söndag 15 maj 2011

Vem skall betala?
















Het debatt men vem skall betala?

Just nu så pågår en het debatt om Spårvagnens förträfflighet. Jag har genom åren tagit upp detta ämne några gånger. Själv är jag bussmänniska men som älskar att åka spårvagn, åtminstone de moderna som nästan smyger fram.


De som förordar spårvagnar tycks dock inte vara medvetna om att även spårvagnen har sina brister. Då handlar det inte om de stora investeringar som är ett måste och som alla tycks tro att andra skall stå för eftersom pengar saknas för de flesta städer/kommuner som vill investera i spårvagnar.


Mycket osakligt kommer från de som tror att spårvagnen är lösningen på allt. 


Där ex.vis Karin Svensson-Smith och Rolf Englesson i en debattartikel i Sydsvenskan nyligen visar en okunnighet när man påstår att spårvagnen är tillförlitligare än bussen på vintern. Hur vet man det?


I vintras var jag i Strasbourg, en stad som bl.a. är känd för sina förnämliga spårvagnar. Dessa har varit en förebild för många städer som har eller skall satsa  på spårvägstrafik. 


Vintern hade även drabbat Strasbourg till följd att flera linjer hade ställts in.  



Inga spårvagnar, snö på rälsen (växlarna?)







Härifrån kunde man inte åka spårvagn p.g.a. snön. Nämnas skall att det fanns ett antal av huvudlinjerna som fungerade men bussar ersatte på de linjer som var stängda. Man frågar sig vad göra om inte bussen fanns till hands?
Om man offrar en bråkdel av de pengar som man tänkt lägga på spårvagnen och ge bussen samma förutsättningar d.v.s. riktiga bussgator, längre bussar och med senaste tekniken, för Ni skall veta att utvecklingen när det gäller miljövänliga bussar inte står stilla. Detta kan Ni bl.a. läsa om i tidningen Bussbranschen (se länk nedan).  


Man behöver inte göra studieresor till andra världsdelar utan åk till Kiel. Här kan man studera hur man har löst detta problem. Här finns fina bussgator som gör att bussarna snabbt och enkelt tar sig fram. Kostnaderna är bara en bråkdel jämfört med en spårvagnssatsning.



De nya långa bussarna skall ha breda ingångar längs hela sidan. Föraren skall sitta i en egen kupé och endast koncentrera sig på att köra bussen. Allt för att förbättra för passagerarna.

Detta upplevde jag i Brasilien på 80-talet!! En lugn och bra arbetsmiljö för föraren av fordonet.  

På Bussbranschens hemsida www.bussbranschen.se finns en intressant läsning om BRT (Buss Rapid Transit) d.v.s. det transportmedel som har många av spårvagnens fördelar till en kostnad som är obetydlig jämfört med att bygga ett spårvägsnät från början.


Berlinbuss










Att jämföra bussen och spårvagnen kan ibland likna att jämföra äpplen med päron.









Dresdenspårvagn

















En del blir säkert glada


Fast Malmöspårvägens förnämliga Musikkår skulle nog inte ha något emot en satsning på spårvagnar, eller hur?


Glada musiker i Bejers Park i Malmö


Mer om bussar/spårvagnar i Bussbranschens ledande tidning




Kryssningar


Avslutningsvis så kom jag för några dagar sedan hem efter en kryssning med MSC Orchestra till Norska fjordar. En fantastisk kryssning dock inte helt utan  skönhetsfläckar.



MSC Orchestra i Norska Flåm


Eftersom jag har ännu en kryssning framför mig i nästa vecka med MSC största konkurrent Costa Cruises så väntar jag med en rapport tills jag är tillbaka från den kryssningen.




Nu handlar det om Östersjöns huvudstäder med bl.a. Helsingfors 

(Sverige-Finland 1-6 fy fasiken hur skall man tackla detta i H-fors?)...




Tack för ordet


Kenneth





För större bilder peka.


www.kennethsvardagfoton.blogspot.com 
www.youtube.com/malmoearena  Mina filmer (över 36.000 har besökt denna)  

foton Kenneth Svensson



Jag vill inte neka mina läsare en bild på den läckra Strasbourgspårvagnen.

                     

Inga kommentarer: