söndag 6 januari 2013

Malmöhändelser



Malmö C en (o)vanlig dag.

I morgon måndag så ger vi oss ut på en tur i Medelhavet, vilket jag
nämnde i förra bloggen. Jag brukar alltid vilja ha extra läsning 
med, så jag (vi) tog en tur till Malmö C för att kolla in Pressbyråns 
digra utbud. 

Det var ovanligt lite folk inne på Centralen och varför blev vi snart
klara över. Högtalarna basunerade ut, med jämna mellanrum,
att det var elproblem mellan Lund och Eslöv varför inga tåg
på denna sträcka från och till Malmö C var i trafik.

Tom Malmö C men varför?


Som vanligt så klagades det på att det var svårt med informationen
på Malmö C. Det handlade mest om att man hade svårt att hitta
informatörer och att det borde finnas en fast infodisk, vilket
jag gärna instämmer i. Det finns på de flesta stora stationer
och flygplatser så varför inte på Malmö C, som ju tillhör en av
landets största och mest frekventerade Järnvägsstationer. 



Här fanns folket, d.v.s. på andra sidan av stationen i förhållande
till där vi gick in. 100-tals resenärer och många bussar som köade
för att hjälpa resenärerna. Det verkade väldigt bra organiserat sett
 från vår synvinkel.  



Trista tåg


Inne i "gamla" spårhallen stod två tåg. Ett nedklottrat Pågatåg
och ett X2000. Varje gång jag ser ett X2000 så blir jag ledsen.
Ett fulare expresståg får man leta efter. Vilken fubbick på ren
skånska har beslutat om denna föga attraktiva färg eller vad 
man skall kalla det för när tågen målades om för 8 - 10 år sedan..

När X2000 introducerades så var dessa verkligen inbjudande
med sina vita, blå och stålinklädda vagnar.


Jag har klagat förr på X2000 tågen som alltid ser otvättade ut men 
detta beror säkert på den matta fula grå färgen.


Ursprungs X2000 
Mer klotter

På Malmö C bangården står det ett Pågatåg typ äldre modell. 
Detta är Nedklottrat!! till oigenkännlighet eller är det meningen 
att det skall vara ett jippo av något slag?  


Klicka gärna på en bild så blir dessa större


En positiv sak är att Malmö C bangården med dess omgivningar har blivit
 mycket vackra på senare tid. Turning Torso, Nöjespalatset Glashuset,
Kockums huvudkontor och det gamla Hamnkontoret bildar en vacker fond. 


Malmö redd

När jag var ute och kollade vad som hänt de senaste dagarna så 
fann jag att tre á fyra fartyg ankrade ute i Lommabukten. 

Underbart ljus att fotografera i
Malmö hamn är i dag en av landets ledande hamnar för bilimport.

Varje vecka har vi ett jättefartyg som lossar fem- sextusen bilar.
Till detta så kommer nästan dagligen ett eller några mindre fartyg 
för att transportera bilar vidare till bl.a Baltikum. 

Fem fartyg ankrade i väntan på "bättre" tider. Från vänster:
 Boheme, Seine Highway, LS Concord, okänt fartyg samt Louise Bulker.
MS Boheme en av jättarna lossade bilar i Malmö Frihamn den 4 januari 
(ligger nu på redden).


Vad hände, fick jag tag på några eller någon tidning på Pressbyrån.
 Nej men utbudet är enormt. Tyvärr så får man betala bortåt 100
 kronor för en Data- alt Motortidning.

NÄSTA

Barcelona-Tunis-Palermo-Rom-Genoa-
Marseille-Barcelona 

Bästa Hälsningar
Kenneth

foto: Undertecknad


Kolla gärna in MITT 2012 på min fotoblogg.
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
På min Youtubekanal har jag några färska inslag 
med bl.a. Jazzveteranerna
www.youtube.com/malmoearena



2 kommentarer: