lördag 2 juni 2012

Usch vad jag blir arg

Kvällsposten 27 april i år.

Usch vad jag blir arg

För c:a en månad sedan bloggade jag bl.a. om ovanstående händelse.
Kommunen fråntog sig allt ansvar för man hade ingen anmälan om
hålet i trottoaren.

Man kanske har rätt men det kan också handla om ren slöhet för
i samma blogg så informerade jag om att en av ljusreklamskyltarna
vid en av stadens infarter inte fungerat på flera månader 
(detta var i april). Först investerar man en massa pengar för att
välkomna turister och sedan struntar man i att se till att saker
och ting fungerar. Jag vet inte hur många anställda Malmö stad
 har men nog fasiken så måste väl någon enda människa där
uppmärksamma skylten, eller?




En svart skylt välkomnar sedan månader våra gäster


Värna om skattebetalarnas pengar.


Detta låter väl fint men tänk om det vore så bra. Nu senast så
har Transportstyrelsen meddelat att man skall plocka bort en del
hastighetsskyltar. Det har blivit för många olika skyltar om 
hastigheter som förvirrar trafikanterna.


Vad kostar detta?

Fast det är bara det att, när jag representerade Bussbranschen 
för ett antal år sedan och blev kallad till ett möte med Vägverket
 (numera Transportstyrelsen) för information, så protesterade 
samtliga inbjudna över den skyltflora detta skulle innebära 
 och alla olika hastigheter som skulle skapa förvirring på
vägarna. Det var ganska lätt att inse att detta var ett 
dåligt förslag. Fast det var nog redan bestämt så mötet
var ett spel för galleriet.  


Nu säger man att man kommer att spara liv genom detta 
nya förslag. Det hade man gjort ändå och dessutom sparat 
en massa pengar. 


Öresundsterminalen 


För ett antal år sedan invigdes en av landets finaste bussterminaler 
vid infarten till Malmö. Ett problem var att man fick inte skylta om 
Terminalen vid Motorvägsavfarterna. Man skyllde på att det blir för
 många skyltar på vägarna.


Det var svårt att hitta till terminalen även om man bodde i Malmö. 


Bergkvarabuss, som ägare till denna Terminal, hade stött sina 
pannor blodiga för att få upp skyltning men Vägverket och även
Malmö Kommun avslog alla försök. 


Jag överklagade dessa i egenskap av representant för Skånes 
Bussbranschförening men även här blev det stopp. 


Ännu en överklagan. Denna gång till Länsstyrelsen med samma
 resultat. Det blir för många skyltar längs vägarna var även deras svar.




Härifrån behövs ingen vägvisning, Terminalen syns i bakgrunden, men vid motorvägsavfarterna är det viktigare att skylta om en stor bussterminal än en Hamburgerrestaurang.
Men varför får Mc Donalds skylta (som enda hamburgerkedja) 
 frågade jag mig, vad hade de gjort för att få myndigheterna
 till att favorisera dem?


Nåja för ett antal månader sedan så upptäckte jag plötsligt när 
jakom från Lund skyltning "Öresundsterminalen". Givetvis 
blev jag glad samtidigt som bitterheten kändes djup. 
Varför inte från början säga Ok till detta fattar jag 
fortfarande inte. Detta hade sparat både tid och pengar.


 Betr. skyltningen (över hela landet) för Mc Donalds så har jag
aldrig fått något svar från någon representant från Vägverket
varför man behandlar Mc Donalds annorlunda än andra 
Hamburgkedjor


Sedan när det gäller skyltar längs vägarna så verkar det vara rena 
vilda västern. Skyltar dyker numera upp inte bara på släpvagnar,
ladugårdstak mm utan som om det vore i USA. Vad hände med
 att hålla vägarna rena från skyltar och reklam?

Betr. skyltning, så skall vi inte ha det.

Region Skåne/Skånetrafiken


De värsta syndarna när det gäller att slösa med skattebetalar-
nas pengar. Jag säger bara Öresundstågen, Sjuktransporterna, 
Ambulansupphandlingar mm för att inte tala om misslyckandet
att införa betalningssystem på våra Bussar. Förvisso så
har rånen av busschaufförerna slutat och detta väger tungt.


Detta med rånen kan lösas på andra sätt.


 Men istället så vågar inga turister åka buss eftersom det är 
svårigheter med att hitta försäljningsställen för biljetter. 
Även många pensionärer drar sig idag för att välja bussen.


Själv är jag orolig varje gång jag kliver ombord på en buss när
jag är på semester, nu senast i Lissabon. Tar dom kontanter
 eller?


Givetvis så gick det bra med pengar men detta är ett något vi
 måste lösa snabbt i Malmö/Skåne/Sverige. 


Konkurser präglar några av våra leverantörer. Andra drar sig tillbaka
(Öresundstågen -DSB First) med stora kostnader för skattebetalarna.


Till sist


Vad är det för fel egentligen. Varför lyssnar man inte, varför
ta allt med en axelryckning? 

Tack för ordet
Kenneth




Nytt på min filmsida från senaste kryssningen: www.youtube.com/malmoearena


Se även fotobloggen snart uppdaterad (äntligen)
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
















Inga kommentarer: