fredag 20 maj 2011

TV Nyheter väckte mina känslor













TV Nyheter väckte mina känslor

En lugn och skön morgon förbyttes till ilska och frustration. Anledning? Jo Rapport berättade om dessa höga kostnader som folk som reser utomlands kan råka ut för. I detta fall genom att surfa på sin Mobiltelefon eller sin Laptop alt Surfplatta.

Min räkning från Tele2 på drygt 7.700 kronor i Januari i år plockades smärtsamt fram ur mitt annars så dåliga minne.
En halvtimmes surfande med min Samsung i Basel blev en mycket smärtsam upplevelse. 40 MB á 157,16 SEK = 6.286 kronor (de övriga c:a 1400 kronorna på fakturan var övriga kostnader som utlandssamtal, abonnemang mm). Jag varnade mina läsare av min blogg i Januari för detta men än en gång måste jag ta upp ämnet för att varna andra för det är många som hamnar i denna fälla enligt Rapport.

Nu har jag lärt mig.

 
Min Samsung Galaxy stannar hemma i fortsättningen. Min(a) gamla Sony  Ericsson har kommit till heders igen. Här har jag aldrig tidigare råkat ut för några ocker kostnader.



Förresten så var jag förvarnad men att det skulle vara så illa trodde inte ens jag i min vildaste fantasi. Sedan undrar jag i min stillhet, hur mycket roffade!! Tele2 åt sig. Jag misstänker att det blev en bra slant till detta telebolag också...


Min Mobiltelefon
Min Samsung köpte jag i November hos Onoff i Malmö. Mycket trevligt bemötande av samtliga jag hade kontakt med före och efter köpet så här har jag inget att orda om.

Jag hade dock problem att uppdatera telefonen och vände mig till Onoff. Här var man behjälplig med detta men även här misslyckades man efter ett antal försök där flera säljare försökte hjälpa till.

Jag ville då lämna telefonen (efter anmodan av Samsungs support) men när jag återvände till Onoff så sa man är det Ditt eget fel att det blivit såhär så debiteras Du en undersökningskostnad på 700 kronor. Det var bara att lomma (skånskt uttryck översättning ge sig iväg) hem med oförrättat ärende.



                                          Instruktionsboken









Att få hjälp av Instruktionsboken är inte lätt, man måste ha en Örns seende för att läsa den lilla texten. Ok man kan också hämta instruktioner på nätet men vem fasiken har tillgång till dator jämt och ständigt alt vem trycker ut drygt 100 sidor, dumt så det förslår. 


               Jag kokar av ilska
   
Varför? Jo för att fortsätta med telefonen så har den Jäve.... nu börjat att ringa upp av sig själv. Hur då undrar Du säkert? Jo jag har avslutat ett samtal, tryckt på avsluta samtal och lämnat telefondisplayen. Stoppat telefonen i min ficka så har det hänt gång på gång att denna lille jäv...... ringer upp igen.

Den som blir uppringd hör bara en signal och brus eller snack i bakgrunden.

Flera av mina vänner har vid flera tillfällen drabbats av detta och är säkert mycket irriterade men vänliga nog att inte visa detta för undertecknad. 


Mitt Sim-kort sitter nu i någon av mina gamla Erikssontelefoner. Den dyra och exklusiva Samsungtelefonen kommer att användas någon gång när jag har full kontroll över vad som händer annars får den vara.

Att lämna den till reparation kommer med största säkerhet att innebära att mina kostnader ökar med ytterligare 700 för det är givetvis handhavarefel trots att Samsungs Support har erkänt att man har problem med en del telefoner av denna modell.


                    Ut på sjön igen
   
Denna blogg skrivs mellan två Kryssningar. Norska Fjordar med MSC Orchestra och imorgon lördag, Östersjöns huvudstäder, med Costa Luminosa.

Två stora Italienska rederier som konkurrerar knivskarp med varandra om passagerarnas gunst. Det blir med andra ord en jämförelsetest inom kort.



                                         MSC problem

En riktig rysare har utspelats på Östersjön denna vecka. MSC Opera fick ett stort elfel vilket innebar att motorerna inte fungerade liksom mycket annat.


C:a 1700 passagerare evakuerades när fartyget låg på redden utanför Nynäshamn.

Dessa flögs därefter hem till England resp. Holland, varifrån fartyget utgick.

Nästa kryssning blev givetvis inställd och kanske nästa och nästa också.

MSC Opera kunde efter Nynäshamn gå för egen maskin i c:a 4 knops fart mot Gdynia men detta ändrades av någon anledning till Oskarshamn.

Alldeles innan fartyget anlände till Oskarshamn så vände det tvärt och satt än en gång kurs på Gdynia nu med c:a 10 knops fart. Just nu (20 maj) lär fartyget ligga i Gdynia där man reparerar det på något varv, åtminstone tror jag det.

Hur vet vet jag allt detta? Jo genom att följa fartygsrörelser på: http://www.goranpettersson.se/ så hittar man Opera och alla andra fartyg.

Fast just nu får man ingen kontakt med Opera men detta händer ibland.

Jag har kryssat med MSC Opera för några år sedan. Det är ett mycket fint fartyg som byggdes i Frankrike 2004.


MSC Opera i Gerirangerfjorden 2008

Avslutningsvis så vill jag säga att MSC har en mycket modern flotta med idel nya fartyg så detta som hände med Opera måste vara unikt för detta rederi.

Jag återkommer om c:a 10 dagar.

Vännen
Kenneth


Andra www adresser:
www.youtube.com/malmoearena (mina filmer o bildspel)
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/



  

Inga kommentarer: