Tyska Bakslag
Först och främst "Jag gillar Tyskland". Ett land som har allt, God mat,
trevliga människor, häftiga städer, pittoreska byar, världens ledande
bilindustri, häftig arkitektur ja uppräkningen kan gå hur långt som
helst.
Tyskarna är perfektionister
och gör allt rätt, eller?
Nja inte allt. Några dundermissar finns på deras karta.
Just nu så handlar mycket om den nya jätteflygplatsen
Berlin Brandenburg Willy Brandt. Denna ersätter Tegel
och Schönefeldt men även Tempelhof som stängde för
några år sedan.
foto: Nätet |
Berlin Brandeburg skulle redan varit invigd och öppnad
i flera omgångar men detta har skjutits upp gång på
gång. Nytt datum är hösten 2013.
Det handlar om enorma summor för alla inblandade, inte
minst Air Berlin, Lufthansa och Easyjet. Nu får man
fortsätta tills vidare på gamla slitna flygplatser som
för länge sedan påbörjat flytten.
Det handlar om enorma summor för alla inblandade, inte
minst Air Berlin, Lufthansa och Easyjet. Nu får man
fortsätta tills vidare på gamla slitna flygplatser som
för länge sedan påbörjat flytten.
ännu ett pinsamt öde för ett av sina stora projekt. Berlin
Hauptbahnhof är ett annat.
Det som dock är det stora problemet är brandsäkerheten.
Allt är ett enda virrvarr bl.a. så saknas ritningar över kabel-
dragningar och det verkar som man får börja om från början.
Von Gerkan var också ansvarig för världens största station
Berlin Hauptbahnhof som invigdes 26 maj 2006, d.v.s.
strax före Fotbolls VM.
Hauptbahnhof är ett annat.
Det som dock är det stora problemet är brandsäkerheten.
Allt är ett enda virrvarr bl.a. så saknas ritningar över kabel-
dragningar och det verkar som man får börja om från början.
Von Gerkan var också ansvarig för världens största station
Berlin Hauptbahnhof som invigdes 26 maj 2006, d.v.s.
strax före Fotbolls VM.
Betr. Berlin Hauptbahnhof så tvingades man ändra på arkitekturen,
dels för att hålla kostnaderna nere men också för att bli klara
innan fotbolls VM. Arkitekten rasade över detta men här fanns
inga alternativ. Ett fotbolls VM innebär tillräckligt kaos även
med alla pusselbitar på plats.
Hit anländer man om man åker tåg från Sverige alt. Danmark |
Tåg i tre våningar, U-Bahn och S-Bahn knyter samman nätet.
En helt fantastisk station.
Läs om nya flygplatsen i länken nedan
Mer om flygplatsen i Ny teknik
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3531679.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3531679.ece
Senaste nytt Sydsvenskan 6 september
http://www.sydsvenskan.se/varlden/nya-flygplatsen-maste-byggas-om-efter-kabelslarv
http://www.sydsvenskan.se/varlden/nya-flygplatsen-maste-byggas-om-efter-kabelslarv
Fler Tyska bakslag
Scandlines skulle ha två nya färjor igång på leden Gedser-Rostock
inför sommaren. De finns fortfarande kvar på varvet i Stralsund.
När de kommer i trafik hittar jag inga uppgifter på. Kanske
till Tyska Julmarknaderna förhoppningsvis. En stor besvikelse
för Scandlines och alla berörda.
för Scandlines och alla berörda.
Efterlängtad MS Berlin på varvet i Stralsund. Foto: Nätet |
MS Kronprins Frederik sliten och skulle nu vara ersatt. |
fram emot de två nya färjorna. Varför jag gillar leden beror på att
det är inte så stressigt att åka denna sträcka. Tidsmässigt tar det
c:a en timme och fyrtiofem minuter så man hinner lätt gå på toa,
handla, äta och koppla av innan man lämnar fartyget.
Ännu fler bakslag
I Januari 2005 så införde man kameror och registrerings-
utrustning på de Tyska Motorvägarna. Man ville (helt
naturligt) ha ersättning för alla utländska Lastbilar som
belastade det tyska vägnätet.
Detta blev bortåt två år försenat och medförde otroliga
ekonomiska förluster för Tyska staten men också en
prestigeförlust som kändes.
Kameror registrerar alla tunga fordon som passerar. Foto: nätet |
(s.k. vägmoms) i Tyskland genom att redovisa sin
körning på speciella blanketter.
En del Bussföretag struntade i detta med att redovisa
och betala för sig men flertalet av dessa har i efterhand
och betala för sig men flertalet av dessa har i efterhand
påförts stora kostnader inklusive svidande böter.
Hamburg bakslag
Det handlar om Elbe Philharmonikan som jag skrev om i januari i år
Kolla in länken nedan så kommer Ni till bloggen som jag tycker
är riktigt trevlig (fast det får man väl inte säga själv?)
Nu hoppas jag att mina tyska vänner inte blir arga på mig
men jag vet att man i Tyskland själva är mycket irriterade för
att inte säga förbannade över detta.
Vi i Sverige undgår inte liknande bakslag. Se bara Hallandsåsen
eller Bottniabanan för att nämna några exempel i hastigheten.
Bloggen som togs bort
Ni som följer min blogg blev nog fundersamma när jag helt
drastiskt plockade bort en blogg.
Bloggen handlade om ett känsligt ämne, Borttappade pass,
som man kan läsa om nästan dagligen i Sydsvenska Dagbladet.
Jag tog bort denna blogg efter att Anne-Marie fått ett märkligt
samtal på bruten Engelska (Indisk accent). Hon hade svårt att
hänga med men personen sa att vi skulle akta oss noggrant för
att få virus i datorn, därpå lade vederbörande på luren.
Nummerpresentatören visade bara en massa streck.
Nummerpresentatören visade bara en massa streck.
Anne-Marie var skakad eftersom hon trodde att detta hade
med den utmanande bloggen att göra vilket även jag trodde.
Jag beslöt med omedelbar verkan ta bort bloggen
med den utmanande bloggen att göra vilket även jag trodde.
Jag beslöt med omedelbar verkan ta bort bloggen
Jag berättade detta för Ensio, Ni vet han som skickar så fina
bilder till fotobloggen. Han lugnade mig direkt med en
länk som förklarade vad det handlar om. Just nu så ringer
man upp en massa människor och skrämmer dessa för att
få tillgång till deras datorer.
Kolla nedanstående länk.
Länken som Ensio tipsade oss om:
Och var försiktiga med telefonsamtal av denna art.
Samt tack Ensio för att Du lugnade oss.
Nu sticker jag iväg en vecka så Ni får nöja Er med att
läsa lite länkar som jag tipsade om.
Kenneth
Extra extra: Norsk Bärgning kolla länken
http://www.expressen.se/nyheter/lastbilen-valter-rakt-ner-i-stupet/
Just nu många som kollar mina videoinslag på:
Nu nya Ensio-foton på min fotoblogg:
Foton: Nätet och undertecknad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar