tisdag 15 januari 2013

Ännu en kryssning


Ännu en kryssning

De senaste månaderna har Kryssningserbjudanden haglat över oss.
Det ena fördelaktigare än det andra. När man dessutom är pensionär
efter drygt 45 års hårt slit så känns det fint att få sin belöning innan
man hamnar i himmelen (hm, hustruns anmärkning).

Ett fantastiskt erbjudande från MSC som handlade om Västra Medel-
havet med MSC Splendida, en jätte på 333,3 meter. Största fartyget i
 MSC flottan tillsammans med MS Divina, MS Fantasia och Preziosa
som kommer i mars 2013.

Vi har förvisso kryssat med Splendida en gång tidigare och nästan
samma kryssning förutom Palermo som var nytt för oss.

Ni som följt min blogg vet kanske att vi inte gillar de allra största
fartygen men denna gång så kändes det inte så. Anledning till
detta var att vår hytt var mitt i fartyget men några få meter till 
hissarna och därefter nära till allt.


Vår hytt var på 10:e däck och givetvis med balkong. Våra vänner på
kryssningen Bertil och Margarethe skulle bo på samma däck men
fick en uppgradering till en exklusivare hytt på 11 däck. 

För att Ni inte skall tro att vi bodde påvert så visar jag en bild på vår hytt.

Vädret då?

Medelhavet mitt i vintern kan 
vara en chansning. 

Detta var vår tredje kryssning vid denna tidpunkt i Medelhavet. 
Två gånger i Västra och en gång i Östra Medelhavet.

Veckan innan vi åkte låg temperaturerna kring 18 grader. Sådan
tur hade inte vi men ändå så fanns det mycket att njuta av, inte
minst solen i Genua. Det var behaglig temperatur och väder
varje dag utom i Marseille där det både regnade och blåste.




Det som imponerade på mig var att Medelhavets temperatur
stadigt låg på 16 grader dag efter dag.

Fast det var mest i fartygets inomhuspool som de badande  
passagerarna höll till även om fartygets utomhus bubbelpooler 
var välbesatta.

Stormar då?


Två kvällar och in på natten så gungade det en del, dock inte så att
man kände något obehag. 

En dag blåste det upp till full storm inom loppet av en halvtimme.
Vi låg vid kaj i Civitavecchia (Roms Hamn)  

Mörka moln från havet närmade sig fartyget och vispade upp vågorna
 på ett oroväckande sätt. Ikväll blir det tufft tänkte jag men lika fort
som ovädret kom, lika fort försvann det och kvällen blev riktigt behaglig.

  

Fartyget och MSC

Jag har inte varit odelat positiv till MSC tidigare men denna gång
finns det inte mycket att klaga på. Fartyget är fantastiskt, besätt-
ningen likaså. Maten höll en bra kvalitét och det märktes inget
som tydde på att man dragit åt svångremmen, vilket annars är
vanligt överallt i dagens samhälle.

Detta var vår 19:e kryssning (den 7:e med MSC). Femton till havs 
och fyra flodkryssningar.

Vi har erhållit guldkort på MSC, vilket ger vissa favörer bl.a. frukt 
hytten och inbjudan till kaptenens party, rabatt på kryssningspriset
 och vissa rabatter ombord mm.


Vår route

Barcelona-Tunis-Palermo-Rom-Genua-
Marseille och åter Barcelona.


En av kryssningens höjpunkter staden Sidi Bou Said (Tunisien) med sina vita blå hus
foto: Anne-Marie

Numera så plockar man upp passagerare i alla hamnar. Detta gör
att det inte blir så långa köer vid incheckningarna men samtidigt
mer arbete för besättningen. Det är främst Barcelona men även
rederiets hemmahamn Genua har många påstigande, vilket 
även Rom har. 

De bästa priserna har vi svenskar som regel i Barcelona och 
här finns bra flygförbindelser med Köpenhamn och Stockholm
med reservation för hemresan som kan bli tajt (Norwegian
avgår kl 11 till Stockholm och 12 till Köpenhamn)

Då skall man veta att fartyget anländer till Barcelona klockan
9 och första avstigning c:a 9.30, med andra ord liten marginal.

Norwegian




Vi flög för andra gången till Barcelona med Norwegian. Även detta
flygbolag har jag varit kritisk till i tidigare bloggar. Jag måste dock
erkänna att man sköter sitt jobb på ett föredömligt sätt. Priserna
är mycket bra även om man får betala för bagage. I vårt fall 
betalade vi dessutom några hundralappar för att sitta vid nöd-
utgångarna som har ett fantastiskt benutrymme. 

Det extra benutrymmet var underbart för en storvuxen som jag
Priserna är ändå långt lägre än SAS, vilket oroar mig för jag
flyger mer än gärna med SAS och kan också tänka mig att 
betala ett högre pris men inte så högt.

Jag vill också  passa på att berömma besättningarna som sköter sig
på ett föredömligt sätt.

Hittade jag inget att gnälla över då?

Jo, sätet var stenhårt, som att sitta på en sten. Var detta möjligtvis
beroende på dessa stolar vid nödutgångarna var annorlunda i sitt-
dynerna.

Priset för Kryssningen

Vi betalade 3.060 kronor inklusive Balkonghytt på
10 däck och dryckespaket (4 flaskor vin och 10 vatten) 
per person.

Då fick vi c:a 400:- rabatt för vårt medlemskap i MSC Club.

Till detta kom flyg 3.388:- för båda t.o.r.

Jag återkommer med mer från kryssningen 
i någon av mina kommande bloggar.

Är någon intresserad av mer information så får Ni gärna maila
 undertecknad på 
keam@bredband.net

Bästa Hälsningar
Kenneth

foto undertecknad 

7 kommentarer:

Anton sa...

Du verkar ha haft det riktigt bra! Ser verkligen fram emot kommande bloggar med mer om kryssningen!

Lotta sa...

Jag vill att du skriver om hamnarna. Jag skall åka med min dotter om en månad.Är det värt att åka med på utflykter till Rom eller skall man ta tåget själv?

Kenneth Svensson sa...

Hej Anton, Trevligt att Du gillar bloggar om Kryssningar. Det blir mer av detta inom kort.
Kenneth

Kenneth Svensson sa...

Hej Lotta, Kul att Du läst min blogg.
Tack för tipset att skriva om hamnarna. Inom kort får Du svar på Dina frågor.
Kenneth

Unknown sa...

Gjorde liknande kryss med MSC Splendida sommaren 2013... Också jättenöjda..! Åker med Preziosa i sommar men ungefär samma rutt! Har dessemellan hunnit med både Fantasia och Musica. Kan hålla med om att det är mysigt att kryssa lite "off season" som vi gjorde med Musica. Månadsskiftet oktober-november med FANTASTISKT väder hela veckan!!! Vet du om man på något sätt kan uppgradera sin hytt på plats, eller är det bara fru fortuna som avgör det???

Anneli sa...

Gjorde liknande kryss med MSC Splendida sommaren 2013... Också jättenöjda..! Åker med Preziosa i sommar men ungefär samma rutt! Har dessemellan hunnit med både Fantasia och Musica. Kan hålla med om att det är mysigt att kryssa lite "off season" som vi gjorde med Musica. Månadsskiftet oktober-november med FANTASTISKT väder hela veckan!!! Vet du om man på något sätt kan uppgradera sin hytt på plats, eller är det bara fru Fortuna som avgör det???

Kenneth Svensson sa...

Hej Anneli, tack för Dina rader. Du har tydligen gjort en hel del kryssningar genom åren. Min första kryssning gjorde jag 2007 (Västra Karibien) Då med MSC Lirica. Efter denna kryssning var man helsåld och det har blivit 23 kryssningar tills nu. Flest med MSC. Detta med uppgradera sin hytt har jag försökt med vid två tillfällen. Då hade jag Guldkort (Numera Black Card). Jag har aldrig blivit uppgraderad och jag tror inte att chansen är speciellt stor.
Man verkar mest besvärade att att man frågar.
Sämst var det när vi skulle ombord i Barcelona. Vi hade goda vänner med. Detta var deras tredje kryssning med MSC (Vår sjunde eller åttonde, hade Guldkort då). Våra vänner stod före oss i incheckningskön (hade bokat balkonghytt) och blev uppgraderade. Vi (hade också balkong
men inte ett ord om uppgradering, surt. Fast vi gladde oss åt våra vänners uppgradering.