamla svartvita filmer när Ambulanser eller
 Sjukvårdsbilar på två hjul i kurvorna och med tjutande sirener
 jagade och fångade in Mentalpatienter (dårar hette det då).

Eftersom Ambulansmannen (kvinnan) tydligen inte var ute i det
senare ärendet så sa hon "förlåt vi har tydligen kommit fel"

Jag torkade svetten ur pannan, samtidigt som städhjälpen dök 
upp och Ambulansmännen (kvinnorna) fortsatte till rätt trappa. 
Jag återvände till min vrå och fortsatte att göra ingenting sam-
tidigt som dom flitiga och rara människorna städade av 
lägenheten och gjorde den lika fin som när vi flyttade in för
 nästan fem år sedan.

Så var det där med mat, igen.

Jag släpper inte taget när det gäller mat och lämnar här ett tips.
Jag har sett nedanstående paket många gånger i livsmedels-
affärerna. Rynkat på näsan och gått förbi hyllorna. 

Sådana här boxar ser inte direkt aptitretande ut och innehållet
klarar jag mig utan tills för några dagar sedan.

Jag var helt utan fantasi till vad jag skulle äta till kvällen. 
"Inte korv igen" kved kvinnan i mitt liv. 

20 spänn. Ok det får gå. När jag kom hem och öppnade boxen så
 fanns det ett paket Nudlar och ett paket Kyckling med Kormasås. 

Jag öppnade nudelpaketet och hällde nudlarna tillbaka i boxen.
Detsamma med kycklingpaketet och sedan rörde jag om. Två
minuter i Mikron. En läcker doft spred sig och överraskningen 
var stor när jag började äta. Gott eller riktigt gott och jag
blev t.o.m. mätt av rätten (280 gram).   


Igår handlade jag 5 paket av olika slag på COOP Forum. Man har 
just nu kampanj och en box alt. paket kostade 18 kronor.


När Ni ser Kitchen 88 på butikshyllan, testa... Jag lovar
att ni blir inte besvikna.


Pinsamma avslöjanden


Pinsamt om Norwegian, Lufthansa, 
Wizzair och Ryanair.
 För några dagar sedan rapporterade TV och tidningar om hur 
Norwegian rekryterar piloter samtidigt som man kör över egna.

För att vara konkurrenskraftiga så kringgår man lagar och regler på
ett sätt som är helt främmande för normala flygbolag. Man slår från
sig kritiken med att detta måste man göra för att vara konkurrens-
kraftiga! De Norska skattemyndigheterna har börjat att titta närmare 
på detta och misstänker att man bl.a. undanhåller stora skattepengar
 till Norge på detta sätt.

Kolla in länken nedan. Där finns också delvis en dementi från 
Norska skatteverket betr. ev. skattefusk.
http://www.travelnews.se/artiklar/nyheter/20120822/personal-pa-ryanair-och-norwegian-utreds-for-skattefusk


Idag så raporterar ARN (Allmänna Reklamations Nämnden) att det
Ungerska flygbolaget Wizzair mer eller mindre struntar i ARNs 
rekomenderade fällningar, som är en rekommendation, men som 
alla seriösa flygbolag rättar sig efter. Ryanair är den största 
syndaren men även ett "seriöst" bolag som Lufthansa tar dessa
rekommendationer på ett ytterst nonchalant sätt och förekommer
på samma lista som Wizzair och Ryanair.  

Ny kamera

I juni fick jag problem med min Leica kamera. Problemet bestod i 
en fläck i vänster hörn av mina foton. Jag fick redigera alla foton
så gott det gick men det blev ändå inte bra. 

Jag lämnade in kameran till Rajala Foto, där jag köpte den för 11 månader
 sedan, och åberopade garantin. Inga problem sa man men det kan ta
lite tid eftersom Leica inte har någon verkstad i Sverige. För min del
hade detta ingen större betydelse för jag hade gott om kameror.

En månad senare så mailade jag till butiken och undrade vad som
händer. Inte mycket tydligen men efter ytterligare en vecka så
meddelade butiken att jag skulle få en ny kamera. Efter ytter-
ligare några dagar så ringde man och sa "Du har väntat länge nog 
så vi plockar ut en kamera från butiken, Du kan komma in när Du
vill och hämta den.

Där stod jag med en sprillans ny Leica, men inte bara det! I mån-
dags ringde man och sa att man fått en ny kamera från Leica
och det var den nya modellen (V-lux 40, två år nyare och c:a
2000 kronor dyrare än min egen) Det är bara att titta in så byter
vi ut den Du fick tidigare.

Snyggt Leica och Rajala.  

Min nya Leica V-lux 40
Sist kanske jag skall nämna att min förra (gäller givetvis denna också)
Leica var fantastisk att filma med.

Kolla in smakprovet nedan när legendarerna Domnivet från Landskrona
bjuder på Creole Jazz  

http://www.youtube.com/watch?v=i3AztntPveg&list=UUFE9bbrVaQOriuFaeSY_9tA&index=6&feature=plcp

Till slut förlåt, jag upplever att denna blogg blev rörigare än normalt. 
Men eftersom jag har intelligenta läsare av bloggen så tror jag inte
 att detta är några större problem.

Bästa Hälsningar
Kenneth

foton: Undertecknad.
Peka på dem så blir de större

kolla också min fotoblogg: 
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

eller min Youtubelänk med musik och lite av varje
www.youtube.com/malmoearena
(snart 70.000 besökare)



Inga kommentarer: