måndag 28 juli 2008

En helt vanlig måndag!











En helt vanlig måndag,
fast idag är det tisdag!

Värmen fortsätter, grattis alla Ni som gillar sol och bad. Även undertecknad njuter i fulla drag, fast ett par grader svalare hade passat mig bättre.

Jag och Anne-Marie var i Trelleborg i gårkväll. Anledningen till detta var att Trelleborgs Storband underhöll med Ulla Neumann som gästartist.

Mycket folk, fri entré, underbart väder och framförallt en musikalisk fullträff.


Att Trelleborg kunde ståta med ett så bra storband var en överraskning för mig som nästan reser land och rike runt för att uppleva denna sortens musik.



Ulla Neumann som nog är en av de mest musikaliska sångerskorna på våra breddgrader svarade som vanlig för en helgjuten insats.

Imponerande Ulla!

Ulla imponerar inte bara med sin musikaliska känsla utan man är ännu mer imponerad av att hon ena dagen framträder med enbart en gitarrist som medmusiker för att nästa gång stå på scenen framför ett storband.

Ulla har också en fantastisk förmåga att uppträda med olika musiker som om detta vore helt naturligt.



Bandet då?


Jag gillade repetoaren, rätt så snäll. En hel del Glenn Miller men vi fick även musik som associerade till Andrew Sisters. Endast några renodlade jazzlåtar stod på repetoaren men även dessa hanterade man med bravur.


Publiken stannade troget kvar trots att man inom bandet befarade uttunning i stora skaror när bandet växlade till jazz...





Harry Arnold Sällskapet


Presenterar nästa Torsdag (7 aug) Amiralens Storband på Pildammsteatern i Malmö. Ännu en höjdpunkt för den musikintresserade speciellt då som att Amiralenbandet bjuder på mängder med Harry Arnold arrangemang/musik.


Med sig på scenen finns Christina Nordstrand och Petri Soikkeli och dessutom kommer man att dela ut årets Harry Arnold Stipendium denna gång till en nestor inom Storbandsmusiken, Helge Albin, bl.a. ledare för legendariska Tolvan Big Band.



Semesterfirarna återvänder.


Var hos frisören (Gordon) idag. Han och hans salongskollega (Ann-Christine) med resp. har just återvänt från Bussemester på Italienska Rivieran.


Dessa två har med få undantag alltid varit nöjda med sina bussemestrar men denna gång var det annorlunda.


Jag skall inte gå närmare in på detta men eftersom jag fortfarande känner mig som en representant för bussresebranschen så tar jag åt mig alla synpunkter.


Några dagar tidigare träffade vi vännerna Christer och Ann-Margreth som också just avslutat en liknande semester. Dessa var däremot mycket nöjda. Vad jag dock noterade handlade det om långa dagsetapper, förseningar, trängsel på färjor mm.





Betr. dagsetapperna så handlar det ofta om etapper på c:a 80 mil vilket inte är ovanligt. Att klara kör- och vilotiderna under dessa förhållanden med överfulla vägar, stau, överbokade färjor tyder på en optimistisk planering.




Oroväckande nog så fanns det ett reseföretag som hade två dagsetapper á 89 mil (89 mil per/riktning) och använde sig endast av en säger en chaufför. Låter inte bra måste jag säga.


Jag pratar ofta med chaufförer som uttrycker sin oro över dessa långa etapper, inget onormalt får hända för att körtiderna skall hålla.



Agrelin Vykortet


Ni som läser min blogg kanske tog del av bilden av författaren Ove Agrelin med händerna i luften och med texten "Känd Malmöförfattare rånad i Köge".

Detta vykort fanns med i förra bloggen...

Ove fick detta vykort igår när han kom hem från en Danmarksresa och uppskatta-de detta (hoppas jag). Åtminstone sa han det när han ringde.





Idag kom det andra vykortet i Oves brevlåda, om han uppskattade detta vet jag ej men Ove är en person med en obetalbar humor så jag oroar mig inte.



Tack för idag


Så här fint slutade måndagskvällen efter en lättsam och trevlig, men varm. måndag.





På återseende


Kenneth


Ps, Du är också välkommen till min hemsida: http://www.kestravel.se/




Inga kommentarer: