måndag 6 januari 2014

Norwegian igen



Norwegian ett nytt Ryanair?

Året var 1993 då Norwegian startade sin verksamhet. Till att börja med
att ta över efter konkursade Busy Bee som lämnade ett litet tomrum efter
sig. Det dröjde till 2002 innan Norwegian etablerade sig på allvar och 
sedan har det varit raka spåret fram till nu. 

Att erbjuda passagerarna lägre priser än konkurrenterna genom mycket
av nytänkande. Man satsade på en enhetlig flotta, Boeing 737 som
anses vara det bästa flygplan, för den typ av flygningar som Norwegian
satsade på d.v.s. Europalinjer. 

Få trodde väl att Norwegian skulle bli en allvarlig konkurrent till SAS
men allt eftersom tiden gick så insåg konkurrenterna till Norwegian
att detta var inget som katten släpat in. Norwegian växte sig allt 
större och större. Fräscha och moderna flygplan, unga flygvärdinnor,
bra priser, hög punktlighet har medverkat till att Norwegian idag är
det tredje största flygbolaget i sin nisch.    

En annonskampanj som berättar att Norwegian är det populäraste 
flygbolaget 2013 i vårt land framröstat av resebranschen.

Nej vänta nu

Har jag missat något? Vad hände egentligen 2013? Jo Europa-
linjerna gick som på räls men nu startade man långdistansflyg-
ningar till New York, Bangkok och Fort Lauderdale och här gick
det sannerligen inte på räls. 

Jag skall inte strö mer salt i såren men man borde kanske vara
försiktigare med denna reklam för några tusen resenärer håller
säkert inte med.

Tycho Brahe är kanske ett illavarslande begrepp
  Så här långt har Norwegian gjort ett fantastiskt jobb med sina
Europa linjer men nu träder bolaget in i en ny era. Personal sägs
upp för att återanställas via bemanningsbolag. Inga skatter till
Sverige eller Norge eftersom personalen anställs via utländska
bemanningsföretag. Företaget deklarerar dock inga sänkta löner 
för dessa (bl.a. för de 50 svenskanställda flygvärdinnorna som 
fick en uppsägning i julklapp). 

Det stora samtalsämnet är dock inte vad som sker i Europa utan
med deras långlinjer. Visserligen flyger man till Dubai sedan något 
år tillbaka detta med Boeing 737 som knappast är maximerat
för dessa långflygningar. 

Norwegian Long Haul

Nu är det Norwegian Long Haul som bolaget heter med registrering
på Irland, detta för att Irland har mycket generösare regelverk än de
flesta andra länder, se bara på Ryanair som ju är ett Irländskt 
flygbolag. Irlands regler tycks vara skräddarsydda för denna typ
och andra liknande flygbolag.

Det innebär bl.a. att man kan operera helt med utländska besättningar
där lönerna är kraftigt dumpade i jämförelse med normala besättningar.

Det talas om 3000 kronor (grundlön) för en Thailändsk flygvärdinna.
(se länken längs ned på bloggen) 

Dessa blir allt vanligare på Norwegians långlinjer. Jag skrev i en 
blogg för några veckor sedan (23 december) bl.a. om en jämförelse-
test som tidningen Verdens Gang gjort. 

Man jämförde en flygning Oslo - New York med Norwegian, SAS och
 United. I testen skrev man bl.a. att man förvånades över att 
Norwegian hade Thailändsk engelsktalande besättning. 

När jag läste testen igen några dagar senare då fanns det inget 
om Thailändsk besättning utan bara "engelskspråkig" besättning.

Protesterna i USA från flygbolagen är stora och man pratar om
 olaglig lönedumpning.


     Man köpte (leasade) flygplan men brydde sig inte om att anställa folk
som kan se över alt. serva planen. För dessa tjänster har man gjort ett 
avtal med Holländska Nyak som skall serva och reparera 787:orna. 

Nyak är duktiga på Fokker och Embraer medan Boeing 787 är ett 
nytt flygplan för bolaget. Det var Boeing som rekommenderade Nyak. 
Det skylls mycket på Boeing men frågan är om inte en del fel skulle
kunna åtgärdas genom att Norwegian även hade egna flygmekaniker 
i bolaget för att själva lära sig sin Dreamliner från början.

I New York, Bangkok och Fort Lauderdale har man ingen egen mark-
personal utan hänvisar till inhyrd vilket i och för sig inte är ovanligt, 
men med tanke på alla dessa problem så borde man ha eget
folk på plats som också är bolagets förlängda arm utanför Norge.

Som det ofta handlar om så är informationen obefintlig när det händer
något. Det skickas ut sms lite då och då men dessa når inte alla 
resenärer av olika anledningar. Resenärerna har ingen hjälp på bolagets
 hemsida för denna utnyttjar man bara att marknadsföra bolaget samt 
 att sälja resor. Inte en rad att för att informera om vad som händer 
vid förseningar mm.

 Markpersonalen på flygplatserna klagar över att det är svårt att få 
kontakt med folk på Norwegian när det är problem och står därför
ofta handfallna när det händer något. 

Som några resenärer uttryckt sig:

 "den bästa informationen får man genom Verdens Gangs hemsida"

Just nu är det kaos utan like. En del försvarar flygbolaget med att man
 har minsann flugit flera gånger på långlinjerna och aldrig varit försenade,
men detta är ju föga tröst för de som väntat i New York i 60 timmar. 

12 av 16 avgångar i December var försenade med i snitt tre timmar
 mellan New York och Oslo. 

Alla 14 flyg mellan Bangkok och Oslo var försenade i December.

I Gardermoens statistik kan man läsa "Punktlighet Null"   

Just nu har man hyrt in två flygplan för att tillfälligt lösa krisen. 
Men trots detta så blir det inte helt bra. När dessa plan kommer 
fram till avfärds orten så händer det att man måste börja med 
10 - 12 timmars vilotid för besättningen, beroende på hur långt 
man tvingats flyga för att komma på plats. 

Kaos
       
Jag vet inte hur Norwegian skall reda ut allt detta. Den ena 
förseningen bygger på nästa, man hyr in plan från höger till vänster 
för att ta hand om strandsatta resenärer vilket knappast är billigt.

När man startade denna typ av verksamhet (långlinjer) så var man
tydligen mycket blåögda. Vi skall visa dom (SAS, Lufthansa, Finnair
med flera) hur man skall kunna flyga långt och billigt.

OBS ingen Dreamliner utan Boeing 737 inför landning på Sturup 
Upprensningsmöte

När dessa rader skrivs sitter representanter från Boeing och Norwegian
 i ett s.k. upprensningsmöte på Fornebu.

 Nu ligger högarna av räkningar från resenärer, flygbolag, hotell
och restauranger detta måste kännas mycket bittert för ett f.d.
succé bolag! Att sedan drabbande av förseningarna skall ersättas 
tror allt färre på.

Läs gärna Verdens Gang så får Ni en bra bild över
hur det ser ut.



Ps, Just när jag håller på att avsluta bloggen kl 22.17 kommer nedanstående artikel från Aftenposten i Norge.


Läs vad som skrevs i Expressen om de låga lönerna. 
    

2 kommentarer:

Peter Kastensson sa...

Har precis bokat in Norwegian för golfresa till Algarve 15 feb med hemresa 1 mars. Hmmm...

Kenneth Svensson sa...

Hej Peter, ingen fara Norwegians Europalinjer fungerar utmärkt. Bara dom inte sneglar för mycket åt Ryanair i framtiden. Jag har åkt med dom inom Europa 7 eller 8 gånger och har inget negativt att säga om dom bara positivt.
Vid några tillfällen så har jag (vi) bokat platser med extra benutrymme vilket kostar några 100 lappar per enkelresa. Värt varenda krona. Detta kan Du boka via hemsidan. (kan vara värt eftersom det är drygt tre timmars flygning misstänker jag.