Foto: Undertecknad |
En glädjedag med utropstecken
Igår onsdagen den 13 så släpptes nyheten om vem som skulle få
köpa SAAB:s konkursbo. NEVS heter företaget som vann anbuds-
striden. Fast det visste man redan för en vecka sedan när en av
Trollhättans kommunalpampar avslöjade detta. Ett misstag, jag
har ingen aaaning svarade denne efteråt ångerfull. Fast det hela
verkade inplanterat så visst visste vederbörande detta.
verkade inplanterat så visst visste vederbörande detta.
Sjukt så det förslår.
Jag lyssnade på 14-Nyheterna i min bil samma dag och då bekräf-
tades att det Svensk/Japanskt/Kinesiska företaget NEVS blev den
vinnande anbudsgivaren.
Det var enbart glädjeyttringar från alla parter så jag kände mig
väldigt snopen till detta. Visst var det fint att SAAB får en chans
att överleva. Men!
Den enda som var besviken i de olika inslagen var en f.d.
bilbyggare som fortfarande inte hittat något jobb eller fått
möjlighet till att utbilda sig.
Han sa ungefär såhär: "Jag och flera tusen med mig hade hoppats
att få återvända inom kort till bandet, nu försvann denna strimma
av hopp. Vi kan knappast vänta i två år på att El-bilen eventuellt
kommer i produktion".
Min uppfattning, vad händer nu?
Ganska snart går det upp för folk, politiker, journalister (dvs
de som inte begriper bättre) att detta är ett omöjligt projekt.
Visserligen så har elbilen en framtid men om sådär 15 à 20
år. Skall man vänta att få volym i sin produktion tills dess
så är det kört.
Att börja med
För det första så måste man igång med produktionen så fort
som möjligt. Under tiden så kan man utveckla en hybrid, typ
Toyota Prius d.v.s. en bil med vanlig motor plus en elmotor.
En sådan bil kan nog SAAB få fram inom några år.
Detta har de flesta biltillverkarna nu i produktion eller på gång.
Samtidigt så kan man utveckla sin framtidsidé och hålla fabriken
igång, bygga upp sitt kvaddade återförsäljarnät och behålla
sina SAAB trogna kunder.
Man får inte glömma att det finns c:a 350 tusen SAAB bilar på
våra vägar för att inte tala om hur många som finns i utlandet.
Skall NEVS överleva så måste man gå samman med någon av de
andra intressenterna, vilket man redan idag kan läsa om i Dagens
Industri. Det är Indiska Mahindra som tycks vara intresserade
av ett sådant samgående.
Jag är övertygad om att allteftersom dagarna går så kommer
fler spekulationer i denna riktning. Och jag är övertygad att
så blir det också. Då finns en liten chans till överlevnad.
Vad hände med Youngman?
Vad hände med Kinesiska Youngman? Det är helt tyst om detta.
Youngman har verkligen visat att man varit intresserade att köpa
konkursboet. Man har lagt det högsta budet och man ville också
överta reservdelstillverkningen.
Ingen har frågat och ingen har nämnt något, märkligt.
Eventuella vinnare
Annars vore det på sin plats att rikta blickarna mot Vattenfall
och EON m.fl. Detta kan bli de verkliga vinnarna för om det
plötsligt skulle vimla av el-bilar vad händer då med el-priserna
frågar sig oroliga konsumenter?
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article14977746.ab
Läs Robert Collins (Aftonbladet) artikel från idag, torsd. 14:e.
klicka på länken ovan
Det krockas som aldrig förr
Nu över till något helt annat. Trafikradion informerar ständigt
om trafikköer p.g.a. krockar eller dikeskörningar. Den tunga
trafiken utgör en stor del av dessa olyckor.
Varför är det så?
Vägarbeten, irritationer men den största delen av orsakerna är
allt pillande i bilarna. Telefoner, SMS, GPS osv. Många bilförare
är okoncentrerade och utgör en fara för andra trafikanter.
Inte att förglömma alla dessa idioter som till varje pris skall
köra om i tid eller otid.
Långtradarchaufförerna är ofta trötta och kör också ofta för
nära framförvarande långtradare. Detta för att spara dyra
bränsledroppar. Man kommer in i baksuget av framförvarande
bil i likhet med racingbilar. Är man inte då helt koncen-
trerad så händer det snabbt och så ligger långtradaren
i diket med långa köer som följd och så krockas det plötsligt
lite varstans.
Borde det inte vara dags att inse detta eller är det kompletta
idioter som vi valt att styra landet.
Vakna någon gång, vi kan inte ha det så på vägarna!!
Vännen
Kenneth
Jag lyssnade på 14-Nyheterna i min bil samma dag och då bekräf-
tades att det Svensk/Japanskt/Kinesiska företaget NEVS blev den
vinnande anbudsgivaren.
Det var enbart glädjeyttringar från alla parter så jag kände mig
väldigt snopen till detta. Visst var det fint att SAAB får en chans
att överleva. Men!
Den enda som var besviken i de olika inslagen var en f.d.
bilbyggare som fortfarande inte hittat något jobb eller fått
möjlighet till att utbilda sig.
Han sa ungefär såhär: "Jag och flera tusen med mig hade hoppats
att få återvända inom kort till bandet, nu försvann denna strimma
av hopp. Vi kan knappast vänta i två år på att El-bilen eventuellt
kommer i produktion".
Min uppfattning, vad händer nu?
Ganska snart går det upp för folk, politiker, journalister (dvs
de som inte begriper bättre) att detta är ett omöjligt projekt.
Visserligen så har elbilen en framtid men om sådär 15 à 20
år. Skall man vänta att få volym i sin produktion tills dess
så är det kört.
Att börja med
För det första så måste man igång med produktionen så fort
som möjligt. Under tiden så kan man utveckla en hybrid, typ
Toyota Prius d.v.s. en bil med vanlig motor plus en elmotor.
En sådan bil kan nog SAAB få fram inom några år.
Detta har de flesta biltillverkarna nu i produktion eller på gång.
Samtidigt så kan man utveckla sin framtidsidé och hålla fabriken
igång, bygga upp sitt kvaddade återförsäljarnät och behålla
sina SAAB trogna kunder.
Man får inte glömma att det finns c:a 350 tusen SAAB bilar på
våra vägar för att inte tala om hur många som finns i utlandet.
Skall NEVS överleva så måste man gå samman med någon av de
andra intressenterna, vilket man redan idag kan läsa om i Dagens
Industri. Det är Indiska Mahindra som tycks vara intresserade
av ett sådant samgående.
Jag är övertygad om att allteftersom dagarna går så kommer
fler spekulationer i denna riktning. Och jag är övertygad att
så blir det också. Då finns en liten chans till överlevnad.
Vad hände med Youngman?
Vad hände med Kinesiska Youngman? Det är helt tyst om detta.
Youngman har verkligen visat att man varit intresserade att köpa
konkursboet. Man har lagt det högsta budet och man ville också
överta reservdelstillverkningen.
Ingen har frågat och ingen har nämnt något, märkligt.
Eventuella vinnare
Annars vore det på sin plats att rikta blickarna mot Vattenfall
och EON m.fl. Detta kan bli de verkliga vinnarna för om det
plötsligt skulle vimla av el-bilar vad händer då med el-priserna
frågar sig oroliga konsumenter?
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article14977746.ab
Läs Robert Collins (Aftonbladet) artikel från idag, torsd. 14:e.
klicka på länken ovan
Det krockas som aldrig förr
Nu över till något helt annat. Trafikradion informerar ständigt
om trafikköer p.g.a. krockar eller dikeskörningar. Den tunga
trafiken utgör en stor del av dessa olyckor.
Foto: Nätet |
Vägarbeten, irritationer men den största delen av orsakerna är
allt pillande i bilarna. Telefoner, SMS, GPS osv. Många bilförare
är okoncentrerade och utgör en fara för andra trafikanter.
Inte att förglömma alla dessa idioter som till varje pris skall
köra om i tid eller otid.
Långtradarchaufförerna är ofta trötta och kör också ofta för
nära framförvarande långtradare. Detta för att spara dyra
bränsledroppar. Man kommer in i baksuget av framförvarande
bil i likhet med racingbilar. Är man inte då helt koncen-
trerad så händer det snabbt och så ligger långtradaren
i diket med långa köer som följd och så krockas det plötsligt
lite varstans.
Borde det inte vara dags att inse detta eller är det kompletta
idioter som vi valt att styra landet.
Foto: Nätet |
Vakna någon gång, vi kan inte ha det så på vägarna!!
Vännen
Kenneth
Missa inte min fotoblogg:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
Eller mina youtubeinslag:
www.youtube.com/malmoearena
1 kommentar:
Ja, det här landet styrs av idioter och har så gjorts under minst hela 2000-talet. Inte bara gällande trafiken!
Skicka en kommentar