fredag 4 december 2009

Europaresan del 3.







ABANDON SHIP..ABANDON SHIP..


















= Överge skeppet.

Kryssningsfartygets högtalare skrällde ut detta dramtiska budskap när fartyget låg i Marseilles hamn. Vad hade hänt? Under alla våra båtresor genom åren så har vi dessbättre aldrig hört detta illavarslande meddelande förut.

Nu var detta en övning för besättningen dessbättre och det känns tryggt att veta att man har övningar av detta slag.

På alla kryssningar skall alla d.v.s. även passagerarna genomgå en s.k.räddningsövning. Det gäller att ha livväst på sig och när larmet går söka sig till sin resp. samlingspunkt. Ingen kommer undan jag har t.o.m. varit med och upplevt att man scannar passagerarna genom livvästens märkning.













I övningen i Marseilles hamn deltog bara besättningen men jag tror att alla med mycket få undantag medverkade.

På tal om Marseille.

Här höll jag på att råka illa ut. Vid en av stadens Bankomater fick jag för mig att ta ut Euro.

Mitt under processen så upptäckte jag att jag hade en färgad man i en lustig mössa brevid mig. Han pekade på skärmen och babblade något obegripligt på franska. Min första tanke var att det var något fel på bankomaten, men i nästa sekund så kastade jag en blick på facket där man stoppar in kreditkortet och såg då att mannen höll sin hand där. Kortet hade precis kommit ut så snabb som blixten så föste jag undan skurkens hand tog kortet och tog mina pengar.


Mannen blev väldigt häpen och mumlade något och drog snabbt därifrån.

















Det dröjde inte länge förrän mannen åter var framme vid automaten för att hjälpa någon stackars turist. Vill Ni se tydligare hur mannen ser ut så klicka på bilden.


Åter till Kryssningen

Så här såg vår Kryssningsroute ut: Barcelona - Tunis - Valletta (Malta) - Messina (Italien) - Rom - Genua - Marseille - Barcelona.



















Tunisien / Tunis:

Efter c:a ett dygn på delvis ett stormigt Medelhav så anlände vi några timmar försenade till Tunis. Vi var inte i Tunis förrän vid 15.30 tiden och här rådde definitivt inte det väder som man förväntar sig när man kommer till Afrika. Det regnade och blåste. Fartyget låg dessutom långt från själva staden så denna dag stannade vi ombord och njöt istället av en whisky och kortspel i vår hytt.


















Synd om de hundratals taxichaufförerna som endast fick ett fåtal kunder av de nästan 4000 som fanns ombord.

Malta - Valletta:

Sedan bar det iväg till Malta, detta land som jag bäst känner till genom att Sveriges Fotbollslandslag ständigt får möta Maltas i diverse EM och VM kval. Huvudstaden Valletta var mycket vacker och mycket gammal. Den omgavs av stora fästningar och har varit ständigt utsatt för belägringar. Landet är mycket engelsktinspirerat med bl.a. vänstertrafik. Priserna var mycket låga. En flaska (25 cl) av det goda inhemska ölet kostade bara 1€ och att posta ett kort till Sverige 35 cent. Så billigt att man tvivlade på att dessa kort skulle nå hem, men det gjorde dom och dessutom väldigt snabbt.


















Italien/Sicilien - Messina, Rom och Genua:

Det handlade mycket om Italien och jag skall återkomma i en kommande blogg om dessa tre städer. Jag är rädd för att denna veckas blogg blir för lång och torr annars.

Stromboli

Men en av de stora upplevelserna på kryssningen var när vi passerade den legendomspunna Vulkanön Stromboli några timmar efter avfärden från Messina. Fartyget gick mycket nära ön och jag tror att nästan alla passagerarna befann sig på däck.
















Ön är inte speciellt stor, c:a 2 km diameter, den tillhör Italien och här finns ett antal hundra invånare. Ön har förekommit i ett antal filmer bl.a med Ingrid Bergman i en film med samma namn som Ön. Stränderna ät täckta av svart sand eller lava som vällt ner från vulkanen.















En fantastisk upplevelse, fartygets högtalare spelade vacker klassisk musik nästan öronbedöv-ande högt. Man hälsade på Ön och dess invånare genom att låta sina enorma sirener ljuda.
Solen höll just på att gå ner och röken steg från Vulkanens topp. Varannan timme lever vulkanen upp - Vilket skådespel...
































http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Mer om kryssningen och inom kort nya foton från Ensio på ovanstående länk.

Klicka på bilderna så kommer dessa till sin fulla rätt. Tryck ner f11 tangenten så får Du en större bildruta.

kolla också:

http://www.kestravel.se/

www.youtube.com/malmoearena

Bästa Hälsningar

Kenneth o Anne-Marie

foton: Kenneth o Anne-Marie























Inga kommentarer: