torsdag 8 september 2011

En stor besvikelse


En stor besvikelse

Just nu så sitter jag här och känner mig ovanligt vissen. Anledning? Jo en måltid som jag sett fram emot några dagar med stor förväntan blev till en antiklimax-måltid.

Låt mig ta det från början

Vi tog en sväng till Lund i förrgår. Det var länge sedan sist för Lund är inte att leka med om man sitter bakom ratten i en bil. Det var emellertid lugnt denna dag så vi parkerade ganska centralt och tog en promenad i Centrum. Rätt som det var så hade vi Lunds fina Saluhall framför fötterna på oss och det var bara att stiga in. Här har vi många fina minnen från eftersom vi förr i tiden gärna besökte Saluhallen när vi var i Lunds närhet.

Holmgrens Charkuteriaffär fanns som vanligt mitt i smeten trots stor ombyggnad. Ni vet Holmgrens med de berömda Lundaknakarna som blivit efterapade på flera håll.

Ok några Knakar var ett måste men i delikatessdisken dignade det av diverse läckerheter och det var bara att välja och vraka.

Hemlagad Rotmos, gul och läcker. Lammfärsbiffar plus en grillad Kyckling sedan räckte det.

Kycklingen åt vi på kvällen samma dag och den smakade okej som kycklingar brukar smaka. Den var dock ganska liten för sin ålder.

I eftermiddag skulle vi njuta av den hemlagade Rotmosen och Lammfärsbiffarna. Ner med Rotmosen i en panna för uppvärmning och Lammfärsbiffarna i Stekjärnet. Enkelt. Jag rörde ihop ett persiljesmör
för det borde passa till Lamfärsbiffarna. Rotmosen puttrade vackert och jag smakade av denna och blev ytterst konfunderad, den smakade mycket märkligt. Var det verkligen Rotmos jag köpt. Ingen Rotmos smak överhuvudtaget men en frän smak av ättika eller vinäger. Ett par klickar smör och en klick Creme Fraische borde lindra den märkliga skarpa smaken.

Väl på bordet så kunde vi inte få fram någon som helst smak av rotmos, jo en skarp ättikssmak. Lamfärsbiffarna då? Nja dom gick i oss men en alltför dominerande vitlökssmak var knappast till fördel och då vill jag ändå påstå att vi gillar vitlök i lagom portion.      
   
En av våra fyra inhandlade knakar har jag ätit och den smakade precis som i gamla dar.


Istället för att köpa färdig mat så är det inte fel att fixa alltihop själva.



Jensens Böfhus

En innekrog som alltid har fullt med gäster. Härliga stekar och revbensspjäll. Till detta en rad läckra såser.

Jensen har sedan några år tillbaka även färdigrätter i kyldiskarna och vi har prövat några med bra resultat tills igår. Vi köpte en förpackning med något som kallades för Fläskspjäll. Den såg mycket läcker ut på kartongen. Vi blev inte heller besvikna när vi packade upp spjällen. Tre stora köttiga bitar.
Enkel tillagning i ugnen men först pensla med en medföljande marinad.

Efter 20 minuter i ugnen (den var delvis färdiggrillad) så var det dags att avnjuta denna läckerhet. Besvikelsen blev stor när det visade sig att det var rejält med fett men detta kunde man ju skära bort men det kunde man inte med den skarpa marinaden som innebar en mycket märklig smak på några köttbitar som säkert varit mycket godare utan marinaden.

Nu tror Ni läsare av bloggen att vi är några kräsna typer, det är vi verkligen inte. Vi äter allt som serveras med god aptit om det nu inte handlar om orm eller hundkött som vi blivit serverade i Japan för ett antal år sedan.

Det som gör att jag valt att blogga om dessa två måltider är att man frågar hur kan man sälja hemlagad mat som smakar så märkligt som dessa två exempel från högt ansedda leverantörer. 

Vi brukar köpa Rotmos i förpackning och dessa är att betrakta som en delikatess jämfört med Holmgrens Hemlagade. 

Man undrar om Holmgrens avsmakar sina produkter innan man lägger fram dem i sina kyldiskar?

Bästa Hälsningar

Kenneth



Kolla gärna mina filmer på Youtube
Ny film från Restaurang Trojka i St Petersburg


     Över 43 000 har sett mina egna filmer och 
ytterligare 13 000 har sett mina nerladdningar


En nytagen vacker bild får avsluta denna blogg


  

Inga kommentarer: