tisdag 28 augusti 2012

Visst är det något skumt


Visst är det något skumt

I min helt nyligen inlagda blogg (27.8) så berörde jag flygbranschen
med några rader. Bl.a. skrev jag att vissa flygbolag trixade med sina 
piloter för att bl.a. undanhålla staten från skatter.

Detta rapporterades det om i de flesta media runt den 22.8. 

När jag började Googla på detta så hittade jag praktiskt taget
ingenting. Jag letade nästan i timmar, och började tro att det var
en dröm, för jag hittade ingenting. 

Till sist hittade jag en artikel i Travel News som bekräftade 
vad jag läst. Om än ett förnekande från Norska Skatte-
myndigheterna som tydligen trampade på  känslig mark. 

Länken nedan, fanns också i bloggen för igår, berättar om trixandet.


Men varför fanns inte artikeln när jag Googlade frenetiskt. 

Var den bortplockad eller sökte jag inte rätt? 

Var tidningarna (Nyhetsbyråerna) rädda för Norwegian och 
Ryanair som det handlade om? 

Idag kom Jyllands Nyheter med en artikel, vad jag tog upp
 i förra bloggen, d.v.s. vad vissa "framgångsrika" Charterbolag 
ägnar sig åt för att nå framgångar. 

Läs nedan för artikeln visar att jag inte var ute i ogjort väder.


Att jag blir upprörd beror bl.a. på att företag som trixar och når
framgångar lyfts ofta fram som mycket skickliga, samtidigt
som flygbolag som håller sig till normala affärsregler ofta blir
hånade.

Nu tror jag förvisso att alla flygbolag mer eller mindre försöker 
att på alla sätt få lönsamhet. Men det skall ske på lika villkor 
och följa resp. lands lagar och bestämmelser. 

 Men när man kommer in på hyra piloter från bemanningsbolag
 så har man gått för långt, liksom att lura staten på pengar. 
   
Konkursat bolag, trixade man kanske inte tillräckligt?
Min uppfattning är att det inte behöver vara fel att hyra in besättning
 vid kritiska tillfällen då personal saknas. Förutsättningen är givetvis
att de inhyrda besättningarna är fullt utbildade för sin uppgift.

Att hyra in Piloter är en annan sak. Dessa har det yttersta ansvaret
för säkerheten och detta får man absolut inte tumma på. 

En trygghet för anställd personal innebär också en trygghet för
passagerarna.

Vänligen
Kenneth  


Inga kommentarer: