fredag 17 februari 2012

Kryssningen forts.


Kryssningen forts

Min förra blogg handlade om min senaste kryssning. D.v.s. med
Norwegian Cruising Company (www.ncl.com). Som jag berättade så 
startade och avslutades denna kryssning i Barcelona (31.1-9.2.2012).

Skön vårvärme var att vänta men...

Hur som helst så var första hamn Funchal (Madeira) efter drygt två 
sköna dygn till havs. Mina föräldrar älskade Madeira och besökte ön 
ett antal gånger. Varför kan jag förstå så här efter andra 
(Kryssnings-) besöket på denna gröna ö.


Ni som var med på filmen Windjamers tid kommer säkert ihåg den 
hisnande färden utför med dessa kälkar i första riktiga storbildsformatet
 (Biografen Royal i Malmö)

Våra kära vänner Margarethe och Bertil passade givetvis på att avnjuta ett glas Madeira
Ett bra sätt att upptäcka en ny plats för ett bra pris är från Hop On Hop Off bussar. Priserna varierar från stad till stad. Funchal 12 €.

Kontrasterna är stora. En bananodling nästan mitt i stan


Kanarieöar


Ögruppen består av sju öar. Mest känd för oss är Gran Canaria 
men även Teneriffa väger tungt i turistsammanhang. Mycket
tack vare en fantastisk natur och höga berg.


En av våra öar på kryssningen var Lanzarote. Uppriktigt sagt så
var jag dåligt påläst om denna ö. Vännerna Bertil och Margarethe 
rekommenderade en bussightseeing här som vi tyckte var perfekt. 
Inte bara för att man benämnde denna utflykt för lämplig för de 
personer som har svårigheter med svår terräng (undertecknad) 
utan även för en mänsklig starttid på förmiddagen.


Öns största stad är Arrecife med c:a 57.000 invånare. Totalt bor här
bortåt 140.000. Öns flygplats som ligger i Arrecife har c:a  5,5 milj.
passagerare vilket är mycket imponerande med tanke på Öns struktur.


Ön ligger c:a 12 mil från Afrika vilket innebär att det är den 
närmsta Kanarieön. Till Iberiska halvön är det c:a 100 mil. 
Allt enligt www.wikipedia.com

Alla hus på ön var vackert vitkalkade. Vad som händer vid ett vulkan-
utbrott är lätt att räkna ut men det var tvåhundra år (1824) sedan
 förra utbrottet så risken bedöms som liten.
Lanzarote var nog en av de största naturupplevelser jag varit med om.
Ön liknade ingen annan plats på jorden som jag besökt 
(har ej varit på Island).


Den moderna Irizarbussen (Scanias drivlina) tog oss bl.a. till öns
stora Nationalpark Timanfaya. Vägen dit var rena månlandskapet.




Tusentals kratrar visade sig vara vinodlingar. Just nu så fanns det bara
snår i kratrarna men dessa snår utvecklas till frodiga vinbuskar som
ger en hög kvalitet på vinerna (sa man i alla fall). Lanzarote är mycket 
regnfattigt men passadvindarna bär med sig välbehövlig fukt. 




Vi åkte en slinga på 14 km i nationalparken. Det hade byggts en smal 
enkelriktad väg avsedd enbart för bussar.




Öns högsta höjd var endast 670 m.ö.h. men trots detta så kunde man se ner
i många vulkankratrar.


Kameler är ett vanligt inslag på Ön. Dessa användes framförallt i jordbruken tack
vare dess tålighet. Även för turistindustrin är kamelerna en stor tillgång.  
  
Man har byggt en imponerande turistanläggning i Nationalparken. Maten tillagas helt med hjälp från den underjordiska värmen. 




Här skyfflar en guide upp grus från marken och häller i besökarnas händer. 
Den höga värmen från gruset får oss att snabbt släppa tillbaka det.   


I denna grop kastade vår guide halm (med hjälp av en högaffel) och halmen 
fattade eld direkt. 


En hink vatten i hålet innebar nästan en explosion. Innan man hann blinka 
så kastades detta tillbaka med ett stort vrål. Vi stod ovanpå en vulkan
som bara väntar på ett utbrott, läskigt. 


Teneriffa och Malaga


Före besöket i Lanzarote så blev det Santa Cruz (Teneriffa)
 medan Malaga på fastlandet var vårt sista strandhugg på den 
c:a 500 mil långa kryssningen.


Eftersom denna blogg börjar att bli väl lång så skall jag fatta
mig kort. 


Återigen så blev det Hop On Hop Off buss nu i Santa Cruz.
Några Euro dyrare än i Funchal men väl värd pengarna.


Vad jag framför allt gillade i Santa Cruz var ett antal 
byggnader med en häftig arkitektur. Flera byggnader
hade Santiago Calatrava (Turning Torso) som arkitekt.


Konserthuset i Santa Cruz signerad Santiago Calatrava
   
Denna vackra fasad var entrén till stadens marknad


Vädret då?


Inledningsvis så berörde jag vädret på vår kryssning. Tyvärr något
kallt för årstiden för att befinna sig på dessa breddgrader. 
Var solen uppe så blåste det tyvärr.


Ett enda undantag var den sista hamnen Malaga. Här svepte de
varma vindarna in från Afrika och resans skönaste dag var ett faktum.


Det här ser väl härligt ut. Några minuter senare njöt vi själva i stora
drag över denna sightseeingtur, dock något dyrare än Hop On Hop Off.


Detta blev tyvärr en längre och kanske också en segare blogg än
vad jag tänkt från början.

Hoppas att Ni gillade fotona som jag tog. Ni kan få dom 
större och som bildspel om Ni klickar på dom.


Ni vet väl att det finns några nya filmer från Kryssningsshowen
ombord på Norwegian Jade:
 www.youtube.com/malmoearena


Jag har också sent omsider uppdaterat fotobloggen.
Denna gång med foton från olika fartyg som jag 
har plåtat lite varstans.
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com 




Bästa Hälsningar


Kenneth



1 kommentar:

Anonym sa...

Vill du vara snäll och kontakta mig??

Många hälsningar

Carita Ibarra
tel 040-6428914