onsdag 23 juli 2008

Varför så allvarliga











Varför så allvarliga?

Jag tycker att humor är en viktig bit i vardagen, längre ner på sidan skall ni få ett exempel från idag.

Först så skall jag berätta att jag var i Helsingborg och fick tillsammans med
min kollega Bertil Andersson från Tjörnarpsbuss i Malmö en intressant genom-gång av några dagars körning i Helsingborg under nästa veckoslut.



Bertil Andersson








Bakgrunden är den att Gert Anderberg som efterträtt mig som ordförande i Skånes Bussbranschförening ringde mig och vädjade att jag skulle hjälpa till med chaufförer till ett stortjobb under nästa veckoslut i Helsingborg.

Fotbollsföreningen Eskilsminne har då sin stora fotbollscup, störst i Sverige efter Gothia Cup i Göteborg och chaufförer saknades. Det är semester och därför brist på chaufförer.

Kontentan av det hela blev att undertecknad och Bertil Andersson anmälde oss, framför allt för att stötta Gert A. som är en hedersknyffel.

Gert är alltiallo på ARRIVA i Helsingborg och en visonär av stora mått.
Till honom går det bara inte att säga nej.

Om c:a två veckor så skall ni få en rapport från dessa intensiva dagar.


Tillbaka till rubriken!

En god vän till undertecknad, Ove Agrelin, befinner sig just nu på semester på
Jylland. Ove är en mycket framgångsrik författare och Danmarkskännare men framförallt Köpenhamnsexpert av stora mått. Ove har skrivit ett antal mycket intressanta böcker om Köpenhamn men även övriga Danmark och Skåne finns i Oves register.

Hans humor är obeskrivlig och jag har själv rattat bussar i Köpenhamn med Ove som guide säkert ett femtiotal gånger. Ingen guide fängslar passagerarna som Ove, det ser jag i chaufförens spegel och jag skrattar själv nästan hela tiden.

Ove är också en mångårig medlem i det illustra sällskapet Gammeldanskens Vänner. Ove har också hållit flera hundra (tror jag) föredrag, framför allt om Köpenhamn. Utan att överdriva så tror jag inte att det ens i Danmark finns
någon som kan Köpenhamn som Ove Agrelin.

Nu till mitt Ove skämt. Ove är som sagt bortrest och kommer hem på måndag
för att sticka igen. Ove arbetar med en bok om Vättern med dess omgivningar.
Ove är från dessa trakter och kan denna del av Sverige som sin egen ficka.

Jag har skickat ett vykort till honom som jag tog av Ove i Köge för några månader sedan. Av någon konstig anledning sträckte Ove händerna i luften
och det var bara att lägga en liten kul text på kortet.


I texten i vykortet hälsade jag Ove välkommen hem igen och samtidigt önskade jag en ny fin resa. Jag har nämligen ännu ett kul kort från samma dag, nu tagit i Köpenhamn och detta kommer jag att skicka till Ove så att han får det när han återvänder från Vätterntrakterna.

Detta kort kommer jag givetvis att publicera här på bloggen, om c:a en vecka så, håll ögonen öppna.

Kvällens solnedgång

Jag tror att jag har berättat att jag bor på Lorensborg i Malmö. En trea på 13:e våningen med utsikt både mot Köpenhamn och Nordost d.v.s. Lund, Hörby mm.

Ikväll var det en sådan kväll som man tyvärr inte får uppleva alltför ofta d.v.s. med en sagolik solnedgång. Här kommer en bild som jag tog från balkongen mot väster c:a 21.30.


Håll till godo!

Vännen Kenneth











Inga kommentarer: