tisdag 17 augusti 2010

Jazz på landet








Större bilder peka på dem
Större bildruta tryck på f11 tagenten






Jazz på Landet

Om Ni läste min förra blogg så känner Ni till att kaoset var nära. När allt var klart så skulle jag i efterhand göra en liten korrigering och då var det klippt.

Jag satt uppe till nästan fyra på natten innan jag lyckades få ihop en blogg men tyvärr inte som den var tänkt från början.

Jag skall erkänna att det var mycket nära att Kenneths Vardag skulle gå till historien och mitt liv skulle bli som innan jag började blogga, lugnt och skönt.

Men här är jag igen med huvudet och kameran fulla med intryck.

Först dock det jag olyckligtvis fick radera i förra bloggen:

Bo Nyström

Bo Nyström och hustru Ruth är en ny bekantskap. Båda bor i Hamburg, Ruth är från Berlin medan Bo kom från Malmö.

Bo är programledare i Swinging Hamburg som är ett program i en Lokalradiostation i Hamburg.

Jag fick ett mail från Bo som undrade om han kunde få Amiralens Storbands Nyhetsbrev i framtiden?

Det visade sig att Bo har ett program (2 tim/mån) som heter Swedenjazz.

Naturligtvis så blir man stolt när folk anmäler sig till dessa nyhetsbrev men att det kom ett mail från Tyskland var ju grädde på moset.

Bo hade den 15 juni sänt ett program om Harry Arnold. Ett riktigt bra program kan jag säga eftersom jag fick en CD skiva av programmet.

Extra trevligt var det när Bo Berättade att programmet slutade med Amiralen-bandets version av "This is Harry" eller som den också heter "Stand By".

Vidare så berättade Bo att han i det kommande programmet hade tre låtar med Amiralenbandet inkl. signaturmelodin Sunday eftersom programmet sänds på söndagar. Inte bara det utan även Trio Neumann hade tre låtar i samma program.

Bo hoppar in då och då och gör ett sextimmars nattprogram med enbart musik.

Det senaste av dessa program innehöll 30 minuters Amiralens Storband nonstop.

Bo och Ruth kom också till Malmö i samband med Harry Arnoldssällskapets årliga Harry Arnold dag på Pildammsteatern nyligen vilket var Ruths första besök någonsin i Sverige.










Bo med hustrun Ruth till höger




Det finns mycket att säga och skriva om när det gäller denna person som gör så storslagen reklam i Hamburg för Svensk Jazz men det kommer lite efterhand då och då.

För att avsluta raderna om Bo så kan jag nämna att denna station bara sänder i Hamburg. Frekvens 96,0 MHZ och Kabel 95,45 MHZ. De tyska bestämmelserna när det gäller Lokalradiosändningar är stenhårda och man får inte ha sådan sändnings-styrka så att man går utanför sitt eget område.

Nu till Rubriken

Har Ni hört talas om Skarpan? Inte jag i alla fall förrän i Fredags. Skarpan är en skogsdunge i mörkaste Sörmland mitt emellan Strängnäs och Enköping.

Här finns ett säsongsbageri som har öppet halva året. En vacker träbyggnad i två våningar uppförd 2001.














Hit vallfärdar folk från när och fjärran för att inhandla gott bröd. På senare tid så har man bjudit in till Jazzkonserter lite då och då.







Bengt f.d. Ishockey legendar i
Eskilstunalaget Linden, idag
efterfrågad trummis.






Min vän Bengt Hedman som jag berättat om i tidigare bloggar är jazztrummis som rycker in där det behövs. I helgen som gick så bilade jag och Anne-Marie upp till Torshälla för att träffa Bengt och Kristina och för att lyssna på musik.

I lördags kväll så var det premiär för oss att besöka Skarpan och lyssna på jazz.




Bandet bestod av fr. vänster:
Gustav Rosén, Nils Arnö, Inge "Fritte" Bergkvist, Bengt Hedman, Folke Westerlund och Olle Orrje



Här var det knökfullt till sista plats, drygt 60 personer hade kommit och bänkat sig timmar innan konserten.

Samtliga musiker utom Gustav Rosén tillhörde det ärrade gänget som bara kommer och spelar utan praktiskt taget någon repetition före föreställning.








Gustav Rosén (vänster) och Inge "Fritte" Bergkvist






För undertecknad så var Gustav Rosén den mest namnkunniga (förutom Bengt Hedman givetvis). Gustav R. är en av de mest lovande jazzsaxofonisterna i vårt land och är dessutom en duktig tonsättare.

Lill Lindfors på Jazzens Museum










Musikerna från vänster:
Claes Crona, Hans Backenroth, Jocke Ekberg, Mats Norrefalk
och Hector Bingert.


På Jazzens Museum c:a 35 km norr om Eskilstuna (Strömsholm) framrädde Lill Lindfors. Med sig hade hon Claes Crona trio och ytterligare två enastående musiker: Hector Bingert tenorsax och diverse flöjter samt Mats Norrefalk gitarr.

Det blev en helgjuten söndagseftermiddag inför c:a 600 pers = fullsatt.



















Jazzens Museum har under sommaperioden nästan föreställning varje kväll. Publiken trivs i de sköna korgstolarna och här serveras inte bara musik utan även god mat som det står på en skylt.

Betr. showen så märks det att Lill är proffs ut i fingerspetsarna och hon visar ingen högfärd utan nojsar och skämtar för fullt.









Lill med två av sina skickliga musiker.
Jocke Ekberg trummor och
Mats Norrefalk gitarr.



www.jazzmuseum.se



Med andra ord skön musik och spännande platser i dagarna två i vackra Sörmland.

På återseende

Kenneth

Vill Ni ha Amiralens Storbands Nyhetsbrev? Maila till keam@bredband.net

Bra länkar:
http://www.digjazz.se/
www.skarpan.se
www.kestravel.se
www.amiralensstorband.se
www.jazzmuseum.se
www.youtube.com/malmoearena
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Foton: Kenneth Svensson



Inga kommentarer: