lördag 13 augusti 2011

Usch vad jag missat


Usch vad jag missat!

Jag var på cirkus igår i Trelleborg. Det var andra gången på ett år. Cirkus Maximum var på sitt årliga Skånebesök.

Förförra gången jag var på Cirkus var för länge länge sedan. Varför så länge sedan frågar Ni säkert och jag svarar jag saknar ungar!! 

Hurdå ungar? Jo Cirkus är för barn har man sagt mig och att låna några ungar låter sig inte göras för då undrar folk säkert vad man är för en konstig figur.

Men så var jag på Cirkus Maximum förra året tack vare Anders Åhlin som stack till mig två biljetter. Anne-Marie och jag var för första gången på Cirkus sedan 60-talet (tror jag). Jo på Cirkus har vi varit men det var i Stockholm och sett ABBA musikalen men det är ju inte detsamma vi pratar om.


Trelleborg nästa

Cirkus Maximum kom just från Malmö men här passade det inte tidsmässigt (synd för TV spelade in de två föreställningarna) men det är ju enkelt att ta sig till Trelleborg. Efter denna succékväll så fattar jag inte varför man sammankopplat Cirkus och barn. Dofterna från Sågspån, Popkorn och Spunnet socker funkar även när man närmar sig de .....?? Ja nu snackar vi inte mer om det. Antingen har jag blivit glyttig men i så fall så är det många som är i samma situation. Man döljer ofta sitt Cirkusintresse med att låna några ungar och sedan fullt legitimt gå på "riktig" Cirkus.

Tänk alla härliga dofter som man missat i nästan 50 år


Ryck upp er "Gamlingar"

Cirkus är ett nöje för alla, tro mig. Här skrattar man, här rinner tårarna, här biter man på naglarna. M.a.o. inte en stund som man är oegangerad. När man åker hem efter föreställningen så kippar man fortfarande efter andan.

Cirkus Maximums föreställning innehåller allt. För mig som är allätare av musik så imponeras jag av det fantastiska 9-mannabandet och arragemangen som i alla år Cirkus Maximum existerat, d.v.s. 24 år, signerats Anders Åhlin. Jo Ni läste rätt, den Anders Åhlin som leder ju bl.a. Amiralens Storband med bravur.


Makalöst Tempo

Hela förställningen sker i ett otroligt uppskruvat tempo. Inte ens när man skiftar eller städar Scenen (manegen) får man en andhämtningspaus.

 Då rycker Don Christian in någonstans bland publiken. Skrattsalvorna ekar (om det nu kan eka i ett tält?) Att tempot hålls högt kan man också tacka Anders Åhlin för som genom sina fantastiska musikarrangemang får publiken att kippa efter andan.

Don Christian och Bianca


Idel Toppnummer

Toppnumren avlöser varandra på löpande band. Själv är jag imponerad över akrobaterna som är så viga och har sådana kroppar vilket får mig att blunda när jag tittar i spegeln.

Atlantis från Urkraina
eller Max Weldy som fick publiken att dåna av skratt
  
eller The Flying Costa med sina svindlande trapetskonster

T.o.m. William Arne hade kippat efter andan..

Året kanske allra häftigaste nummer sparades till sist.

DIORIO, bestående av tre unga djärva motorcyklister från Brasilien och en vacker kvinnlig assistent.

Inne i den "Jättelika", jo så står det i programmet, Globen så körde man i full fräs, assistenten då? Jo hon befann sig stundtals inne i den "jättelika" globen
givetvis tillsammans med motorcyklisterna.

Hellre i en glob i sällskap av Skallerormar för mig, betydligt lugnare tillvaro...



DIORIO maken till avancerat motorcykelnummer har jag sällan upplevt förutom här hemma på Lorensborgsgatan förstås.


Jag är Shack Matt


Anton Frank trivs liksom alla andra i manegen  

Efter en sådan föreställning så snurrar tankarna hela tiden. Jag beundrar alla dessa fantastiska människor som åker landet runt i ur och skur. Dessa människor som ger allt för att roa och underhålla folk. T.o.m djuren ser ut att trivas och jag vågar påstå att det är en status för djur att få visa upp sig på detta sätt.


Ni alla som inte varit på någon Cirkus sedan Ni var barn tro mig, detta är en underhållning som Ni sent kommer att glömma. Gå på Cirkus NU!

 
Cirkusen drar norrut


Nu drar Cirkus Maximum norrut. Det är ändå inget fel att kolla deras hemsida och uppleva var cirkusen finns och tar vägen. 


Som Guide Michelin skriver: "Värd en resa"

http://www.cirkusmaximum.se/



Ha det så bra

Kenneth



 Mer om Cirkus Maximum kan Ni läsa i min blogg från Augusti 2010.

Scrolla också gärna ner till min föregående blogg som handlar om 
Amiralens Storband mm på Pildammsteatern.





För större bilder peka på dem


foton: Kenneth Svensson



 
Mina filminslag: www.youtube.com/malmoearena
(dock ej från Cirkus Maximum)

 Min gästfotosida: http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/









  



Inga kommentarer: