fredag 7 november 2014

Minikryssning

Ett av de två eleganta fartygen till Oslo, Crown Seaways  

Minikryss, en skön 
avkoppling i vardagen

Skall Du nu ut och kryssa igen? Fick frågan från ett antal vänner.

Nja, ingen riktig kryssning, detta dröjer nog om det överhuvudtaget 
blir fler sådana.

Minikryssningar är populära, speciellt kryssningarna från Stockholm
 till Åland, Helsingfors mm. 

Vad kanske inte många tänker på är att vi här nere i Skåne har ett
 mycket fint alternativ. DFDS d.v.s. Oslobåten.

Bussbolagen har mycket prisvärda resor till Stockholm och Finlands-
båtarna. Dessa kryssningar är ju mycket populära.

Det är bara det att bussresan är lång och jobbig, därför gillar inte 
alla denna. Priserna är dessutom baserade på att bo i en insideshytt
vilket få gillar.

Alternativet är som ovan nämnt en Oslokryssning. Vi har just av-
verkat en sådan. Vi gav oss iväg i måndags (klockan 16.30) och
c:a 18 timmar senare så anlände vi till den Norska huvudstaden.

DFDS kommer då och då med bra erbjudanden och detta som vi
utnyttjade var det bästa som vi upplevt.

Eller vad sägs 999 kronor. För detta bor man i en Commodore hytt,
bjuds på en Buffé samt två frukostar i den lite mer påkostade frukost-
buffén som ingår när man bor i Commodore hytt.

Man får dessutom biljetter till och från Köpenhamn med Öresundstågen
samt shuttlebuss från Huvudbangården alt. Österport station.


Fartyget Crown Seaways var från början avsett för det Malmöbaserade
kryssningsrederiet Euroway som trafikerade Malmö-Lübeck. Tyvärr så
försenades leveransen från Kroatien p.g.a. inbördeskriget, varför rederiet
tyvärr tvingades till konkurs. Det enda fartyget, MS Frans Suell, som 
Euroway förfogade över räckte inte till för att få ekonomin i rederiet
att generera vinst.

Detta var väldigt tråkigt för dessa kryssningar var fantastiska. Personalen
ombord var alltid lika ödmjuka och vänliga. T.o.m. på den sista turen
innan man lade ner rederiet så möttes man av idel glada miner. 

Jag frågade några ur besättningen hur man kunde vara så glada och 
positiva när detta var den sista kryssningen. Jag fick till svar att vi
lovat varandra att vi skall falla med flaggan i topp. Fantastiskt.

Att maten var lika fantastisk som allt annat ombord behöver man 
knappt nämna.

Hur som helst, DFDS tog över detta fina fartyg medan rederiets nya
fartyg som aldrig blev levererat (MS Frans Kockum) började att segla i 
Finlands trafiken för Silja Line. Nu seglar Frans Kockum i Vikinglines
regi som MS Gabriella.


MS Gabriella i Stockholm 2014
DFDS

DFDS har två fartyg i Oslotrafiken. Crown som redan nämnts men 
också Pearl Seaways. Båda lika fina och fräscha. 

Det verkar som att personalen kommit från Euroways för även här
är alla mycket positiva och glada. Det verkar åtminstone att man
fått med sig lite av Euroways andan fast det är nog bara ett få-
tal från den tiden om ens någon.

Den normala prisbilden är något hög men samtidigt får man inte 
glömma  att det handlar om nästan 36 timmar till sjöss.

Buffén

Det finns gott om restauranger ombord. Dom jag provat genom åren 
har alla varit av högsta klass.

Populärast är nog Seven Seas där buffén serveras. En buffé som
är flera klasser bättre än vad jag upplevt genom åren ombord på
alla mina Finlandskryssningar. 

(Jag reserverar mig dock för att man uppdaterat buffén på dessa
fartyg.)


I buffén ingår en förnämlig skaldjurs symfoni med musslor, såväl rökta 
som kokta.

Att sedan den rökta och gravade laxen överträffade alla som jag upp-
levt på mina 23 (riktiga) kryssningar är bara att tacka och ta emot.

För att inte tala om den danska fiskfilén med remoulade sås. Den kan man
inte uppleva någon annanstans än i Danmark eller på deras fartyg.


Ombord på MS Pearl Seaways julen 2013 fläskesteg
Men men men, var blev Fläskestegen av? Den som jag älskar över allt
annat. Tänkte Ni möjligen på att jag bantar? Men måste alla andra 
lida för detta?

Köer till Buffén?

Glöm det, jag hatar köer speciellt när man skall njuta av en god måltid.
I stället för att ha två tider för buffén som Finlandsfärjorna då alla
rusar in och ställer sig i lång kö så har DFDS ett helt annat system.

Passagerarna kan önska en tid eftersom man släpper in med 15 minuters
intervaller. Det innebär att det knappt existerar någon kö. Mycket bra, 
ingen stress eller annat man blir irriterade på. 

Mina öron spetsades när vår kypare välkomnade oss till bords. 

Eftersom det finns en hel del svenskar ombord i besättningen så
 blev vi helt klara med att vår artiga kypare var Svensk. Men när 
han tilltalade bordsgrannarna på lika perfekt danska så blev jag
 förvirrad och kände mig mycket nyfiken. "Är Du Svensk? frågade jag,
 "nej Dansk" "men Du talar perfekt svenska utan någon brytning 
vilket är ovanligt för en Dansk" fortsatte jag. 

Vår kypare berättade att han bott i Sverige i c:a 10 år. Därför så bra
på Svenska språket.

Vår eminente kypare Kim

Oslo då?

Oslo tillhör väl inte mina favoritstäder, kanske mest beroende på att
 jag varit där massor med gånger.

Det vanligaste när man är där är att man åker Trikken upp till 
Holmenkollen. Där har vi också varit många gånger.

Men det finns jättemycket annat att kolla in, Vigelandsparken, 
Fram museet, Aker Brygge o Aker Fästning, Kontikki Museet, 
är bara några av alla museer som finns i Oslo med omnejd.

Besök på Den nya Operan är också en upplevelse. 

 Själva föredrog vi en tur med Trikken och nu senast söderut via 
Ekbacken med nr 19 till Ljabru.

   







Ljabru ligger en bit upp i backen söder om Hamnen, själva platsen
blev vi inte riktigt kloka på men turen dit och åter var värd turen. 

Utsikten är formidabel och det kostar inte så mycket att åka med
 Trikken eller spårvagn som det heter på Svenska.

15 Norska kr om man är Honnör d.v.s. ett finare ord för Pensionär.
Bra att veta att det bara finns en zon för Trikken. 


Här ser Ni Trikken från fartyget. Byggnadsställningar och byggkranar 
får man vänja sig med när man är i Oslo, det verkar som att hela
staden är en enda byggplats.



Kul för barnen att räkna ner sekunderna när man korsar en gata. Man 
har både upp och nedräkning på signalerna och det hördes ljudligt när
skolbarnen korsar dessa. 

Förresten varför har inte Sverige ett liknande system vid ljussignaler 
över gatorna. Detta finns t.o.m. sedan urminnes tider i många länder?

Jag vill också passa på att fråga varför inte vi har belysning vid övergångs-
ställen som t.e.x. Danmark. Detta hör förvisso inte till ämnet Oslokryss-
ning men ändå något att ta upp här.

Trots att vi gärna slår oss för bröstet så är vi ändå ett land som missat
en del när det gäller trafiksäkerhet.
   

Stena Lines färja MS Stena Saga f.d. Silja Line som trafikerar 
Oslo - Fredrikshavn.

På bilden ser man också Oslos läckra Operahus med två gångramper
 som liknar en skidbacke. 

Att ta sig till Köpenhamn

Helge Drejer Marknadschef hos DFDS (numera pensionär) har berättat 
att DFDS har tappat många passagerare från Sverige.

Tidigare angjorde fartygen Helsingborg men slutade med detta då det
blev alltför kostsamt. Bl.a. krävde Helsinborg att fartygen skulle utrustas
med en förbättrad avgasrening vilket rederiet inte ansåg sig har råd med.

Istället så bussades passagerare från Helsingborg via Malmö till Köpenhamn.
Detta fungerade utmärkt men detta blev också alltför kostsamt. 

Idag får resenärerna biljett till Öresundstågen och tar sig till terminalen
via Österport och därifrån med Shuttlebuss.

Detta har medfört ytterligare tapp av passagerare från vår sida av sundet.

Många liksom vi är osäkra på att det fungerar med sms som biljetterna
skickas. Den yngre generationen har inga problem men många av min
generation känner en viss osäkerhet inför detta.

Man får ett SMS meddelande klockan 8 samma dag som man skall åka,

Det kom inget sådant meddelande till oss. Vi väntade någon timme och
därefter ringde vi DFDS. Man lovade att skicka ut det på nytt men inget
hände. Ännu ett samtal och därefter fungerade det.

Anledningen till problemet var att man troligen uppfattat vårt telefon-
nummer fel (kan vara vårt eget fel). 

Sedan gick allt som smort och imponerande var när vi kom till Köpen-
hamn och lämnade fartyget klockan 9.45 så tog det bara 90 minuter
tills vi steg in i vår lägenhet.   
   
Mr DFDS Helge Drejer f.d. marknadschef på DFDS numera Honnör
dvs Pensionär.

Många saknar Helge och då inte minst vi. 

Bästa Hälsningar
Kenneth

foto Undertecknad







Inga kommentarer: