måndag 21 juli 2008

Borde vara Kenneths Vardagar











Kenneths Vardag,
borde vara Kenneths Vardagar.


Jag börjar nu förstå tidningarnas sommartorka. Det är bara att erkänna att jag drabbats av samma fenomen.

Kvällstidningarnas löpsedlars viktigaste budskap just nu handlar om "Rikast i södra Sverige" om "De kör Sveriges exklusivaste bilar", om "De bor i dyraste husen" eller något liknande.

Jag blev varnad från flera håll för just detta fenomen att inte komma på något
att skriva om.


A Car called BOB..

Men något lite har jag dock hittat på. Jag har tagit varje tillfälle i akt när solen skiner att åka en sväng med Bob, d.v.s. min lilla Mazda MX5 eller Miata som
den också heter på bilspråk.

Världens onödigaste bil och hade jag inte till vardags kört en Toyota Prius så
hade mitt samvete när det gäller miljön varit något kantstött är jag rädd för.

Jag har med näbbar och klor försvarat investeringen av Bob. Det finns ju åter-fallsknuttar, de som på "gamla dar" köper en husbil/husvagn en båt eller lägger sina besparingar på annat onödigt. Fast har man arbetat och slitit sedan 15-års åldern så gäller det att passa på innan det är försent!!





Jag (min fru också för den delen) älskar Bob och ända sedan Tekniken Värld skrev att det går lika fort att fälla suffleten som att säga "banan" har jag önskat mig denna läckra bil. Fast Teknikens Värld ljög, det skulle nog vara att skala en banan i ärlighetens namn.

Priusen ? En underbar bil som drivs med el-motor samt bensinmotor. Jag är djupt imponerad av denna och de som säger att den är tråkig att köra vet inte vad dom snackar om, fast det är ju ingen Miata. Priusen vinner de flesta tester när det gäller miljöfordon. Bränsleförbrukningen ligger normalt på c:a 0,5 l/mil men kör jag snällt på blandade vägar så har jag hamnat på 0,46 l/mil, jag har t.o.m. kört på 0,44 l/mil med 4 personer i bilen på Sörmlänska småvägar. Detta på en sträcka av c:a 7 mil. Fantastiskt!




B A K K E N

För de som inte vet vad bakken är så kan jag berätta om att detta är världens äldsta nöjesfält, c:a 20 km norr om Köpenhamn. Bakken ligger i en vacker bokskog och öppnar tidigt på våren (13 mars) och stänger tyvärr alltför tidigt, den 31 augusti. Det är gratis entré till bakken och här finns det massor av utmärkta restauranger med inte bara god mat utan även mycket bra priser.
89 DKR för en fantastisk Dansk platte (sill, fiskfilé, ägg/räkor, rostbiff, frikadell smör/bröd) på restaurangen Hvide Hest för att ta ett exempel.

http://www.bakken.dk/



Underhållning med Ulla "Sniff" Neumann.

Bakken har dagligen trevlig underhållning på stora scenen. I lördags (19 juli) så underhöll "Sniff" som Danskarna kallar henne eller Ulla Neumann som vi på denna sida sundet känner henne som. Ulla är ju en av medlemmarna i Trio Neumann som svarar för härlig swing och jazz. Brodern Mikael var kvar i Skåne där han gör stor succé med bl.a. Sven Melander och Tommy Juth i Semester-sabotörerna som spelas i Höllvikens Vikingaby.













Ulla med sin utmärkte gitarrist,
för dagen,
Erik Axel Wessberg.


Ps Ulla kan Ni uppleva i Trelleborg tillsammans med Trelleborgs Storband måndagen den 28 juli i Folkets Park.


Söndagspromenaden.

Med min Canon ständigt hängandes på magen så blev det några promenader i går, d.v.s. söndags. Det kändes lika svårt att hitta några spännande motiv som att skriva en daglig blogg. Sittandes på en parkbänk liknandes en gammal man som matar duvorna såg jag några blommor. Det fina med blommor är att de sitter stilla så man har gott om tid med diverse inställningar av kameran. Inte trodde jag dock att resultatet skulle bli så bra som denna ojusterade och oklippta bild blev. Jag överräcker blomman till Ulla och Er som mot förmodan hittat in på min blogg.




Västra Hamnen

fick avsluta helgen med ännu en bild. Kanske fantasilöst med en massa bilder men Ni får förlåta en som greppar efter något som är intressantare men det kommer lovar jag. Stå ut bara...



Vännen Kenneth







Inga kommentarer: