fredag 4 juni 2010

Fräcka Danmark = Köpenhamn nästa















Mitt utfall mot Danmark.

I min förra blogg var jag nog lite elak mot våra Danska grannar. Fast jag menade vartenda ord. Nu är det emellertid så att jag älskar Köpenhamn och Danskarna.

Hur går detta ihop? Är man möjligtvis stötta?

Därför åkte jag till Köpenhamn idag för att kolla om man var ilsken på mig. Icke sa Nicke, jag stötte bara på vänliga och trevliga människor. Fast erkännas skall att jag för ovanlighetens skull gav lite dricks efter en formidabel frokost beståen-de av ett smörrebröd, frokost på Danska = lunch på Svenska.

Jag och hustrun firade hennes födelsedag. Vilken ålder hon uppnått (efter stora uppoffringar) från min sida är en väl bevarad hemlighet. Vi var på Toldbod Bodega som är en mycket mysig restaurang. Hustrun åt en Pariser Biff med massor med
















tillbehör och själva åt jag et Stjerneskudt som är en av Danmarks paradsmörre-bröd. Fiskfile (bergtunga alt. sjötunga) en rejäl bit friterad och en rejäl bit kokt,
räkor i trängsel, fiskrom, dressing mm en fantastisk anrättning. Det som retar mig att jag inte hade kameran med in så jag kunde ta ett foto men däremot så fotograferade jag den vackra fasaden på Toldbod Bodega.

Köpenhamnsguidningar.

Jag har ju guidat 100 tals gånger i Köpenhamn. För c:a en vecka sedan så hade jag nöjet att guida en förening som heter Gymnastikföreningen Svea.

Jag berättade bl.a. att Köpenhamn skulle få Scandinaviens största hotell, d.v.s. t.o.m. större en Gothia i Göteborg. När vi åkte igenom Örestad (en ny stadsdel i Köpenhamn) så fanns där två höga byggnader som jag aldrig tidigare sett. Det var det nya storhotellet vid Bella Centrets entré, fasiken så retfullt detta hade kommit till så snabbt att jag tyvärr inte hängt med. Genant!




































Fler Storhotell i Köpenhamn

Sedan bron öppnade för 10 år sedan så har nya stora hotell vuxit upp som svampar ur jorden i Köpenhamn.










Hotell Cab Inn ett av de nya Köpenhamns-hotellen beläget
i jätte-stadsdelen Örestad.




Här går det jättesnabbt och Köpenhamn har bevisat att detta är en världstad inte minst om man betänker att c:a 330 kryssningsfartyg angör staden i år.








Crown Plaza är ett exklusivt hotell som ingår i Holiday Inn kedjan och är deras lyxhotell-kedja.





Sammanfattningsvis så vågar jag påstå att Danskarna absolut inte är sura på mig, skönt. Fast jag retar mig på lösskägget som jag tagit på mig för att inte bli igenkänd, för det kliade så i värmen.

Amiralens Storband till Anklam.

I morgon bär det iväg till tyska staden Anklam c:a 10 mil öster om Rostock. Amiralenbandet skall spela upp till dans på kvällen och jag är med som Hang around.
















Tjörnarpsbuss svarar som vanligt för transporten i en av de nya moderna turistbussarna och Eva kommer att sitta bakom ratten. Mer om detta i nästa blogg.


Keep Swinging.

Kenneth

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/ (Just nu härliga foton från Ensio)
www.youtube.com/malmoearena (egna och andras filmer)

Inga kommentarer: