lördag 18 januari 2014

Telefonproblem



Telefonproblem

Min Nokia Lumina är nu historia. 

Men självförvållat. 

Så här ligger det till. Jag skulle byta skal på telefonen, vilket är 
ett rent helsike. Ibland så går det som ett kick och ibland går 
det nästan inte alls, som denna gång när jag fördärvade displayen.

Jag använde ett mycket fint och tunt verktyg för att bryta mig in i 
telefonen. Det fungerade men! När jag bytt skal och satt på Nokian
så hände inget, när jag skulle slå in koden var det helt dött.

Först trodde jag att det var ett garantiärende (telefonen var
 11 mån gammal)  

Nokia verkstaden (Delta Service) i Åkarp konstaterade att
det var en liten spricka i displayen. Detta hade jag också 
noterat och denna förorsakade jag själv när jag bytte skal.

Givetvis, ingen garanti vilket inte är att säga något om.

Jag bad om prisuppgift och fick ett c:a pris på 1000 kronor.

"Oj då det var dyrt" var min kommentar. Efter en stunds råd-
görande med någon kollega bakom disken så sa servicekillen
 att det blir inte riktigt så dyrt. 

Snarare c:a 800 kronor. "Inget att be för, reparera telefonen" 
var mitt svar varför jag lämnade denna i goda händer!

Telefonen lämnades den 27 december och efter detta så hade jag
inte min ordinarie telefon tillgänglig. 

Min gamla Samsung hade jag dessbättre kvar men jag kunde
 inte använda SIM kortet för Nokia kortet var av typ mindre. 
Jag försökte installera detta i Samsungen vilket inte fungerade.

Ringde Delta Service

Jag tyckte att det dröjde så jag ringde Delta Service i mån-
dags (13 januari). Vad händer med min telefon frågade jag?

"Vi har skickat en offert den 2 januari" fick jag till svar.

Denna offert hade försvunnit på vägen men jag misstror inte 
Delta Service för detta har hänt förr.

Hur som helst så stod det på offerten att kostnaden för repara-
tionen skulle uppgå till 1785 kronor! (1.364 ex moms + frakt)

Inga detaljer utan bara en massa datum.

Jag fick detta pris muntligt och bestämde mig för att inte låta 
reparera Nokian. Hämtade telefonen senare den 13:e och fick 
betala 320 kronor för undersökningen!

Jag skickade ett mail några dagar senare för jag ville naturligtvis
veta vad man skulle göra med telefonen mer än byta displayen.
 Det blev ju c:a 800 kronor dyrare än det första muntliga priset.

Det kom också en detaljerad beskrivning av ärendet men inte en
rad om själva reparationen utan bara en massa datum och tider. 

För mig så är det överstökat. Min fina Lumina 820 ligger där obruk-
bar och har ersatts av en fin Huawaei som "bara" kostade 1495:- på
El-Giganten. Priset till trots så är den riktigt bra och jag kommer
knappt att sakna den 4000 kronor dyrare Nokian.

Vad har jag lärt mig av detta? Byt aldrig skal om det inte går
lätt. Detta vittnar också massor med inlägg när man Googlar 
på det. Det handlar bl.a. om brutna naglar, svordomar och
 fördärvade mobiler.

Beklagar om Ni tycker att detta var en jobbig blogg men i nästa
skall Ni åter kunna dra på smilbandet för då skall jag berätta om
Svenericks och Reine Wisells resa med Orientexpressen, 
(se min förra blogg). 



Bästa Hälsningar
Kenneth
   
Ps. vad jag tycker om Delta Services hantering av ärendet 
behåller jag för mig själva.
  

Inga kommentarer: