torsdag 24 juni 2010

Vi firar Öresundsbron


Öresundsbron 10 år

Den 1 Juli 2000 invigdes Öresundsförbindelsen och dagen därpå så öppnades förbindelsen för motortrafik. Detta var det största ögonblicket för mig som Malmöbo sedan jag som liten parvel flyttat från Landskrona (Säby) till Malmö.

Brons tillkomst underlättade för alla inte minst för undertecknad som vid denna tid ofta rattade min buss utanför landets gränser. Det var slut på jäktandet och stressandet med att hinna med bokad färja Limhamn-Dragör.
Om oturen var framme så missade man sista färjan (kl 22) för kvällen ifrån Dragör och var därmed åter i Malmö drygt 2 timmar senare, dystert och jobbigt.
Speciellt besvärligt var det med körtiden som ofta riskerades att överskridas vid sådana tillfällen.

Bromotståndet

Många i regionen ville inte ha någon fast förbindelse, det var fullständigt onödigt sa man och skulle det bli en fast förbindelse så skulle det vara en tunnel, ve och fasa.

Värst var det med förre ministern Olof Johansson som avgick när beslutet kom om en fast förbindelse. Inte ens idag tio år efter öppnandet av bron så har f.d. ministern satt sin fot på denna förbindelse och långt mindre ändrat sin inställning. Idag tror jag att över 90% är för bron. Den har inte bara genererat en massa arbetstillfällen för arbetslösa på denna sidan Sundet utan även fått många danskar till att komma över och upptäcka Sverige. Även många danskar har bosatt sig i vår region vilket alla gläds åt.

Brons många ansikten

Jag tror inte att någon byggnad eller föremål blivit så mycket fotograferad här i vår region som just bron. Själv har jag säkert tagit hundratals bilder med blandat resultat.

Här kommer några av de bilder jag hittat i mitt arkiv.















Brons olika skepnader framträder med solen och ljuset likt Sydney Operans berömda tak av Höganäs keramik.















Bron i moln inträffar kanske några gånger om året som denna förmiddag.
















Eller som när solen går ner i nordväst och bron förvandlas till en guldbro.
















Broloppet 2000

Dagarna innan bron invigdes år 2000 så arrangerade MAI en mastodont halv- mara med c:a 90.000 löpare. Tjörnarpsbuss Malmö fick i uppdrag att svara för transportbiten, ett hedrande jätteprojekt. Hela 186 bussar var i farten denna
junidag år 2000.
Efteråt haglade berömmet för att man klarade att transportera c:a 90.000 löpare över Sundet utan några större missöden.

Tjörnarpsbuss och Broloppet 2010

















För några veckor sedan (12.6) så firade man Bron 10 år med ännu en halvmara och än en gång så fick Tjörnarpsbuss till uppgift att hjälpa till. I år så startade c:a 33.000 löpare med andra ord betydligt färre än för tio år sedan.
Många fler ville vara med men nu var bron i bruk och trafiken medförde att bron inte kunde vara stängd (som den var år 2000) med undantag för c:a 90 minuter.

































Detta innebar att logistiken var betydligt med komplicerad i år än för 10 år sedan. I år var 125 bussar från Sverige och 70 från Danmark inblandade.

















Insändare i tidningarna som vittnade om att arrangemangets transporter fungerat mycket väl.
Mindre bra var att det tydligen blev ett virrvarr när ett antal långtradare med c:a 20.000 av de danska löparnas tillhörigheter kom till målplatsen vilket orsakade många svordommar i den danska vokabulären.

Tjörnarpsbuss som har drygt 30 bussar varav många ute på vägarna i Europa fick ju av naturliga orsaker hyra in många bussar liksom vid första broloppet.

Men tack vare en duktig trio från Tjörnarpsbuss, Eva Johansson, Mikael Svensson och Bertil Book så fungerade logistiken till 100%.
I månader pågick planeringen och varje chaufför hade fått nogranna instruktioner plus kartor med bussarnas slingor inritade.

Det var en fröjd att se hur elegant allt fungerade när jag besökte Limhamnsfältet på morgonen den 12 juni, där Svenska löparna samlades för transporten till startplatsen på andra sidan Öresund.
















Eva och Micke som var också var med förra gången och Bertil Book (nedre bilden)som då ägde och drev Busscentralen.














Till slut får man inte glömma att de övriga inblandade bussbolagen (Veolia, Busscentralen, BK-Buss och SweBus) gjorde ett utmärkt jobb inte minst tack vare entusiastiska och engagerade chaufförer och naturligtvis p.g.a. de noggranna förberedelserna.


Hälsningar
Kenneth
som också tagit bloggfotona

För större bilder peka på dem.
För större bildruta tryck ner f11 tangenten.
Se även:





















Inga kommentarer: