lördag 16 augusti 2008

Kraschad Hårddisk med lyckligt slut!












Kraschad Hårddisk med lyckligt slut!


Bloggen Du just nu läser kan förhoppningsvis bli en nyttig läsning för många.

Det hela började i onsdags när jag packade upp min nyinköpta Acer Aspire One, en liten läcker LapTop med 9 tums skärm. Ett litet charmtroll som jag tänkte ta med på mina resor.

Det var bara det att å ä ö fanns inte med när jag skulle börja skriva brev. Givetvis så kollade jag alla inställningar innan jag kontaktade Acers support.

Här fick jag tipset att gå in på en länk som fanns i programmet och detta gjorde
jag. Nu fick jag mina å ä ö och allt var frid och fröjd om inte...









allt annat bokstavligen frös till is. Nytt samtal med supporten utmynnade i att jag skulle använda återställningsskivan till att återställa programmet. Detta visade sig vara en något komplicerad operation för en som inte är datautbildad erftersom det krävde en annan dator som hjälp.

Sagt och gjort, jag har ju min Dell-dator som går som tåget och aldrig orsakat några problem under de c:a 30 månader jag haft den.

Vad hände? Jo något hände under operationen och plötsligt satt jag där med
två datorer som bokstavligen hade lagt av. Nytt telefonsamtal denna gång med Dell supporten. Här fick jag kontakt med Daniel Pettersson som direkt insåg att detta var ett mycket allvarligt fel. Detta samtal ägde rum i torsdags och Daniel som konstaterade att jag hade ett företags abonnemang som bl.a. innebar att min servicegaranti varade i tre år från inköpsdato. Jag förklarade för Daniel att jag inte kunde förvänta mig någon gratishjälp, eftersom felet helt var mitt eget, utan jag var tacksam för att få hjälp
överhuvud taget.

Efter en stunds överläggning med kolleger hos Dell så meddelade Daniel mig att
man skulle hjälpa mig utan att detta skulle kosta något för mig som ren Godwill

åtgärd. FANTASTISKT.

Inte nog med det redan nästa dag d.v.s. fredag så skulle en tekniker (Erik Roth) fixa mina problem.

Erik som visade sig vara en mycket ambitiös och sympatisk representant för Dell kom och bytade Moderkortet vilket tyvärr inte räckte utan även Hårddisken var tvungen att bytas vilket skulle göra att allt måste återställas till ursprunget på
datorn d.v.s. som den var när den var ny.


Jag har genom affärsbekantar hört om den fantastiska service som man fått av Dell när något hänt men detta överträffar alla förväntningar och ger en en tankeställare speciellt när man på Acers support förberedde mig på att få betala för uppdateringen av deras dator som ju var fel från början. Egentligen skulle Acer betala hela kalaset.

S K Ä M S Acer...


Ni som läser detta, skaffa omedelbart en extra extern Hårddisk. Den jag investerade i för ett år sedan blev min räddning. 1000-tals foton, mailadresser (tyvärr saknas många eftersom dessa inte uppdaterats) och mycket annat har räddats tack vare denna extra hårddisk.


Kryssning

Just nu pustar jag ut för imorgon åker jag på en kryssning med MSC Cruises till Norska Fjordarna och sist av allt ville jag ha mina datorproblem att tänka på.
Jag tyckte att det var viktigt att förmedla denna information så fort som möjligt för det är inte ofta man upplever denna typ av service och på samma sätt som jag skriver dessa rader i varningens tecken så känns det lika viktigt att framhålla när man är nöjd med något.


Slutfacit:

Jag REKOMMENDERAR alla att ha DELLS i tankarna när Ni skall köpa ny dator..Bra service är viktigare än man tror.



Per konstnären












Ni som följt min blogg har kanske läst tidigare om Per Johansson, Bloggen den 12 juli. En ung man (24 år) med otroliga ambitioner, ödmjukhet och med ena-stående förmåga att skapa konst som uppskattas av många, nu senast av Tor Billgren, Sydsvenskan som recenserat några av Pers tavlor i samband med utställning i Malmö. Recensionen kan man läsa i tidningen från den 13 augusti och denna andas stor uppskattning av Pers konst.

Det gläder mig och Anne-Marie som var en av Pers första kunder och som äger
en av Pers tavlor vi är mycket glada för.


Vår tavla förmedlar många känslor. Per målade den efter att ha vistats i Thailand samtidigt som Tsunamin inträffade och tavlan plus ytterligare ett antal som Per målade under denna period är påminnnelser om denna tragiska upplevelse.


Jag en Bussmänniska!


Jag tycker nästan att det är pinsamt eftersom jag inte skriver om Bussar förjämt. Varför då? Jo den utomordentliga branschtidningen, Tidningen Bussbranschen, berättar bl.a. om min blogg för sina läsare. Då förväntar man sig givetvis att jag skall skriva om bussar och bussbranschen i alla lägen men så mycket material har jag inte så det kan intressera folk.

Sedan har jag ju mina musikvänner som förväntar sig att jag skall skriva mer om musik "i alla lägen" och de andra som vill läsa lite om Ditt och Datt.

Ja det gäller att försöka att vara alla till lags vilket tyvärr är svårt.

Ni kära läsare av min blogg kan läsa om vad som händer i Bussbranschen om Ni går in på http://www.busstidningen.se/ Här finns en hel del insideinformation.

Vänligen


Kenneth

Ps 1, Hej på ett tag nu sticker vi ut på en kryssning (igen!!) OBS, Sista minuten resa = bra pris....

MSC Lirica systerfartyg till vårt fartyg MSC Opera som tog oss runt i västra Karibien förra vintern.

Ps 2, Tyvärr försvann många mailadresser i samband med datorkraschen. Jag skulle vara tack-sam om att få ett mail på kes.travel@swipnet.se så att jag kan reparera skadorna så att alla mailadresser jag haft tidigare kommer tillbaka.

Ds










Inga kommentarer: