fredag 27 mars 2009

En lugn vecka!

















En lugn vecka!

1:a April närmar sig och det är dags att hitta ett aprilskämt som går hem. Jag måste erkänna att jag är inte bra på sådana. Många av de tänkta aprilskämten har ju behandlats under de senaste veckorna som icke aprilskämt. T.e.x. Vanja Lundby-Wedins insats i AMF styrelsen. Detta är inget skämt men skulle ju kunna vara ett sådant. Tonvis med kyckling skickas tillbaka p.g.a. glasskärvor.
Hur roligt som helst fast på fullt allvar. Eller Skånska livsmedelsmarknader som arbetar för ett grönt samhälle väljer ett Stockholmsmejeri som huvudleverantör. Hade jag dragit detta som aprilskämt för några år sedan så hade jag antagligen idiotförklarats.

Volvo blir åter Svenskt eller Saab överlever är inga aprilskämt men önske tänkande liksom att Gislaved återuppstår och återkommer till Sverige och hemorten Gislaved.

Fotbollsallsvenskan drar igång.

Malmös nya arena d.v.s. Swedbank Stadion invigs om några veckor.

Liksom Percys Arena så är den nya fotbollsarenan halvfärdig med dåliga gator och tillfartsvägar, parkeringsplatser och en massa mer eller mindre stora detaljer som återstår. Kaos väntar...

En elegant fasad framför den nya "Malmöbunkern" eller "Malmögrytan" som den snart kommer att kallas (kom ihåg var ni läste detta först). Det arbetas frenetiskt dag och natt ända in i det sista. OBS! fotona tagna den 26.3.09 med undantag för kvällsbilden som togs den 17 mars.

Gräsmattan ligger grön och vacker inför premiären. Tacka för det. Belysningen stod på dygnet om i c:a 10 dagar och medförde en besparing av elen i min bostad eftersom det gick bra att läsa utan att tända. Fast på toan gick det inte. Här fick jag snällt tända.

Nu är det upp till bevis MFF. Ni har landets (näst) finaste Arena, LYCKA TILL....

Här kommer en liten efterjustering av min blogg som publicerades den 27 mars.

Den handlar om vännen Staffan Sävenfjord som är Boråsare = Elfsborgare!!!

Staffan berättar i sin blogg över en gratulation vid 65-årsdagen den 27 mars angående en uppvaktning från (kan knappast stava till det och har ännu mindre råd att inhandla märket) Laphroaig. Säker på att Du bara fick ett gratulationskort förresten?

Han är till att Gratulera för om Staffan likt min vän Lennart som nyligen fyllde 70 år, medlem i Spårvägens Musikkår, uppvaktats av dessa så hade sådär 20 blåsmusiker klockan 7 på morgonen tagit sig in i trappuppgången och konserterat där.

Lennart är fortfarande inte vräkt vad jag vet.

http://www.savenfjord.blogspot.com/

En läcker buss!

Tjörnarpsbuss fyller i år 85 år. Fantastiskt att ett Buss- och Reseföretag lyckas bli så gammalt i denna stenhårda konkurrens. Utöver en läcker resekatalog och en av landets modernaste bussflotta så kan man också stoltsera med att 2008 års bästa chaufför, Joakim Wehlin, som till vardags finns bakom ratten i en av företagets bussar.

www.tjornarpsbuss.se


Ernie, min räddning!

Min kvällsläsning för tillfället består av tecknad serie i form av Ernie. Jag upptäckte serien när jag och Anne-Marie var och hälsade på vänner i Stockholm (Stig och Barbro) för många år sedan. Deras morgontidning hade just Ernie som serie och jag blev jätteförtjust i Ernie.

Så småningom så kom Ernie till Sydsvenskan och jag missar den aldrig. Har jag varit bortrest så är det Ernie jag måste läsa när jag pliktskyldigast skummar igenom de gamla tidningarna.

Från 1988 till 1992 d.v.s. 4 år och 240 fullspäckade sidor av stundtals ren crazy.
I love it.....

Skryt Kenneth, skryt...

Sedan ett antal månader tillbaka så skriver jag krönikor i landets bästa buss-tidning, Bussbranschen. Något som jag känner mig mycket hedrad över.

Jag känner mig extra stolt eftersom chefredaktören Bjarne Wilmarsgård är en riktig tuffing och som då och då läxar upp mig för mitt skrivande. Men det får man ta, jag är bara en glad amatör och det är kul så länge som det varar. Här finns några av landets bästa bussjournalister vilket givetvis gör mig extra stolt.

www.busstidningen.se


Inget Aprilskämt!


Den 1 april skall Bob ut på grönbete med mig i sadeln. D.v.s. om jag med mina drygt ....kilo fortfarande kommer in i bilen för att inte tala om att komma ut ur den. Fast då är ju redan premiären avklarad.

Landets finaste Arena!

Jag raljerade om att Malmös nya Stadion bara är landets näst vackraste. Vackrast är naturligtvis Malmö Stadion som kom till 1958. Eller hur?


Vännen Kenneth

www.kestravel.se


Foton: Kenneth Svensson

2 kommentarer:

Staffan Sävenfjord sa...

Han som håller på Elfsborg ber att få tacka för gratulationerna på 65-årsdagen. Som framgått av min blogg http://www.savenfjord.blogspot.com/ så har jag bett om att få ta det lugnt och det har hörsammats. Men det är ju ändå kul med de gratulationer som dykt upp, inte minst på nätet.
Sedan rodnar jag lite när du skriver att "några av landets bästa bussjournalister" finns i Bussbranschen utan att göra undantag för mig. Får väl kvittera med att din krönikor är det första jag läser när det kommer ett nytt nummer. Och att Bjarne läxar upp dig kan du ta med ro. Min diskretion förbjuder mig att tala om hur mycket han läxat upp mig. Fast han läxar upp och berömmer med samma varma själ.

Kenneth Svensson sa...

Hej Staffan,
Just nu gör jag en liten korrigering av min blogg och den handlar just om Din födelsedag.
Annars var Dina kommentarer till mina rader underbara.

Vänligen Kenneth