lördag 9 juli 2011

En hägring, eller?

















En hägring, eller?

Veckan som gått har präglats av att våra vänner från Torshälla, Kristina och Bengt har varit på besök. Vi har träffats nästan varje år sedan vi möttes i Rimini någon gång på 60-talet. För det mesta så har våra vänner kommit till oss för de gillar Skåne och Malmö väldigt mycket.

Vi har många gemensamma intressen bl.a. musik. Bengt är en efterfrågad trummis i Sörmland och hoppar ofta in när något band saknar en trummis.

  

Vad har vi då hittat på?
Det vanliga , höll jag på att säga. Ätit och druckit gott. gott. Det har blivit smörrebröd på Tivoli i Köpenhamn, gott från Ingelsta kalkon och en läcker dansk platte från Kronströms i Malmö för att nämna något av allt gott.



En smörrebröd räcker inte långt när man bara har tillfälle att avnjuta dessa läckerheter max en gång per år.


Bengt och Kristina är utmärkta ambassadörer för Skåne. Dom har som ovan nämts besökt oss och Skåne och stortrivs här vilket dom alltid framhåller för vännerna hemma mm. I och för sig är det lätt att förstå med tanke på alla läckerheter man kommer i kontakt med här.

Tivoli Big Band

På Tivoli i Köpenhamn har vi också lyssnat på deras enastående Storband.


Här finns på den jättelika scenen två av våra svenska musiker, Roger Berg på trummor och Vincent Nilsson på trombon. Flera av musikerna i Tivolibandet återfinns också i Roger Bergs eget storband. I Tivolibandet finns också 5 á 6 musiker från DR Big Band (Danmarks Radios berömda Storband). 

Det var en annorlunda repertoar som vi bjöds på denna kväll, d.v.s. New Orleans inspirerad. Helt i min smak. Musik som man normalt inte förknippar med Big Band men riktigt läckert, och som det svängde. 


Den stora publiken var helt med på noterna och det dansades gammaldags jitterbugg.


     


Esben Just

En ny bekantskap för undertecknad, var den som satte sin prägel på konserten. Esben satt bakom pianot och bandets ordinarie pianist bemannade hammonorgeln denna "heta" eftermiddag/kväll. Hur som helst så hörde denna dag, mitt i Copenhagen Jazzfestival, till en av veckans stora högtidsstunder.  

Esben Just med Roger Berg i bakgrunden - bakom trummorna.
Höll på att glömma att det blev ytterligare några smörrebröd, inhandlade i Köpenhamn, på kvällen hemma. 

Vad med hägringen då?

Åter till rubriken. Bengt satt på balkongen en tidig morgon. Det var en solig morgon med ett ljus som blandat med låga moln gav ett märkligt ljusförhållande.  


Bengt sa "har du sett det är en ballong ute på sundet". Han hade rätt något svävade i luften. Fram med kikaren och då visade det sig att ballongen var ett fartyg. Fram med min Canon med teleobjektiv och tog några bilder som bekräftade vad det handlade om. Mina bilder tyckte jag blev bra men jag borde nog tagit något foto utan teleobjektivet insåg jag efteråt. Gjort är gjort.
Man ser ändå att fartyget som är en bilbåt (tillhörigt KESS rederiet) verkar fortfarande sväva i luften.


Klicka gärna på bilden så förstoras denna.


  
Ny kamera, en Leica 


Jag har alltid velat äga en Leica kamera Nu är denna dröm förverkligad. Det är förvisso den billigaste modellen Leica V-lux 20. Normalpris c:a 6.000:- nu kostade den 4.700:- 


Eftersom den varit på marknaden i ett år så är det vanligt att priserna sänks.


Redan nu vågar jag påstå att jag aldrig haft en kamera med ett så fantastiskt objektiv vilket bl.a ger knivskapa foton liksom fantastiska bilder under dåliga ljusförhålladen. Bilderna på Tivoli Big Band är tagna in i en mörk scen med mycket dåligt ljus. Ute sken solen skarpt. 


Men detta är ju en av de egenskaper som gör Leica till kamerornas Rolls-Royce. Samtliga bilder i denna blogg med undantag av det "flygande" fartyget och min entrébild är tagna med Leican.  


Ett av mina foton som tagits med kamerans motivprogram (solnedgång).


 Vad var det jag sa!!


Detta slitna uttryck som låter som Bror duktig. Nu sju månader efter att jag åkte på en rejäl kostnad för att jag surfade i blygsam skala med min nya moderna mobiltelefon så skrivs det nu i pressen spaltkilometer där man varnar för stora kostnader när man surfar utomlands. Rekordet hittills handlar om 160.000 kronor.
I en av mina bloggar för januari berättade och varnade jag för denna situation.
Svagt att tidningarna inte gått ut förrän nu och på allvar och skrivit om detta. 
EU har reagerat på det skarpaste så förhoppningsvis så tvingas dessa ockrare till telebolag att justera ner priserna rejält.


Det var allt för denna gång. Missa inte mina filmer på min Youtubesida.
www.youtube.com/malmoearena


Tack Kristina och Bengt för några trevliga dagar


Kenneth










  

Inga kommentarer: