söndag 19 augusti 2012

Tack Kvällsposten

Äntligen efter 5 månader en fungerande ljusskylt

Tack Kvällsposten

Rubriken andas lite ironi men ändå en viss tacksamhet. Ni som
följer mina bloggar vet att jag varit mycket irriterad på Malmö
kommun som har så dålig koll på sina ljusskyltar att man låtit
en av dessa vid Malmös kanske viktigaste infart vara ur funktion
i 5 à 6 månader utan att reagera.

Själv har jag bloggat ett antal gånger i hopp om att Malmö
kommun i likhet med ICA, Preem, Lidl m.fl. följer upp vad 
som skrivs på nätet. Det är bara att konstatera att detta
inte fungerade när det gäller kommunen.

Att jag tackar Kvällsposten beror på att jag tipsade tidningen
om den icke fungerade skylten. Ingenting att skriva om menade 
man och lät mina rader istället komma som en insändare.

Tre dagar efter insändaren så försvann hela skylten för att
efter ytterligare några dagar återkomma i reparerat skick. 

Glädjande nog så verkar det som det finns tidningar som 
följer min blogg. 

Ni kommer kanske ihåg att jag för några månader sedan (8 juni)
skrev om fiskebåten som gick på grund (Oktober 2010) och 
som fortfarande ligger kvar. Ingen bryr sig.  



Någon vecka senare (24 juni) så skrev Kvällsposten om detta.  

Eller Arrivabussarna som står och förfaller i Malmös hamn, vilket jag 
också uppmärksammade i min blogg den 17 april. 

Om dessa bussar kunde man också c:a en vecka senare läsa
i Sydsvenskan. Ett märkligt sammanträffande.  

Drygt trettiotal bussar står och förfaller i Malmös hamn.
Ännu ett tips till Kvällsposten

Kvällsposten har ända sedan bron öppnade haft en femspaltig 
banderoll på ledarsidan med texten:

"För övrigt anser vi att priserna på Öresundsbron bör sänkas" 

Dessa rader har tyvärr blivit en slentrian och Kvällsposten,
som i detta avseende är värd allt beröm, borde kanske ta
upp ämnet på ett nytt sätt.

Den Svenska kronan har på senare tid stärkts i förhållande 
till den Danska. Idag har den Svenska kronan nått sin
starkaste nivå sedan Öresundsbron öppnade i Juli 2000.

Vi Svenskar är vana vid att man höjt våra priser efterhand,
 p.g.a. att vår krona ständigt tappat i värde i förhållande till 
den danska. 

Nu är det tyst som graven. En sänkning för oss på denna 
sida sundet är given men inte ett knäpp från Öresundsbron. 

Om inte annat så hade det varit på plats att höja avgiften för 
Danskarna men det vågar man inte, rätta mig om jag har fel...  

 Malmöfestivalen 2012

Så var det dags igen, Malmöfestivalen, av många hatad och av 
många älskad. Våra vänner Kristina och Bengt från Torshälla 
tog sig återigen till Malmö för att uppleva några dagars
happening.


Inte ens en papegoja vill missa festivalen

















Flotten, ett populärt Malmöinslag, inte bara under festivalen
I ett fullsatt Swingtält så startade man på fredagseftermiddagen med B-gänget


Häftiga Vivian Buczek med svängande Johnny Åman (bas) och fantomtrummisen
 Zoltan Csörsz  (enligt Malmö Jazzhouse, vilket undertecknad gärna instämmer i)
gav en bejublad föreställning i Swingtältet. Men också  mycket tack vare 
Jacob Fischer (bilden nedan). En fantastisk dansk gitarrist, som den krävande 
Svend Asmussen tog under sina vingars beskydd för många år sedan. 

Jacob Fischer

Fler Höjdpunkter

En av de stora höjdpunkterna enligt våra Torshällavänner var besöket i 
Hot House Jazztält under lördagen när Salongsorkestern från Lund var
på besök. Själva missade vi tyvärr detta p.g.a. att Anne-Marie hade 
råkat ut för en magåkomma. Jag fick serva henne med div glädjetillrop 
och Apoteksbesök mm som hör till. Dessbättre så är hon nu bra igen.




Malmöfestivalens 
vara eller inte vara

Inledningsvis så berättade jag att många hatar Malmöfestivalen. 

Något som jag har svårt att förstå. 

Årets festival är den 28 i ordningen. Varken Stockholm eller 
Göteborg har något liknande. Inte heller någon annanstans
i landet kan man visa upp något i Malmöfestivalens närhet. 

Alla kan glädjas åt festivalen, gillar man musik, oavsett vad för
musik som spelas, gillar man mat oavsett varifrån denna kommer,
gillar man sport, eller vill man att barnen skall har roligt för att 
inte tala om konst/design eller all slags kultur då finns inget
liknande arrangemang i Sverige. 

Dessutom har alla råd att uppleva Malmöfestivalen och detta är
väl inget negativt.

Att det sedan brukar gå lugnt och städat till med få berusade
eller bråkiga personer kan man inte heller klaga på. 

Våra vänner

Kristina och Bengt från Torshälla har besökt Malmö fyra gånger i 
samband med Festivalen. 

Bengt som själv är musiker är mycket imponerad av det fantastiska
utbud som finns. 

Han berättar också att när han beskriver Malmöfestivalen för sina 
vänner så fattar ingen omfattningen av denna. 

"Det går helt enkelt inte att beskriva på ett sätt som folk förstår"
säger Bengt.



Kristina och Bengt, Tack för besöket

Kenneth o Anne-Marie

Ni får inte missa fotobloggen:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Min Youtubesida har mycket att visa bl.a. från
tidigare Malmöfestivaler:
www.youtube.com/malmoearena


Foton: Kenneth Svensson
Klicka på dem så blir de större


Inga kommentarer: