fredag 29 juni 2012

Malmö en idyll, eller?


Lorensborgsgatan 21.6  kl 14

Malmö en idyll, eller?

På ovanstående foto tagit en vardag mitt på dagen ser man
 en idyll. Vår utsikt på 13 våningen ut över en grön oas lugn 
som om det varit på landet. 

Jag har de senaste veckorna tillbringat många stunder på vår 
balkong vid alla tänkbara tider. Lorensborgsgatan är en av 
Malmös mest trafikerade trafikleder. Det gäller främst på 
morgonen och på eftermiddagen när folk är på väg till och 
från sina jobb.

Med mycket få undantag så kör folk mycket lugnt och städad här.
Det kan bero på att det finns några ljussignaler som bromsar 
upp men jag tror att man inser att man kommer inte fortare
fram för att man står på gasen.


MEN TILL DET SVARTA

Till stadens centrumkärna, trånga gator, mycket folk och
många cyklister. Fortfarande så flyter trafiken lugnt men så
ser man i sin backspegel plötsligt hur en BMW snabbt 
kommer ikapp. Ingen vanlig BMW utan en läcker modell
med en person med sydeuropeiskt utseende bakom ratten,
 möjligen på väg till sitt jobb!!!

Cyklister, fotgängare kastar sig med förskräckelse åt sidan. 
Den idioten kommer inte långt tänker man. Det finns ju 
numera massor med (o)synliga poliser på gatorna.

Detta ovan är ingen engångsförteelse. Det händer dagligen
flera gånger t.o.m. Dessa fartkanoner har ingen känsla för
medmänniskor eller något annat heller. 

Nej det är bara att inse vår stad håller på att förlora kampen 
mot brottsligheten, igen.

En kort promenad runt Triangeln bekräftar vad man redan 
visste. Att gå över gatan när man som undertecknad inte
 är så snabb och spänstig längre är ett äventyr. Först spana
i alla riktningar, kommer den någon bil? Jo den är långt borta.
Men är det en BMW? Nej, bra då kan man lugnt ta sig över
till andra sidan.


Slalomkörning är också ett annat uppskattat inslag i trafiken. 
Bilar som kommer i vägen vet inte var dom skall bli av.

Polisen då?

Fråga mig inte, jag är kanske blind men för någon månad
sedan såg man polisbilar överallt. Igår Midsommardagen 
såg jag inte en enda på de timmar jag var ute. 

Så är det förjämt numera. Vi har i detta avseende återgått 
till den gamla "goa" tiden. 

Att hitta en patrullerande polis är som att leta efter en nål
i en höstack. Det är nog lättare att håva hem en storvinst på
något lotteri än att hitta en gammaldags patrullerande polis. 

Skydda medborgarna 

Jag vet inte vem man skall skylla på, jag tror att vi alla bär
en del av skulden. Vi svenskar är blåögda. Vi har ett världs-
samvete att hjälpa alla som far illa. Förvisso ett fint drag
och jag själv är inte annorlunda på denna punkt. Men jävlas
 man med den som bjuder in någon med öppna famnen så kan
 vi inte bara passivt stå och titta på. Vi måste ryta till och 
sätta stopp en gång för alla.


Att skydda sina medborgare måste höra till det allra 
primäraste i ett modernt samhälle. Att visa ut de som
inte kan hålla sig till lagen utan begår brott efter brott
måste också finnas som alternativ.

Bara invandrare?

Nej givetvis inte, vi har gott om egna brottslingar och
vi måste även här markera att vårt land bekämpar all 
brottslighet oavsett vem som begår dessa. Även
om det är känsligt att skriva som jag gör så kan man
inte stoppa huvudena i sanden som strutsen gör utan
inse sanningen.

I vårt hus 
bor det många invandrarfamiljer. Huset består av 16
våningar. Det finns ett våningsplan för utslagna som 
är på väg tillbaka till samhället.

Vi känner ändå en trygghet med alla de vänliga och 
tacksamma människorna här. Dessa människor som
 har haft det svårt och farit illa är snarare en tillgång 
än en belastning enligt min uppfattning. 

Avslutningsvis

Förlåt, det känns inte kul att utpeka BMW som är ett fantastiskt 
bilmärke. Jag har många gånger själv varit inne på att vilja 
äga en BMW. 

Den unga (20 år) marodör utan körkort som körde ihjäl en cyklist 
och skadade en fotgängare, för en vecka sedan, mitt i stan körde 
en 220 hästars Volvo så många märken är givetvis representerade 
i dessa kretsar.   

Jag vill också rekommendera läsaren av bloggen att bläddra 
tillbaka till tidigare bloggar. Jag har där tagit upp ännu ett
 allvarligt problem d.v.s. den ökade olycksfrekvensen på 
våra vägar. 

Här får också Polisen ta på sig en del. När såg Ni en polisbil
längs vägarna senast?


Vänligen
Kenneth 

Kolla gärna mina youtubesida och min fotoblogg.

* Nu senast läckra bilar i Staffanstorp.



Inga kommentarer: