lördag 15 januari 2011

Tungt


















Just nu,
tungt för Bussbranschen

Undertecknad har ju ett förflutet i bussbranschen varför jag följer med stort intresse vad som händer i denna bransch. Just nu så kan det inte kännas speciellt uppmuntrande för ett antal bussbolag (c:a 20) eftersom de Tyska och Danska skattemyndigheterna kräver in stora summor för uteblivna vägskatter(moms).

I Danmark är det bussoperatören som är ansvarig för att betala vägmomsen (ytterst är det givetvis arrangören av resan) medan i Tyskland så är det researrangören direkt som skall svara för dessa kostnader.

Bussbolagen tvår sina händer och vältrar över allt på arrangören, inte helt fel, men man glömmer att det finns många körningar i både Tyskland och Danmark som är s.k. beställningstrafik. Man kör för ett företag, en pensionärsförening eller kanske en studiecirkel. Då är det givetvis Bussbolaget som är ytterst ansvarig. Detta är inte ett fåtal uppdrag som bussbolaget själv måste redovisa skatter för.
Det verkar som att bussbolagen förtränger detta och skyller bara på Researrangören.

Dessbättre så är ändå de flesta bussbolagen ärliga och svarar för dessa kostnader. Många av de bussbolag som skött sig har väntat på att denna dag skulle komma, då man slog näven i bordet i Danmark och Tyskland.
Man har ofta påtalat att det fanns en osund konkurrens i branschen som missgynnade de som ärligt betalar sina skatter.
Det är ju ytterst passagerarna som får betala, vilket i regel är inbakat i Busshyran.
Som bussägare när man offererade en körning fick man ofta kastat i ansiktet att "Ni är för dyra" vi hyr buss någon annanstans. Då handlade det ofta om en konkurrent som fuskade med vägskatterna


Vi Svenska är flata

Sedan blir man givetvis extra förbannad när bussar från Danmark, Tyskland mm inte betalar en enda krona i vägskatter i Sverige.

I vanlig ordning så är vi flata och sopar det under mattorna. Hur många kronor skulle exempelvis Bornholmsbussen med flertalet dagliga turer till Ystad betala till de svenska skattemyndigheterna, eller 999:an som kör daglig linjetrafik till Malmö. Är vi rädda för att tappa turister till landet ifall även vi skulle börja att ta ut skatt alt.moms för utländska bussar som kör i vårt land? Även vi skulle kunna inkassera miljontals kronor eller sätta press på våra grannar så man helt enkelt slopade dessa skatter.

Dessa länder som nu pressar våra bussresearrangörer missar en väsentlig sak. Årligen åker hundra tusentals svenskar iväg på bussresor man fyller hotellen, gör inköp, går på restaurang, museum, shower mm. Tänk om dessa hade helt sonika stannat hemma en säsong. Det är kanske inte en tillfälligthet att turismen från Sverige minskar i Tyskland och Danmark. Deras turistorganisationer månde darra.


DB (Deutsche Bahn)=Tysklands SJ.


Jag har i tidigare blogg berättat om en Vinterskryssning på Rhen över Jul- och Nyårshelgen. Detta innebar att vi åkte en del tåg i Tyskland. Lübeck-Hamburg, Hamburg-Köln, Frankfurt-Hamburg och slutligen Hamburg-Lübeck. Kanske inte så mycket precis men ändå lite att skriva om.
Från Hamburg (dagen före julafton) till Köln så var tåget en timme sent redan från Hamburg.















Redan från Hamburg var tåget fullproppat med passagerare och bagage. Förseningen späddes på med ytterligare 40 minuter. Vi var nära att missa fartygets avgång trots över två timmars marginal. Men vi klagade inte. Hem från Frankfurt så fick vi reda på att vårt tåg var inställt. Detta c:a 15 min före avgång. Dessbättre så kunde vi kila iväg till en annan perrong där ett långsammare tåg skulle gå ifrån. Totalt så var vi bara en timme senare i Hamburg så detta var helt Ok.





Från Frankfurt hade vi bokat plats på ICE tåg men det blev inställt och i stället åkte vi med ett långsammare IC tåg








Nyhetsmedia och insändare i Tyskland frågade varför förbereder sig inte DB inför vintrarna?

Känner Ni igen det?

Det snöade rejält men en detalj noterade jag under dessa resor, växlarna på alla stationer som vi kunde se från vårt tågfönster var helt fria från snö. Jag ställer en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Varför är växlarna fria från snö i Tyskland, använder man glykol eller något annat avisningsmedel möjligen?

Om så är fallet varför gör inte Trafikverket (f.d. Banverket) detta i så fall?

Titta också gärna på min film från tågresan, den är kort men säger en hel del:
www.youtube.com/malmoearena


Varning! Sura pengar

Jag hade en kort notis för några bloggar sedan om att min mobiltelefon blev spärrad under Rhenkryssningen. Jag hade övertrasserat min kreditgräns. Detta med anledning av att jag hade varit inne på Internet och surfat påstod Tele2.

Det stämde jag hade surfat någon timme när vi var i Basel, i Tyskland fick jag aldrig någon kontakt. Hela 7.450:- kronor kostade kalaset mig, pengar som jag givetvis betalade in så fort jag kom hem för att få igång telefonen igen.

Varning för Surfplattan

Att jag tar upp detta ämne igen beror på att nu köper folk Ipad skärmar (Surfplattor) för fulla muggar. Tänk på att så länge man befinner sig inom landets gränser inte behöver vara oroliga för höga kostnader men jag inbillar mig att när Ni är utomlands på semester och skall läsa Svenska tidningar mm så hamnar Ni troligen i samma situation som jag.








Foto: Nätet











Jag vet inte om jag har rätt men för säkerhets skull kolla innan Ni reser så slipper Du en obehaglig överraskning.


Slut för idag!

Det var allt för denna gång. Inom kort så kan Ni se Ensios fina foton från sin nyligen genomförda Kinaresa.

Ni hittar dessa på
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Bästa Hälsningar
Kenneth

Ps, Ni som undrar var reserapporten från Rhenkryssningen blev av? Var inte oroliga den kommer.

Inga kommentarer: