lördag 25 februari 2012

Med en silversked i munnen



Med en silversked i munnen

Ni har säkert hört denna fras många gånger. Att födas med en 
silversked i munnen. Vårt kungahus har berikats med en ny
medlem, en vacker prinsessa. Viktoria och Daniel är att gratulera.

Att födas med silversked i munnen är få förunnat, ta mig t.e.x.


Tar det från början

För sådär 70 år sedan var det dags för mig att se dagens ljus. 
Mina föräldrar bodde i Båstad och närmsta BB var i Ängelholm.
Inga problem på den tiden för det fanns ju tåg som man
 dessutom litade helt på.

När mamma kände att det närmade sig den stora händelsen så
tog hon tåget till Ängelhom för att några dagar därefter ned-
komma med undertecknad. Efter ytterligare några dagar så tog
hon tåget tillbaka till Båstad och visade stolt upp mig för den
nya fadern vars första ord när han såg mig var "det var mig en
ful jäve..."

Åren gick och mamma berättade om pappas första ord
 när hon stolt visade upp mig för honom

Så det var bara att kolla in spegeln.
  
Nåja pappa hade en härlig humor konstaterade jag och med 
tanke på att jag efterhand utvecklades till en bildskön
figur så brydde jag mig inte så mycket. 

Det där med att födas med en silversked i munnen var ju 
inget man brydde sig om för det fanns ju så mycket annat
att glädja sig åt.

Bara detta att födas i Ängelholm var något jag haft stor 
glädje av i vuxna livet.

De flesta vet nog att jag bor i Malmö. Från Båstad så blev
det Landskrona några år och därefter Malmö.

Glädjen över att vara född i Ängelholm då? Ni vet säkert att
 det råder en hel del fiendeskap mellan Malmö och Rögle support-
rar. Storebror och Lillebror. Så fort det går bättre för Rögle än 
Malmö eller vice verse så är det ett jäkla liv.

Eftersom jag har arbetat som reseledare/guide för bl.a. eget
 bussreseföretag så har jag haft många nordvästskåningar som
passagerare. När de ser att bussen kom från Malmö så passade 
man nästan alltid på att häckla mig. 

Nu skall sägas att det var nästan alltid med glimten i ögat. 
När jag svarade att jag håller också på Rögle så såg alla ut 
som stora utropstecken. Varför undrade man, jo jag är
 född i Ängelholm blev det givna svaret. Ridå.... 

Bekräftelsen   

När pappa för några år sedan låg på det yttersta så frågade jag 
honom om det verkligen var sant det han sa om mig när han såg 
mig första gången? Pappa log med hela ansiktet och nickade.
Det fanns ännu en sak som gladde pappa ju äldre han blev.
Pappa (liksom jag) hade arbetat vid SJ. Han hade inte så mycket
till övers för SJ för han tyckte att dom betalat honom dålig lön
och kallade därför SJ för snåle Jöns.

Pappa blev 96 år och den största tillfredställelsen var att han
fått pension ända sedan han fyllde 60. I hela 36 år.

Åter till Prinssessan

Alla säger att hon är jättesöt vilket hon säkert också är.
Tänk om hon hade varit ful för sådana babysar finns ju.
Sbara på mig. Vad säger man då? Håller man masken 
och låtsas som det regnar?

Jimmy Durante

Stackars Jimmy Durante! Han kan knappt varit ett vackert barn
 med sin jättenäsa men Jimmy blev mycket förmögen och
 älskad av en hel värld inte minst av undertecknad. 
     
Jimmy Durante 1893-1980
Jimmy Durante var en av de stora komikerna och spelade en 
viktig roll i filmmen En Ding Ding Ding Värld (1963) som gjorde
jättesuccé världen över. 
   
Jimmy Durante har myntat en hel del tänkvärda citat,
här har Ni ett:  

"De flesta människor blir aldrig rika därför att de till 
följd av flitigt arbete inte har tid att tjäna pengar"


Det var allt för denna gång. Vill Ni se några videos
med Jimmy Durante så klicka in Er på:

www.youtube.com/malmoearena  

Klicka sedan in Er på "Favoriter"  


På min fotoblogg finns f.n. en hel rad foton av fartyg
av olika slag.

www.kennethsvardagfoton.blogspot.com


Ha det så bra
Kenneth




Till slut en kort Jimmy Durantelänk
http://www.youtube.com/watch?v=vla0V2jrtYE&feature=related




Inga kommentarer: