tisdag 23 augusti 2011

Hamburgdagar


Hamburg dagar

Hamburg 
vår närmsta storstad 

(Köpenhamn kan kasta sig i väggen)


Nåväl så drastiskt är det inte, Köpenhamn är en världsstad idag det kan man inte förneka. Men med 1,8 miljoner invånare (3 miljoner med förstäderna), Europas näst största Container hamn, Världens "största" modelljärnväg, en stad med fler broar än Venedig och Amsterdam tillsammans och sist men inte minst Airbus fabriken där bl.a. världens största flygplan (A380) sätts samman så kan man inte förneka Hamburgs storhet. Och om inte detta ovan räcker 
så finns vackra sjön Alster mitt i stan.


Jag undrar om inte Hamburg är på väg att återta första platsen bland Tysklands populäraste storstäder före Berlin? 


 Själv känner jag så efter massor med besök i Berlin både före och efter murens fall 1989.



Fint skall det vara

Hit åkte vi med Amiralens Storband för att fira att bandet startade för 40 år sedan, med andra ord ett annorlunda födelsekalas.  



Med tanke på bandets populära konserter på Öresundsterminalen så skulle vi givetvis ha Hamburgs motsvarighet för bussens avgångs och mötesplats ZOB
mitt i smeten. Riktigt ståndsmässigt. På gate 8 t.o.m. med skyltning med destination och avgångstid mm. Fint skall det vara... 








Swinging Hamburg 96,0 Mhz

Det var tänkt att vi skulle förgylla dagarna (kvällarna) med några konserter 
som grädde på moset. Bo Nyström som är radiopratare i kanalen hade bjudit ner oss till Hamburg. Det är mycket Amiralens Storband i Swinging Hamburg och dess signaturmelodi är Sunday som spelas just med Amiralens Storband.

 Nu blev inte konserterna så välbesökta som vi (Bo Nyström) hoppats på men heder åt bandet som ändå gav två av de bästa konserterna jag upplevt och entusiasmen bland publiken var inte att ta miste på. 


Detta visar den professionalism som bandet besitter, ge järnet i alla lägen. Petri har lyft sig ytterligare en nivå. Dock inte som Allas veckotidning skrev "bland världens bästa Sinatratolkare enligt Kenneth Svensson" Mina ord till Allas var "en av Sveriges bästa" och det står jag för till 100%. (Hur fasiken skall jag veta allt om alla Sinatratolkare i hela världen??)

Att vi lånat en av landets bästa bassister Lasse Lundström som vikarie för vår egen, utmärkte, Marcus Anderberg, gjorde ju inte saken sämre.


Konsert i Hamburg på Handwerkskammer



Radiosändning


Det hela avslutades med att bandets ledare Anders Åhlin och Bertil Palm (trumpet) bjöds in till studion på söndagen hos Swinging Hamburg för att vara med på en två timmars lång direktsändning. Det handlade givetvis om Amiralens Storband men även lite annan härlig jazz då främst från Scandinavien lyftes fram av de tre radiopratarna.




Utanför studion, Anders Åhlin, Bo Nyström och Bertil Palm efter avslutad sändning
  Vi andra satt då i bussen på väg från hotellet till studion och lyssnade på denna häftiga sändning där Amiralens Storbands nya CD givetvis spelades 
och ventilerades flitigt.


Förresten det såldes en hel del skivor i samband med våra konserter där. Skivan fick vi dagarna före resan så detta blev ju två realeasekonserter.



Konsert 37 km norr om Hamburg. Flygplatsen Uetersen-Heist Tower Restaurang


Lasse Lundström in action
 Lasse Lundström har jag alltid varit stor beundrare av. Han har bl.a. spelat med de flesta stora jazzgiganterna i USA och han fixar allt lekandes lätt. 
Att se och inte bara höra Lasse i aktion är en njutning. Fingrarna dansar 
balett över strängarna på kontrabasen, störtskönt.




Boendet


Som tips till Hamburgbesökare så skall jag berätta om vårt hotell 
Norderstedt Hof c:a 17 km från Hamburgs centrum. Det ligger följaktligen i förorten Norderstedt. Priserna är mycket bra, rummen och frukostarna likaledes. Ingen i vårt sällskap hade något negativt att säga, jo i receptionen talades det dåligt med engelska vilket orsakade några mindre missförstånd.

Hotellet ligger vid ett shoppingcenter och här finns fri parkering för både bilar och bussar. Ett bra alternativ om man inte vill bo mitt i stan.




  


Nu menar jag inte att det är bättre att bo utanför staden men är man bilandes så behöver det inte vara fel. Nu hade vi våra konserter så att detta var ett bra läge för oss. Nämnas kan att hotellet ligger c:a 7 km från Hamburgs Storflygplats Fuhlsbüttel. 




Skivan


Nu är vår nya CD klar och levereras för fulla muggar. Främst kan man köpa den i samband med våra konserter. Vi har också skivan till försäljning på KAK:s (Kungl. Automobilklubben) kontor på Tessins väg nr 8 i Malmö några måndagar framöver. D.v.s. Måndagarna den 29 aug och 5 sept kl 17 - 19.




Inspelad på Palladium den 26 februari 2011


Ingen tror mig när jag säger att den är riktigt riktigt bra för jag är part i målet men jag skulle inte våga säga att den är riktigt riktigt bra om den inte är det. 

Ring gärna mig på 040 133056 och beställ den eller maila mig keam@bredband.net så har Du den inom några dagar.

Pris 150:- + 20 kr om Du vill ha den hemskickad.


Bästa Hälsningar


Kenneth


http://www.amiralensstorband.se/




Inga kommentarer: