tisdag 15 december 2009

Andhämtningspaus

Större bilder, klicka på dem
Större skärm tryck på F11 tangenten


Paus i Europaresan

För att inte bli för tjatig så gör jag en liten andhämtningspaus i min berättelse om vår stora Europaresa. Denna återkommer jag till.

Livet har börjat att bli normalt igen. Bankboken en aning tunnare, inte så lite heller, och ytterligare några dagar på utländsk mark. Denna gång med vännen Bertil Books bussresa till Tyskland och staden Schwerin på en tre dagars julresa.

Den som följt min blogg kommer kanske ihåg att där var jag för ganska exakt ett år sedan, då som reseledare för Tjörnarpsbuss.














Bertils resor blir alltid fullbokade (ett halvår i förväg), han är proffs på detta och vet vad folk vill ha för att trivas. Dessutom så är han mycket generös så allt man normalt får betala för under själva bussfärden bjuder han på.

En av medpassagerarna, Lennart Larsson, har med sig sin fina nyinköpta Canon Systemkamera och plåtar som aldrig förr. Därför skall jag själv vara sparsam med foton från resan för en del av Lennarts bilder kommer inom kort in på min fotobloggsida. http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Schwerin

Själv har jag besökt Schwerin åtskilliga gånger och trivs mycket i denna stad som är Mecklenburg-Vorpommerns huvudstad. Bäst är här på sommaren för då är staden som vackrast. Staden har c:a 100 000 invånare och omges av sjöar. Bäst minns man det fantastiska slottet som efter många års utvändig renovering äntligen tycks vara klart.














Charmen med denna stad är att här finns fortfarande mycket kvar av gamla DDR. Förstå mig rätt, det är inte så att jag är beundrare av dessa tider men många av städerna i forna öst liknar alltmer vilken stad som helst.














Det finns fortfarande en del riktigt förfallna hus. Detta foto tog jag förra året men huset står fortfarande kvar i samma skick.

Spårvagnarna

Häftigast tycker jag att de eleganta spårvagnarna är. Dessutom så har en del linjer dubbelkopplade vagnar som gör dessa till hela tåg. Bor man som vi gjorde denna gång på
InterCity Hotell så får man åka gratis kollektivtrafik i den stad man besöker.






























Spårvagnar långa som ösregn, men sköna att åka i.














Bordershop i Puttgarden













Vår hemresa, söndag, gick via Puttgarden. På söndagar från slutet av November t.o.m. December så är det lag på att alla inköpsställen skall vara stängda. Detta gäller inte flytande butiker vilket Bordershopen ju är. Därför så stannar nästan alla julmarksresenärer (bilar/bussar) till här. Med andra ord här var det trångt om saligheten.















Jag misstänker att Calles, Fleggaards och allt vad dom heter är vansinniga över detta. Tidigare år har detta med stängt på söndagar gällt alla men man har tydligen hittat ett hål i lagen som gör att Bordershopen utan konkurrens kan ha öppet.

Hänt i December

Två trevliga julfester har jag och Anne-Marie upplevt. Båda på Annebergsgården i Malmö. Harry Arnold sällskapets styrelse ena kvällen och nästa kväll så var det SPF. Samma goda mat och samma underhållning.

Birgitta Nilsson är eldskälen i mångt och mycket och dessutom var hon med i ensemblen som framförde ett utdrag ur musikalen Annie Get Your Gun.

















Harry Arnoldsällskapets styrelse med gäster fick uppleva genrepet första kvällen. Då utan piano acompanjemang, andra kvällen succé inför en fullsatt "glad" publik. Från vänster Birgitta Nilsson sekreterare i Harry Arnoldsällskapet i mitten Eva Schening ordförande i SPF Anneberg och till höger Bo Hirche ordf. i Harry Arnoldsällskapet.















I ärlighetens namn så har jag sett bättre versioner men knappast så roliga. Fast roligast hade nog ensemblen själva.

Malmö Underhållningsorkester

En annan höjdpunkt var besöket på Kockum Fritid där Malmös fina underhållningsorkester under ledning av Magnus Johnsson gav en konsert. Det var Amiralen trumpetaren Nils Bohman som tipsade om detta. Nisse finns med i Malmös välmeriterade Underhållningsorkester.





























Tyvärr så var denna lokal bland de tråkigare jag upplevt och förde tankarna till Schwerin och gamla DDR. Tråkig scen, inga blommor, bakgrunden jättetrist, belysningen platt och tråkig vilket innebar att det var mycket svårt att fotografera med bra resultat. Lokalen påminde om en gammal fackföreningslokal i forna DDR

Vad händer?

Ikväll, tisdagen den 15 december så är det besök av en av världens mest meriterade trummisar, Butch Miles. Butch gästar Roger Berg och hans Big Band och ger en konsert på Konserthuset i Malmö. Butch Miles har framträtt med bl.a. Count Basie och de flesta musik- storheterna på vår jord. Jag såg och lyssnade på honom senast för några år sedan i Helsingborg tillsammans med nya Count Basie bandet.

Amiralens Storband kommer i morgon att ha en s.k. Öppen repetition på häftiga Öresunds-terminalen på Toftanäs. Förra gången för en månad sedan drog man bra med publik trots höstens värsta storm. Öresundsterminalen har ersatt Restaurang Torso Twisted där man hade de öppna repetitionerna i ett och ett halvt år.

Mer om dessa föreställningar i nästa veckas blogg.

Som sagt missa inte Lennart Larssons foton som kommer inom kort från Schwerins Julmarknad på min fotoblogg http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Amiralenbandets hemsida: http://www.amiralensstorband.se/

Min hemsida: http://www.kestravel.se/

min mailadress: keam@bredband.net

min Youtubesida: www.youtube.com/malmoearena

På återseende

Kenneth

foton: Kenneth Svensson

Inga kommentarer: