lördag 17 oktober 2009

Stök & Bök




Just nu, Vackra höstbilder på
fotobloggen:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com


För större bilder klicka på dem. För större bildruta tryck på F11.




Stök & Bök

Varnågonstans? I Malmö så klart...


Det är c:a ett år kvar till Malmös största projekt genom tiderna är klart, d.v.s. City-tunneln.

Ända sedan det hela satte igång så har Malmötrafikanternas vardag förändrats till något i hästväg.

Ena dagen kör man på en gata som man använt sedan urminnes tider (Djäknegatan) nästa dag trafikkaos, gatan är nu enkelriktad. En liten notis i dagstidningen berättar om denna förändring och Malmötrafikanterna är tagna på sängen. T.o.m. när trafikintensiteten är som lägst är det kaos. Bilar, cyklar, mopeder mm kör som vanligt. Att skriva ut böter är detsamma som att allt stoppar upp och blir sju gånger jävligare säger polisen.




Lördag förmiddag, lugnt i trafiken men bil efter bil kör ändå längs den enkelriktade Djäkne-gatan i fel riktning.



Förbud att svänga mot vänster bekymrade endast ett fåtal bilister




En ny Buss- och Taxibro är nu öppen för gångtrafikanter. Fordonen släpps inte på denna förrän Citytunneln kommer igång. 





En snabb lösning
på en del av trafikkaoset?

Det finns en bro som om den öppnades inom den närmaste tiden kunde avlasta en del av trafiken i City. D.v.s. bron över kanalen vid Malmö C.



Jag har ofta undrat vid mina promenader över denna bro varför man inte kan öppna den? 

Bron verkar sedan många månader tillbaka praktiskt taget klar med smärre justeringar. Denna skulle vara en perfekt avlastning för trafiken genom centrum. 


Inte bara Citytunneln


Nu har inte allt med Citytunneln att göra men indirekt så påverkar denna nästan alla gatuprojekt i Malmö.

Bussarna har det inte lättare, trångt och besvärligt, cyklar, fotgängare, mopeder och givetvis bilister som inte fattar att en buss inte alltid kan
 stanna på fläcken p.g.a. passagerarnas säkerhet.

Men när Citytunneln startar då? Är det över då? Jag är rädd för att det väntar ett ännu större kaos för då börjar man att anlägga spårvagnslinjer i Malmö och ännu ett antal års trafikelände börjar.

Men sedan då? Den som lever får se men Malmös folkmängd är då en bra bit över 300 000 med allt vad det för med sig.

Det känns alltid skönt att skylla på politikerna men jag måste erkänna att dessa har det inte alltid så lätt. Det är som att välja mellan Pest och Kolera.


Nu till trevligare saker


Nostalgifordon på två hjul. Ett hundratal MC och Mopedentusiaster vädrade sina fordon idag, lördag. En kort tur från Stortorget till Folkets Hus på Spångatan fick lördagsflanörerna att vakna upp. Här var det inte snack om en ren miljö men detta förlåter man gärna.







Snyft, jag fick tårar i ögonen när dessa två vackra mopedklassiker passerar mig.








Besök igen av en Världsmusiker


För andra gången på kort tid fick Malmö besök av Nisse Landgren. Denna gång i samband med konsert i en fullsatt arena, Palladium i Malmö. Nisse Landgren framträdde tillsammans med det eminenta Storbandet Z-Big Band (f.d. Telia-bandet)




En fantastisk konsert som delvis förde tankarna tillbaka till Pildammsteatern den 4 augusti när Nisse Landgren tog emot Harry Arnoldstipendiet 2009 och då framträdde tillsammans med Amiralens Storband.

Inslag härifrån på www.youtube.com/malmoearena (klicka på visa alla)

Till slut, veckans tips bland mina (bästa) youtubeinslag:

Petri Soikkeli med Doxymusic.
Amiralens Storband med Anders Åhlin
(The Midnight Sun Never Sets) i underbart saxsolo
www.youtube.com/malmoearena (klicka på visa alla)
Fotobloggen nästa vecka: Anne-Maries och mina vackra höstbilder från bl.a Dalby Söderskog. Se vinjettbilden.
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Se även:
http://www.kestravel.se/
http://www.amiralensstorband.se/
keam@bredband.net


Ha det!
Kenneth



Inga kommentarer: