måndag 21 december 2009

Trumduellen















Butch Miles vs Roger Berg.

Tillbaka till Framtiden eller Trumduellen som fick nostalgin att blomma.

















Platsen för detta sekels hetaste trumduell i Sverige:

Malmö Konserthus tisdagen den 15 december kl 21.16 Sing Sing Sing med en elva minuter lång trumduell som vi på plats a l d r i g kommer att glömma.

Gene Krupa (1909 - 1973).

För att ta det från början, någon gång i slutet av 50-talet så var jag på MFF Stadion. Vi hade jazz storfrämmande. Namn som Ella Fitzgerald, Dizzy Gillespie, Gene Krupa och en hel rad jazzstorheter. För mig och säkert 90% av publiken så räckte det med namnet Gene Krupa och med sig hem hade man ett 10 - 15 minuter långt trumsolo till klassikern Drumboogie. Jag minns så väl att alla musikerna utom Gene lämnade scenen för en fika och Gene slet så svetten lackade både på honom och publiken.

Det är inte mycket man kommer ihåg så långt tillbaka i tiden men detta minns jag som om det vore igår. Gene var inte bara en fantastisk trummis utan även en showman som arbetade med hela kroppen och ansiktet samtidigt som han rev av ett solo.


















Buddy Rich (1917 - 1987).

Roger Bergs förebild och stora favorit.
Enligt Rogers proffsiga bedömning världens bästa trummis och det är Buddy som inspirerat Roger och Roger har tagit efter mycket av Buddys egenskapet.























Själv har jag aldrig upplevt Buddy Rich mer än på film och Tv och tyvärr för Buddy så fanns ju Gene Krupa där hela tiden i mitt bakhuvud.

Butch och Roger.

Nu gällde det två av dagens bästa. Enligt de flesta bedömare så är Butch Miles idag nr ett i världen. Han har spelat med de flesta stora banden, Count Basie, Benny Goodman, Woody Herman mfl. Han är fortfarande ute och turnerar med dagens Basieband och det var på detta sätt jag första gången fick uppleva Butch Miles d.v.s. i Helsingborg för några år sedan.

Betr Roger så menar jag att han är av Världsklass, andra nöjer sig med bäst i Europa. Hur som helst Roger går från klarhet till klarhet och detta gäller givetvis även hans Storband.

Duellen i Malmö Konserthus.

Denna började med att man kände på varandra i måste trumlåten Cute. En ganska menlös låt i mina öron men alla storband kör denna av någon anledning. Två likadana trumsett på scenen, se översta bilden. Därefter så kom det man väntade på: Sing Sing Sing, en elva minuter lång happening. Det bästa jag upplevt i trumspel på svensk mark, kanske det bästa någonsin.

















Översta bilden av Roger är tagen i samband med en konsert på Palladium i Malmö 2007.(Basisten i bakgrunden är Lasse Lundström, bandets eminente basist).

Min Film för Youtube

Jag kunde inte behärska mig utan slet upp min filmkamera och filmade båda duellerna. Därefter så la jag in detta på min youtubesida. Jag informerade givetvis Roger. Inslagen är riktigt bra och jag känner mig mycket stolt över att svarat för denna filmsekvens. Det var ju Roger och Butch som svarade för den riktiga prestationen.
Hela elva minuter varade Sing Sing Sing och youtube tar in max tio minuter långa inslag så istället för att klippa i videon valde jag att dela upp denna i två avdelningar. D.v.s. hela Sing Sing Sing visas.


















Konserten för övrigt då? Gissa. Med musiker/artister som Lady Lynette, Mattias Nilsson, Gunhild Carling och Jesper Thilo och till detta Roger Bergs Big Band då finns bara ett svar ......SUCCÉ.

Se videon på:
www.youtube.com/malmoearena

För större bilder klicka på dessa.
För större skärm tryck ner f11 tangenten.

Se också min fotoblogg med gästfoton:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/ (just nu Lennart Lassons foton från Schwerin)

Kolla också
http://www.kestravel.se/

Mail adress: keam@bredband.net

Bästa Hälsningar
Kenneth

foton: Kenneth Svensson
Gene Krupa och Buddy Rich från nätet.

Ps. Vem vann duellen, Roger eller Butch? Det överlåter jag till Er mina vänner.

Det är bara att kolla min Youtubesida.











Inga kommentarer: