onsdag 18 mars 2009

Våren är här!




















Våren är här!

Äntligen, våren på väg. Efter en lååång och mörk vinter så blir det fler och fler vårtecken.

Idag den 18 mars så öppnar utekrogarna på Lilla Torg i Malmö. Om någon vecka
så är det dags att ta ut Miatan. Det slutspurtas på Malmös nya fotbollstadion där belysningen är på dygnet runt. Dammet i bostaden börjar mer och mer ge sig tillkänna.

Lördagen den 28 mars har Toyota däckbytardag d.v.s. dags att plocka av vinter-däcken. Hoppas bara att det inte blir vinter igen för den 1 april först får man använda sina sommardäck även om vinterväglag råder.


Full belysning dygnet runt på Malmö nya fotbolls arena. Någon som glömt att släcka? Nej snarare för att gräset måste ha så mycket ljus som möjligt, tror jag.



Den dystra veckan, som gick.

Förra veckan var inte kul. Tenniskravallerna i Malmö, Coops svek mot de Skånska bönderna var veckans riktiga lågmärken. Ni kan läsa om detta om Ni går bakåt i min blogg.

Jag har inte satt foten i någon av Coops butiker sedan beslutet att svika de Skånska mjölkbönderna togs. Nu är det så att jag är ju bara en droppe i havet men jag vågar gissa att många konsumenter nu söker sig till andra alternativ.

Coop har ju försökt med både det ena och det andra för att försvara sitt beslut utan att övertyga. Senast läste jag att Arla har många Skånska bönder som leverantörer men min reaktion blev inte bättre för det. Innebär detta att man kör mjölken från den Skånska leverantören till Jönköping och därefter tillbaka till Skåne igen? Man tar sig för pannan.



Förra veckans ljuspunkter.

Som tur var så gick inte förra veckan helt i moll. Det var härlig musik på Palladium förra söndagen med bl.a. Amiralens Storband och en rad mycket duktiga musiker inför en nästan nog fullsatt salong. På onsdagen så var det den månatliga s.k. öppna repetitionen på restaurang Torso Twisted.

Gitarrvirituosen och sångaren Claes Ottelid och Jazzsångerskan Elisabeth Melander var några av kvällens höjdpunkter.

Liksom Amiralens Storband som det svängde rejält om denna kväll. Redan innan bandet gjorde entré så stampades det rejält i golvet, häftigt...

Bussveteranerna!

På söndagsmorgonen så klev jag och vännen Bertil Book ombord på SJ X2000
mot Stockholm. Det skulle bli en Ålandskryssning med Bussveteranerna, d.v.s. sådana som varit i ledande befattning alt. egen företagare i Bussbranschen.

Bertil och jag skulle väljas in i denna fina församling. Det blev två mycket givande och trevliga dagar, dels i form av sköna tågresor samt inte minst kryssningen med Birka Princess som jag verkligen vill rekommendera.

Birka Princess är ett renodlat kryssningsfartyg som gör 22 timmarskryssning till Åland. Priserna är bra speciellt om man väljer att åka från sönd - onsd då gäller lågpris.

Jag känner, ännu, inte så många av dessa bussveteraner men träffade bl.a. hedersmannen Claes Olofsson som har förflutet som bl.a. ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening.

En bild från mötet där sammanslagningen av två nuvarande veteranföreningar till en ny, Persontrafikens Veteraner, presenteras.

Claes är mycket kunnig i allt han sysslat med och har mycket att berätta om. Vi pratade bl.a. en hel del om Spårvagnar eftersom Malmö i framtiden skall bygga upp ett spårvägsnät. Claes är mycket insatt i just detta om Spårvagnar och hade mycket bra att säga om dessa, även om det också fanns lite som var negativt.

Intressant var också att höra att Göteborg som har treledade bussar (24 meter långa) är mycket nöjda med dessa och har beställt ytterligare fordon. De är inte alls så besvärliga i trafiken, trots sin längd, som man först befarat.

Bra Miljöval!

Att åka tåg är ett bra miljöval påstår SJ. Jag säger inte emot dem. Däremot så tycker jag att det är rätt så skräpigt runt om. Jag har tidigare noterat detta i Ystad, på Svågertorp men nu också på Malmö C. Nu är inte detta SJ:s bord utan torde vara Järnhusen d.v.s. det bolag som ansvarar för stationer mm.

Bra miljö innebär väl också att det skall vara rent och snyggt runtom väl?

Tåg är skönt speciellt när man håller tiderna vilket också skedde på min resa.

Jag höll på att glömma Pelle!

Dagen innan Stockholmsresan så var det dags för ännu en Vernissage. Pelle (Per Johansson) presenterade ännu ett antal nya tavlor, han är mycket produktiv må jag säga.

På Galleri Estetica i Malmö så fick jag en inbjudan att närvara i lördags den 14 mars när Per Johansson och Tuva Johansson presenterade sina senaste alster.

Per har uppmärksammats en hel del på senare tid för sina fina konstverk, i form av mycket fina recensioner i diverse tidningar. Han är absolut värd detta beröm och som jag i tidigare blogg berättat om så är vi stolta ägare till en av Pers första tavlor och som hänger på hedersplatsen i min bostad.


Ni kan se Pelles och Tuvas tavlor mars månad ut på Galleri Estetica i Malmö















Pelle producerar tavlor som är helt i min smak. Färgerna är behagliga och oftast varma. Tavlorna verkar ofta att vara i 3-D.


Tack veckan var räddad!

Vännen

Kenneth

http://www.kestravel.se/

Foton: Kenneth Svensson

Inga kommentarer: