tisdag 19 juni 2012

Att fotografera löpare



Att fotografera löpare

Som ni säkert märkt så gillar jag att fotografera. Jag plåtar det 
mesta, vissa motiv är jag rätt så bra på d.v.s. om dessa står stilla.

Nu senast så tänkte jag tillsammans med Anne-Marie föreviga 
milloppet i Malmö som ägde rum lördagen den 16 juni. Då främst
för att en av våra vänner Sigge (Bondeson) skulle deltaga men
även p.g.a. att Spårvägens Musikkår skulle pigga upp deltagarna
med att musicera längs banan och här känner vi också några
av musikerna.

Sigge som inte är ung längre (född 1934) utan troligen äldst 
bland de startande har sprungit maratonlopp över hela världen. 

Numera nöjer han sig med halvmaran och som detta fall milen.  

Jag försökte fånga Sigge på bild förra året i samband med halv-
maran men när alla kom rusande så var det bara att trycka av 
och hoppas att Sigge skulle fastna på någon bild men tji... 

Jag hittade en bra plats d.v.s. vid en smal gång- (spring-) bro
mellan Limhamnsfältet och Västra hamnen. Fiffig som jag är 
så räknade jag ut att här kunde det inte komma så många åt
gången så nu skulle Sigge fastna på bild. För säkerhets skull 
så placerade Anne-Marie sig på andra sidan d.v.s. innan bron.

Resultatet då?

Både jag och Anne-Marie plåtade febrilt men ingen Sigge.
Anne-Marie på ena sidan och jag på andra sidan av löparna.


Ingen Sigge här och ingen Sigge där (Anne-Maries foto)
Vinnaren (Johan Larsson) var ju lätt att plåta men sedan... 
... blev det allt svårare

och svårare
Fast vi hade det kul ändå

Många trevliga inslag värmde i värmen för varmt och kvavt var det.

Bra att ha något att sitta på när man blir trött

Kan detta möjligen vara Sigge? Nja Sigge är betydligt kortare.
Här då? Knappast, Sigge ligger ju långt framme i huvudklungan

Dags att vara lite seriös.


Att detta var ett tufft lopp berättar Sigge om. När han kom till 
mål så fanns här fyra ambulanser med blåljus som fick föra fyra
löpare till sjukhus. En av dessa var illa däran.


Vi hade inte bara Sigge att spana efter. Vår vän Micke (Svensson)
till vardags på Tjörnarpsbuss, fanns också i startfältet men det var 
lika illa här. Trots ett intensivt spanande så var Micke lika osynlig.


Tilläggas skall att vi hade bådas startnummer och Sigges klädsel
(Vit t-shirt och röda byxor) 



  Det fanns de som klokt nog redan på ett tidigt stadium insåg att detta är för tufft.


Några vänner på bild 


Mitt i besvikelsen så var Anne-Marie den som lyckades fånga
 några vänner på bild denna sköna dag. 


Från vänster Alf Månsson, Jan Ståhl, Bertil Palm. 
Tyvärr så vet vi inte namnet på den fjärde trumpetaren

Till förra bloggen


I denna blogg uttryckte jag min bedrövelse över trafikolyckorna som
dagligen drabbas oss. Lastbilar, långtradare, personbilar, mc ja allt
som rullar på våra vägar. Varför och vad göra för att få folk att
begripa hur man skall uppföra sig på vägarna. Vi får bättre och
bättre vägar men detta tycks inte hjälpa.


Jag vågar påstå att fler poliser måste synas på vägarna.
(de flesta är ögontjänare, så även jag, och tar det lite
lugnare på vägen. Hur många kör förbi en polisbil t.e.x.)


Sluta med att informera i lokalradion att det är poliskontroller här
och där. De förb. ögontjänarna vet precis var man skall dra ner
på farten. Man vet var fartkamerorna står. Fram för fler rullande.


  Det enda som hjälper mot syndarna är att få känna på att det kostar,
inte bara pengar utan även att mista körkorten.


Danskarna har ett bra system där man klipper ett hål i körkortet 
för varje förseelse och när man har tre hål så har man inget körkort.


Att sedan Mobiltelefon-användning och GPS-programmering skall
f ö r b j u d a s  när man kör är en självklarhet för alla utom de 
som bestämmer.


 Fast jag misstänker att de som beslutar om sådana åtgärder själva 
är flitiga användare av mobilen i bilen... 




Avslutningsvis



Denna och en rad läckra bilar finns just nu på min fotoblogg
Bilderna är tagna i Staffanstorp lördagen den 9 juni.


www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Passa också på att lyssna och se Domnivet på min Youtubesida
www.youtube.com/malmoearena


Ni vet väl att genom att klicka på bilderna så förstoras 
dessa och ni får dem i ett läckert bildspel




Bästa Hälsningar
Kenneth o Anne-Marie





Inga kommentarer: