torsdag 20 januari 2011

Rhen-vinter!



Peka på bilderna så blir dessa större













Rhen - vinter!!

Jag har i tidigare blogg berättat om att jag (vi) valde att fira Jul- och Nyårshelgen på ett annorlunda sätt.


Böcker, korsord och
sudoku är ett måste
liksom kortspel.
Vi spelar mest Ruffel
som Kristina och
Bengt i Torshälla lärde
oss nån gång på
Medeltiden...

Kryssningar är både trevliga och mysiga på alla sätt och därför bestämde vi oss för en annorlunda kryssning. Det var inte vilken kryssning som helst utan en Rhenkryssning mitt i smällkalla vintern.







Sedan är det viktigt med ett trevligt resesällskap












Skönt att vara ombord när det blåser kallt och snön vräker ner till och från.





Vi tyckte att det skulle vara skönt att komma bort dessa dagar och göra ingenting utan bara lata sig äta och dricka gott. Jag kunde äntligen läsa färdigt boken Mannen som klev ut genom förnstret och försvann. En fantastiskt underhållande bok men ack så tjock. Jag började på den i samband med resan till Gardasjön och nu är den äntligen färdigläst. Det blev en del kortspel och eftersom jag är den slugaste i familjen så vann jag, vad annars?

Jag har tidigare berättat om att vi åkte bil till Lübeck, fortsatte därifrån med tåg till Köln via Hamburg varifrån kryssningen startade.





Vi mötte våren i tyska
Speyer, trodde i alla
fall en del.

Högklackat och fotboll
är ju ett säkert
vårtecken..





Fast man har ju hört talas om
fåglar som tar fel på årstid.

Varför skall vi människor

vara perfekta?






Kryssningen startade i Köln den 23 december. Därefter fortsatte vi via Bonn och ner till staden Mainz där vi njöt av en underbar Julafton ombord.

Sedan besökte vi Speyer (se även tidigare blogg), Strasbourg och Basel (min dyra stad se slutet i bloggen men också i några tidigare bloggar). Mycket snö vart vi kom och våra promenader blev både sporadiska och korta.

Strasbourg





Vårt mysiga kryssningsfartyg här nästan mitt i Strasbourg








Snö, massor med snö men med buss tog vi oss in i centrum till stationen. Stationer har alltid haft en stor dragningskraft på undertecknad. Kanske mest för att här kan man köpa Svenska
tidningar.


Fast i ärlighetens namn så är
det många år sedan jag hittade en svensk tidning på en station, tyvärr.










Strasbourgs station vars huvudbyggnad är av gammalt snitt är läckert inglasad vilket gör att man upplever att detta är en helt ny stationsbyggnad.












I gengäld så finns det många läckra tåg att njuta av.

Här ett av de många TGV tåg som passerade stationen den korta stund vi var där.


Spårvagnstrubbel i Strasbourg


Är man i Strasbourg så är det ett måste att ta en tur med stadens moderna spårvagnar. Men när vi kom till första hållplatsen så berättade ljusskylten att spårvagnarna på denna linje är inställda p.g.a. snöproblem.

Än en gång är bussen bra att ha.






















Alla linjer var dock inte inställda så det blev ett
par turer ändå.






















Mer om kryssningen i nästa blogg.


Förlåt läsare av (foto)bloggen

I min förra blogg utlovades ett bildkollage från Ensios Kinaresa. Den har inte publicerats ännu och jag skyller på den jäkla handbollen som gör att tiden räcker dåligt till. Jag gör ett nytt försök i helgen. Förlåt Ensio.

Så var det min telefonräkning (7.450) som Ni kunnat läsa om i några tidigare bloggar. Idag kom specifikationen från Tele2. Jag hade in i det sista hoppats och trott att det var fel någonstans men inte.

Det är Swisscom som just nu gnuggar händerna. Att gå in på Internet på sin telefon för att kolla lite mail, tidningar plus lite smått och gott, max
30 till 40 minuters surfande kostade 6.387 kronor. Jag hade tagit emot 40 MB totalt vid sju tillfällen under den korta tid vi var i Basel.
En MB kostade 157 SEK.

Jag tycker att detta är rent ut sagt svinigt och än en gång varnar jag Er läsare, ta det mycket försiktigt när Ni surfar på nätet utanför landets gränser.


Bästa Hälsningar

Kenneth


Peka på bilderna så förstoras dessa.


Tryck på f11 tangenten så förstoras bildytan.

(glöm inte att peka igen så bildrutan blir normal)

Bra http://www.adresser./
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
www.youtube.com/malmoearena Egna filmer mm
http://www.amiralensstorband.se/
http://www.kestravel.se/

Inga kommentarer: