söndag 2 januari 2011

Åter på hemmaplan



Kommer Ni ihåg mina bloggar i oktober
ang Connect TV och deras avtal med
MKB?

Jag fick idag en intressant kommentar
som Ni kan läsa om Ni går tillbaka till
Oktoberbloggarna 2010.







En första rapport

Väldigt många undrar, nåja några få då, vart vi tagit vägen eftersom jag inte bloggat på länge?

Som jag berättat om i tidigare blogg så hade vi planerat att fira en annorlunda Jul- och Nyårshelg. En kryssning på Rhen med MS Aurelia. Från Köln till Basel och åter, nu till, Frankfurt am Main d.v.s. c:a hela 88 mil. Kryssningen avslutades i Frankfurt och där tog vi tåg till Lübeck och därefter bilen mot Sverige.

Nu kommer inte denna blogg att gå in på djupet utan detta är bara en liten översikt för att komma med något från Kennethsvardag.











MS Aurelia i sin hemmahamn d.v.s. Basel.




Här nedan kommer några stolpar men jag återkommer med uförligare reserapport i kommande bloggar:



















I tyska Speyer tog jag denna dramatiska bild av en take off med en Lufthansa Jumbo. Det ser tufft ut men Ni hittar en förklaring på min blogg från den 21 November 2009.


















På vår kryssning lade MS Aurelia bl.a. till i Mannheim. På kvällen var det som vanligt dålig sikt p.g.a. bl.a. evigt snöande. Däremot när jag vaknade upp vid sextiden på morgonen och blickade ut över Rhen fick jag uppleva denna vackra vy. Först trodde jag att den långa byggnaden var en stationsbyggnad men det visade sig att det var en helt nyöppnad Galleria


VARNING VARNING VARNING VARNING

"Överskriden Kreditgräns"...

Det klingade till i min nya fina Samsung Galaxy S, halva kryssningen var avverkad. Ett meddelande från min teleoperatör Tele2 berättade att man stängt av min telefon p.g.a. att jag överskridit kreditgränsen vad den nu ligger på?..

Det fanns i meddelandet ett telefonnummer som jag kunde ringa. Men hur fan ringa när inte telefonen går att ringa med?

Anne-Marie hade turligt nog sin telefon med på resan, denna är utrustad
med ett kontantkort med mindre än 100 kronor kvar att ringa för.

Tack vare denna så kunde jag få kontakt med tele2.

Här berättade man att min telefonräkning var på över 7000 kronor, ve och fasa. Givetvis så har jag hört talas om dessa höga Roamingkostnader vilket gjorde att jag var mycket försiktig med bl.a. Internet. I Tyskland kom jag aldrig in på nätet utan det enda som fungerade där var telefonen
och SMS. Jag hade bara ringt c:a 10 samtal alla korta liksom när det gäller SMS så skickade jag ett tiotal sådana.

Däremot i Basel så fick jag kontakt med omvärlden via Internet.
Fortfarande medveten om förhålladerna varför jag använde Internetten och andra nätberoende program sparsamt kanske en eller max två timmar. Några tusenlappar, högt räknat, var jag beredd att kosta på för att bl.a. kolla min mailbox mm.

Nu väntar jag på en saftig räkning. Konstigt att man skall betala när man inte kommit in på nätet men jag får väl se för någon form av redovisning bör jag naturligtvis få innan jag betalar.

Järnvägsproblem

Vad jag tycker synd om SJ. Man hinner inte mer än hem så får man läsa om ett X2000 som kört in i en stoppbom på Malmö C när tåget bara skulle köra in på stationen. Ett mardrömsscenario som trots allt slutade lyckligt eftersom tåget var tomt på passagerare.

Läs gärna http://www.sydsvenskan.se/ där finns massor med bilder och text.

Jag kan berätta att vi åkt en hel del tåg på vår resa. Man kan konstatera att även Deutsche Bahn har stora problem. I Tysk TV så tycker man att man måste förbereda sig bättre på vinterförhålladerna, känner Ni igen resonemanget?

Jag kommer att berätta mer om våra resor med Deutsche Bahn (här finns inställt ICE tåg kraftigt försenat IC tåg) i kommande blogg men om någon dag har jag ett kort filmat inslag från en av våra resor i en fullpackad vagn där paniken var mycket nära. www.youtube.com/malmoearena.

Avslutningsvis så tackar jag för alla trevliga Julhälsningar och då speciellt Hamburg-vännerna Ruth och Bo Nyström som skickat tre avsnitt från Swinging Hamburgs Svenska Jazzsändningar med Bo bakom mikrofonen. Tack kära vänner.

Jag återkommer om några dagar med uppföljning av vår f a n t a s t s k a resa.

Vännen Kenneth

Ps, Kunde inte Tele2 ringt och informerat. Detta hade varit mycket snyggare tycker jag och därmed gett mig en möjlighet att direkt få svar på mina frågor och även kanske kunnat använda telefonen att ringa med. Man kan inte skylla på att man inte har resurser för man finns ju överallt i alla gallerier och försöker sälja abonnemang.


Inga kommentarer: